Utmärkt kommentar - det haussé i skuldbelastarindustrin! VarjagNils Larsson skrev:Det var väl bara en tidsfråga innan det var Finlands tur att lastas med en skuldmyt.
Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
Enligt vad jag kunde se i Kubus "Gutav Möllers hemliga polis" så handlade det inte om att Finland deporterade egna, judiska, medbogare - dock skickade finska säkerhetspolisen judiska flyktingar tillbaka till tyskkontrollerade områden - något som iofs. inte var ngn speciellt "god" handling, men en handling som Finnarna var långtifrån ensamma att begå. sverige gjorde ju exempelvis likadant.
/a
/a
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Har inte orkat att läsa igenom alla 6 sidor ännu, men reagerade på bilden. Har sett den förut, och visst hittade jag bilden i en mapp på datorn, det finns en finsk skylt direkt ovanför den med rysk text. Bilden är tagen från ett transitläger.
In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944
- Bilagor
-
- In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944.jpg (59.67 KiB) Visad 4448 gånger
Någon som lyckas hitta debatten på P1:s hemsida?B Hellqvist skrev:Lyssnartips: radiodebatt mellan Henrik Arnstad och professor Henrik Meinander i P 1, fredag 8 december kl 12:20, med repris 23:40.
Transferlägren befolkades av cirka 6000 ryska flyktingar, samt cirka 3000 personer som bott vid Svir, men som tvångsevakuerats på grund av att området nu var frontlinje. Man kan kalla lägren en väldig massa (exempelvis flyktingläger), men föremål för etnisk rensning som Arnstad gör? Nja.OJJE skrev:Har inte orkat att läsa igenom alla 6 sidor ännu, men reagerade på bilden. Har sett den förut, och visst hittade jag bilden i en mapp på datorn, det finns en finsk skylt direkt ovanför den med rysk text. Bilden är tagen från ett transitläger.
In one of the concentration (migratory) camps in g.Petrozavodske. 1944
På längre sikt är det förvisso möjligt, om Tyskland hade vunnit kriget, att man hade utväxlat de etniska ryssarna med personer av finsk härkomst i tyskkontrollerade områden.
Senast redigerad av 2 mustamato, redigerad totalt 9 gång.
-
Torbjörn J
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
Till er tjänst! 
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv. ... nArchive=7
...den översta är det, om det är oklart...
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv. ... nArchive=7
...den översta är det, om det är oklart...
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Debatten fortsätter med ett bra inlägg av Bo Huldt: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14211842.asp
Det märks att Bo Huldt kan sin sak och är väl påläst. Tidningen kunde dock ha publicerat texten med mer markerade nya stycken, så som Bo Huldt förmodligen avsett. Misstänker att många blev avskräckta av den formidabla tunga textmassan de såg framför sig nu, och inte orkade läsa allt.B Hellqvist skrev:Debatten fortsätter med ett bra inlägg av Bo Huldt: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14211842.asp
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Har inte haft tillfälle att fördjupa mig så mycket i denna debatt, men tvivlar Arnstad till och med på att fortsättningskriget var en följd av vinterkriget? Menar han att Finland ändå, om vinterkriget med förlusten av stora landområden inte förekommit, skulle ha ställt upp på Tysklands sida i kriget mot Sovjet? Det är ju både orimligt och otroligt!
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
I dagens DN skriver ledarskribenten Barbro Hedvall i radiokrönikan:
För övrigt förstår jag inte hur den kloke och kunnige John Chrispinsson i fredags upplät Vetandets världs Historiska klubben till en diskussion av Henrik Arnstads bok om Christian Günther. Det är en ovanligt undermålig, närmast naiv framställning av en intressant person och tid, jag har sällan blivit så besviken på en föregiven biografi.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 11 gånger.
Bilden ska vara tagen av G. Sanko.
http://archives.karelia.ru/nark/exhibit ... linna&id=9 <-- där har ni bilden.
http://archives.karelia.ru/nark/exhibit ... slinna.php <-- lite fler bilder från Äänislinna, Öst-karelen.
Använd http://babelfish.altavista.com/tr för att översätta från ryska till engelska.
http://archives.karelia.ru/nark/exhibit ... linna&id=9 <-- där har ni bilden.
http://archives.karelia.ru/nark/exhibit ... slinna.php <-- lite fler bilder från Äänislinna, Öst-karelen.
Använd http://babelfish.altavista.com/tr för att översätta från ryska till engelska.
Jag vill bara citera Henrik Meinander från hans bok den nödvändige grannen, utgiven 2001
där han jämför finsk och tysk akademisk debatt om krigstiden:
sid 180
Med andra ord, under Kekkonen och Finlandiserings eran så levererade man den historia som var politiskt korrekt och då är det kanske inte så konstigt att Finnarna trots sextio års debatt har lätt att avfärda Arnstad som vänster. Det han säger var helt enkelt det etablisemanget levererade.
Politisk historia är ju inte en evig sanning utan samtidens tolkning av tidigare generationers handlande.
Cheers
/John T.
där han jämför finsk och tysk akademisk debatt om krigstiden:
sid 180
.I Finland försvåras urladdningen visserligen av att våra historiker - i markan kontrast till sina tyska kolleger - har undvikit offentliga debatter om hur forskningen om krigsåren har påverkats av samtida politiska konjunkturer. Denna speciella form av självcensur påminner onekeligen om våra politikers och journalisters frivilligt påtagna munkavle.
I båda fallen har opinionen skapats och styrts genom förtiganden och omskrivningar, inte genom öppna och konfronterande meningsutbyten
Med andra ord, under Kekkonen och Finlandiserings eran så levererade man den historia som var politiskt korrekt och då är det kanske inte så konstigt att Finnarna trots sextio års debatt har lätt att avfärda Arnstad som vänster. Det han säger var helt enkelt det etablisemanget levererade.
Politisk historia är ju inte en evig sanning utan samtidens tolkning av tidigare generationers handlande.
Cheers
/John T.