Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 december 2006, 11:06

Nils Larsson skrev:Det var väl bara en tidsfråga innan det var Finlands tur att lastas med en skuldmyt.
Utmärkt kommentar - det haussé i skuldbelastarindustrin! Varjag

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 7 december 2006, 14:55

Enligt vad jag kunde se i Kubus "Gutav Möllers hemliga polis" så handlade det inte om att Finland deporterade egna, judiska, medbogare - dock skickade finska säkerhetspolisen judiska flyktingar tillbaka till tyskkontrollerade områden - något som iofs. inte var ngn speciellt "god" handling, men en handling som Finnarna var långtifrån ensamma att begå. sverige gjorde ju exempelvis likadant.

/a

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 december 2006, 19:16

Lyssnartips: radiodebatt mellan Henrik Arnstad och professor Henrik Meinander i P 1, fredag 8 december kl 12:20, med repris 23:40.

...och så vill jag passa på att gratta forummedlem "Few" (Arnstad) till tillökningen i familjen!

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 8 december 2006, 23:47

Har inte orkat att läsa igenom alla 6 sidor ännu, men reagerade på bilden. Har sett den förut, och visst hittade jag bilden i en mapp på datorn, det finns en finsk skylt direkt ovanför den med rysk text. Bilden är tagen från ett transitläger.
In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944
Bilagor
In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944.jpg
In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944.jpg (59.67 KiB) Visad 4446 gånger

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 9 december 2006, 11:48

B Hellqvist skrev:Lyssnartips: radiodebatt mellan Henrik Arnstad och professor Henrik Meinander i P 1, fredag 8 december kl 12:20, med repris 23:40.
Någon som lyckas hitta debatten på P1:s hemsida?
OJJE skrev:Har inte orkat att läsa igenom alla 6 sidor ännu, men reagerade på bilden. Har sett den förut, och visst hittade jag bilden i en mapp på datorn, det finns en finsk skylt direkt ovanför den med rysk text. Bilden är tagen från ett transitläger.
In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944
Transferlägren befolkades av cirka 6000 ryska flyktingar, samt cirka 3000 personer som bott vid Svir, men som tvångsevakuerats på grund av att området nu var frontlinje. Man kan kalla lägren en väldig massa (exempelvis flyktingläger), men föremål för etnisk rensning som Arnstad gör? Nja.

På längre sikt är det förvisso möjligt, om Tyskland hade vunnit kriget, att man hade utväxlat de etniska ryssarna med personer av finsk härkomst i tyskkontrollerade områden.
Senast redigerad av 2 mustamato, redigerad totalt 9 gång.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 9 december 2006, 11:56

Till er tjänst! :)
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv. ... nArchive=7

...den översta är det, om det är oklart... :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 december 2006, 21:39

Debatten fortsätter med ett bra inlägg av Bo Huldt: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14211842.asp

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 10 december 2006, 17:04

B Hellqvist skrev:Debatten fortsätter med ett bra inlägg av Bo Huldt: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14211842.asp
Det märks att Bo Huldt kan sin sak och är väl påläst. Tidningen kunde dock ha publicerat texten med mer markerade nya stycken, så som Bo Huldt förmodligen avsett. Misstänker att många blev avskräckta av den formidabla tunga textmassan de såg framför sig nu, och inte orkade läsa allt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 december 2006, 18:25

Om SvD:s läsare inte pallar med det, så kommer jag att tappa tron på den konservativa läsekretsens förmåga att upprätthålla uppmärksamheten i fem minuter... ;)

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 11 december 2006, 16:13

Hej!
Hänger denna bild med barnen bakom taggtråd fortfarande med? Den är ju en sovjetisk förfalsking utförd efter det Petroskoi hade utrymts av finska trupper! Det är nog litet dåligt omdöme av SvD att använda fotografier som äro förfalskade av NKVD.
Laitman

vildmark
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 december 2006, 14:05
Ort: Kiruna

Inlägg av vildmark » 11 december 2006, 19:47

Inte för att jag tvivlar på det ni säger, men finns det några belägg/källor för att bilden är ett sovjetiskt falsarium?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 11 december 2006, 20:33

Har inte haft tillfälle att fördjupa mig så mycket i denna debatt, men tvivlar Arnstad till och med på att fortsättningskriget var en följd av vinterkriget? Menar han att Finland ändå, om vinterkriget med förlusten av stora landområden inte förekommit, skulle ha ställt upp på Tysklands sida i kriget mot Sovjet? Det är ju både orimligt och otroligt!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 december 2006, 20:42

I dagens DN skriver ledarskribenten Barbro Hedvall i radiokrönikan:
För övrigt förstår jag inte hur den kloke och kunnige John Chrispinsson i fredags upplät Vetandets världs Historiska klubben till en diskussion av Henrik Arnstads bok om Christian Günther. Det är en ovanligt undermålig, närmast naiv framställning av en intressant person och tid, jag har sällan blivit så besviken på en föregiven biografi.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 11 gånger.

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 11 december 2006, 21:43

Bilden ska vara tagen av G. Sanko.

http://archives.karelia.ru/nark/exhibit ... linna&id=9 <-- där har ni bilden.
http://archives.karelia.ru/nark/exhibit ... slinna.php <-- lite fler bilder från Äänislinna, Öst-karelen.

Använd http://babelfish.altavista.com/tr för att översätta från ryska till engelska.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1967
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 11 december 2006, 22:57

Jag vill bara citera Henrik Meinander från hans bok den nödvändige grannen, utgiven 2001
där han jämför finsk och tysk akademisk debatt om krigstiden:
sid 180
I Finland försvåras urladdningen visserligen av att våra historiker - i markan kontrast till sina tyska kolleger - har undvikit offentliga debatter om hur forskningen om krigsåren har påverkats av samtida politiska konjunkturer. Denna speciella form av självcensur påminner onekeligen om våra politikers och journalisters frivilligt påtagna munkavle.
I båda fallen har opinionen skapats och styrts genom förtiganden och omskrivningar, inte genom öppna och konfronterande meningsutbyten
.

Med andra ord, under Kekkonen och Finlandiserings eran så levererade man den historia som var politiskt korrekt och då är det kanske inte så konstigt att Finnarna trots sextio års debatt har lätt att avfärda Arnstad som vänster. Det han säger var helt enkelt det etablisemanget levererade.

Politisk historia är ju inte en evig sanning utan samtidens tolkning av tidigare generationers handlande.

Cheers
/John T.

Skriv svar