Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av sonderling » 6 februari 2009, 08:24

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Men va fasen har Henrik Arnstad emot Finland egentligen. Jag har läst alla artiklar och slås av att han har samma förmåga att "twista" sanningen som en del antiamerikaner gör när de skriver om USA. Det är som han för ett personligt korståg, vad är hans problem. Jag känner mig inte överdrivet Finlandsvänlig men tycker att det blir lite löjligt, till slut.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av varjag » 6 februari 2009, 12:01

Den finske statsekreteraren Pertti Torsila beskrev tydligen Arnstads 'forfattargarning' med orden;
7] "ett sorgligt bevis på brist på historiskt perspektiv. Det går inte att förstå enskilda händelser eller händelsekedjor om man inte känner till helheten."
Man kan bara instamma, liksom med Stellans utmarkta post.

Men det ar maanga 'golddiggers' som lever paa att ignorera helhetsbilden :roll:, Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 februari 2009, 18:41

Låt oss tänka på den banbrytande Leopold von Ranckes (1795-1886) grundläggande frågeställning - Wie ist es eigentlich gewesen – hur har det egentligen varit?

Det förflutna skall enligt Rancke förstås på dess egna premisser. Rekonstruktionen av det förflutna är historievetenskapens främsta uppgift. Historieforskningen skall inte döma och inte heller försöka leda mänskligheten mot framtiden, utan uteslutande inrikta sig på att fastställa vad som verkligen har hänt

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Marcus » 11 februari 2009, 18:29

Några inlägg delades av till tråden "Vinterkriget var de finska militärernas fel" och den intressanta diskussionen om Judarna i Finland fick också en egen tråd för att inte drunkna i denna.

/Marcus

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Possi » 15 mars 2009, 18:58

Hmmm

Arnstads nya bok "Skyldig till skuld" med hem sidan
http://skyldig.wordpress.com/2009/03/02 ... /#comments

Är på många sätt motsägelse full tilldragelse.

Medan Arnstad på sin bok levererar moral kaka efter moral kaka, så tilllåter han utan någon som helst moderation en "pro stalinist" under användar namnet "citat" leverera sin förvridna världsbild i blogg kommentaren ¨gång på gång...

ganska talande och en anning besvärande för Sveriges egen David Erwing

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 mars 2009, 23:45

varjag skrev:Man kan bara instamma, liksom med Stellans utmarkta post., Varjag
Vad sker? Min av Varjag omnämnda post är i all diskretion raderad! Moderatorerna brukar deklarera när ett inlägg tas bort.
Detta att mitt inlägg alltså "diskret" har raderats väcker många tankar.

BOJ

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av B Hellqvist » 16 mars 2009, 00:09

Stellan Bojerud skrev:
varjag skrev:Man kan bara instamma, liksom med Stellans utmarkta post., Varjag
Vad sker? Min av Varjag omnämnda post är i all diskretion raderad! Moderatorerna brukar deklarera när ett inlägg tas bort.
Detta att mitt inlägg alltså "diskret" har raderats väcker många tankar.

BOJ
Ett par sidospår har fått egna trådar, enligt Marcus post ett par inlägg högre upp. Är ditt inlägg flyttat till en av dem?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av frodeh » 10 maj 2009, 01:15

Possi skrev:Hmmm

Arnstads nya bok "Skyldig till skuld" med hem sidan
http://skyldig.wordpress.com/2009/03/02 ... /#comments

Är på många sätt motsägelse full tilldragelse.

Medan Arnstad på sin bok levererar moral kaka efter moral kaka, så tilllåter han utan någon som helst moderation en "pro stalinist" under användar namnet "citat" leverera sin förvridna världsbild i blogg kommentaren ¨gång på gång...

ganska talande och en anning besvärande för Sveriges egen David Erwing
Jeg antar at du mener David Irving, den britiske historikeren og mest sannsynlige nynazisten og en av meget få mennesker i det demokratiske Europa som har sittet i fengsel - i Østerrike av alle steder - for å ha brukt sin ytringsfrihet? Jeg skal ikke røre i den gryta som kalles David Irving, men bare si at jeg synes sammenligningen ikke holder.

Når det gjelder debatt om historiske tema så vil jeg at det er en god ting at man med jevne mellomrom får personer inn fra sidelinjen som har nye og ikke alltid populære syn på mer eller mindre aksepterte historiske hendelser. Fra mitt eget land er det i alle fall mye som tyder på at den historieskildring som gjøres direkte i etterkant av dramatiske hendelsesforløp har lett for å preges av en subjektiv/kollektiv tidsånd og derfor har meget godt av å utfordres og utsettes for kritikk. Historie er ikke en eksakt vitenskap, det er vel knapt en vitenskap etter enkelte strikte definisjoner, men å få uortodokse synspunkter inn må være et gode og en anledning til å "kontrollere" at de etablerte historikere har sitt på det tørre. Om Arnstad viser seg å være totalt på villspor så skal han og omverden få vite dette.

Og grunnen til at jeg hopper inn i denne tråden er at Arnstad nå har fått norske aviser på kroken, senest i Aftenspoten, her:
Knuser myter om Finland:http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 068014.ece
Utdrag:
Arnstad avliver myten om at Finland ikke hadde noe valg i 1941. Han hevder at hverken Tyskland eller Sovjetunionen hadde ressurser til å angripe Finland. Og dessuten hadde Finland et alternativ, nemlig å begrense sin deltagelse i angrepet til bare å gjenerobre det tapte fra Vinterkrigen.
Men Finland så på Sovjetunionen som den store trussel mot landets fremtidige eksistens. Derfor var Tysklands tilbud om å delta i angrepet forlokkende. Sommeren 1941 fantes det 150000 tyske soldater på finsk jord. Finland mobiliserte en halv million mann som var oppsatt med nyinnkjøpt tysk krigsmateriell.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Possi » 10 maj 2009, 11:23

Hej Frodeh!

Arnstad har snart dussin talet artiklar och två böcker gjort sitt bästa av att ta äran av Finland under VK2. Jag har inget problem med att han har de åsikterna, men jag tycker de som låter honom annvända sina forum för att sprida sitt budskap skulle kräva något mer än svepande anklagelser. Bl.a.

Arnstad konstaterar mycket som:

1-Finland hade kunnat vara neutrala innan operation Barbarossa.
2-Finland var nazistiskt och deltog i förintelsen.
3-Slaget vid Ihantal-Tali är en myth.

När det gäller 1an så har han inte på något sätt utvecklat det här påståndet, utan det kan mer liknas vid en åsikt.
det andra påståndet har han försökt att knyta till olika forsknings arbeten, men det har inte heller varit så lyckat, bla hävdar en av forskarna att man inte kan dra Arnstads slutsatser ur hans arbete, det andra arbetet om Einzats Kommando FInnland är så bristfälligt att inga slutsatser kan dras.

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Överste Weeks » 26 december 2009, 13:12


Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Marcus » 26 december 2009, 13:54

Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.

/Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av MD650 » 26 december 2009, 14:00

Hänger inte med vad Arnstad menar ... men om jag uppfattat rätt så menar han att soldater ur IR 61 var vakter i koncentrationsläger eller?
:)

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Överste Weeks » 27 december 2009, 12:10

Marcus Wendel skrev:Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.

/Marcus

Man kan undra hur representativ den här Gustav Kvist är i sina minst sagt extrema åsikter.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Lasse O » 27 december 2009, 12:56

Överste Weeks skrev:
Marcus Wendel skrev:Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.

/Marcus

Man kan undra hur representativ den här Gustav Kvist är i sina minst sagt extrema åsikter.
I dag är det inte politiskt korrekt att säga som Kvist gör men vad som är PK växlar med tiden.
Kvists utbrott är förståeligt, särskilt som det riktas mot en person som i detta informationssamhälle ändå okritiskt verkar ha accepterat den sovjetiska versionen av krigen 1939-44.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Marcus » 27 december 2009, 13:17

Överste Weeks skrev:
Marcus Wendel skrev:Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.
Man kan undra hur representativ den här Gustav Kvist är i sina minst sagt extrema åsikter.
För tydlighets skull bör sägas att Weeks kommentar gäller nedanstående från http://hd.se/kultur/2009/11/24/till-vad-nytta/, inte något som står i citatet ovan.
HD skrev:Angående Er recension av "Skyldig till skuld" till ovannämnda bok i HD (20 november) vill jag som soldat i Finlands arme i IR61 anföra att det är beklagansvärt att vi behöver bemöta artiklar av idiotiska dagisbarn som Ni. Jag har inte läst och tänker inte läsa Armstads bok och vill ej gå i polemik om dess vedervärdiga kommunistiska innehåll.

Vad jag vänder mig emot är Er recension där Ni delar A:s uppfattning och skriver att marskalken av Finland, baron Carl Gustav Mannerheim, hade behandlats som krigsförbrytare i Tyskland. Nej, så djupt skulle aldrig Finlands folk sjunka , inte minst med tanke på dessa 50.000 hjältegravar på Sandudd.

Finland skulle ej existera utan marskalken. Men det är tydligt att Ni ej har kunskap om det mest elementära i historien. Jag vill påminna om att 9.000 svenska soldater slogs och dog för Finlands sak var vår.

Som soldat i IR61 känner jag emellertid stor tillfredsställelse att jag erhöll som erkännande två Husqvarna gevär för att jag två gånger hade eliminerat mer än 500 sovjetiska asiater framför vårt kulsprutevärn. Vi hade under denna svåra tid att stoppa de sovjetiska horderna, en ledstjärna, och det var marskalken, Hade ert yttrande fällts i Finland i dåtid hade Ni blivit arkebuserad. Er dagisgeneration har inte tillstymmelse till det courage som vi bevisligen har visat i form av aktion och blod. Av 979 man i vår bataljon återkom 109 efter Svir- och Viborgfronterna för att så småningom avla fram ättlingar som Ni. Till vad nytta?

Jag hyser största förakt för Er.

Gustav Kvist
IR61
II bat.

SVAR DIREKT:
Rätt ska vara rätt. Folk med barn på dagis vet att man måste ta ansvar för sina handlingar – ett tema också i Henrik Arnstads bok. I min recension av "Skyldig till skuld" ska den korrekta uppgiften naturligtvis vara att tyskarna stod utanför Moskva i december 1941. Ett inskrivningsfel av mig, dessbättre härmed möjligt att rätta till innan arkebuseringen hunnit verkställas. Hur nära Hitlers arméer var att verkligen vinna kriget dessa veckor var något min Ängelholmsboende tyskfödda farmor med fasa i rösten brukade berätta om. Hennes egen far hade dött i tysk uniform under första världskrigets första höst i Metz 1914; farmor hade fått i sig en kraftig dos vaccin mot nationalism och hade garanterat uppskattat Arnstads bok.

Mats Holm
/Marcus

Skriv svar