Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8007
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Men va fasen har Henrik Arnstad emot Finland egentligen. Jag har läst alla artiklar och slås av att han har samma förmåga att "twista" sanningen som en del antiamerikaner gör när de skriver om USA. Det är som han för ett personligt korståg, vad är hans problem. Jag känner mig inte överdrivet Finlandsvänlig men tycker att det blir lite löjligt, till slut.
Sonderling
Sonderling
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Den finske statsekreteraren Pertti Torsila beskrev tydligen Arnstads 'forfattargarning' med orden;
Men det ar maanga 'golddiggers' som lever paa att ignorera helhetsbilden
, Varjag
Man kan bara instamma, liksom med Stellans utmarkta post.7] "ett sorgligt bevis på brist på historiskt perspektiv. Det går inte att förstå enskilda händelser eller händelsekedjor om man inte känner till helheten."
Men det ar maanga 'golddiggers' som lever paa att ignorera helhetsbilden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Låt oss tänka på den banbrytande Leopold von Ranckes (1795-1886) grundläggande frågeställning - Wie ist es eigentlich gewesen – hur har det egentligen varit?
Det förflutna skall enligt Rancke förstås på dess egna premisser. Rekonstruktionen av det förflutna är historievetenskapens främsta uppgift. Historieforskningen skall inte döma och inte heller försöka leda mänskligheten mot framtiden, utan uteslutande inrikta sig på att fastställa vad som verkligen har hänt
Det förflutna skall enligt Rancke förstås på dess egna premisser. Rekonstruktionen av det förflutna är historievetenskapens främsta uppgift. Historieforskningen skall inte döma och inte heller försöka leda mänskligheten mot framtiden, utan uteslutande inrikta sig på att fastställa vad som verkligen har hänt
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Några inlägg delades av till tråden "Vinterkriget var de finska militärernas fel" och den intressanta diskussionen om Judarna i Finland fick också en egen tråd för att inte drunkna i denna.
/Marcus
/Marcus
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Hmmm
Arnstads nya bok "Skyldig till skuld" med hem sidan
http://skyldig.wordpress.com/2009/03/02 ... /#comments
Är på många sätt motsägelse full tilldragelse.
Medan Arnstad på sin bok levererar moral kaka efter moral kaka, så tilllåter han utan någon som helst moderation en "pro stalinist" under användar namnet "citat" leverera sin förvridna världsbild i blogg kommentaren ¨gång på gång...
ganska talande och en anning besvärande för Sveriges egen David Erwing
Arnstads nya bok "Skyldig till skuld" med hem sidan
http://skyldig.wordpress.com/2009/03/02 ... /#comments
Är på många sätt motsägelse full tilldragelse.
Medan Arnstad på sin bok levererar moral kaka efter moral kaka, så tilllåter han utan någon som helst moderation en "pro stalinist" under användar namnet "citat" leverera sin förvridna världsbild i blogg kommentaren ¨gång på gång...
ganska talande och en anning besvärande för Sveriges egen David Erwing
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Vad sker? Min av Varjag omnämnda post är i all diskretion raderad! Moderatorerna brukar deklarera när ett inlägg tas bort.varjag skrev:Man kan bara instamma, liksom med Stellans utmarkta post., Varjag
Detta att mitt inlägg alltså "diskret" har raderats väcker många tankar.
BOJ
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Ett par sidospår har fått egna trådar, enligt Marcus post ett par inlägg högre upp. Är ditt inlägg flyttat till en av dem?Stellan Bojerud skrev:Vad sker? Min av Varjag omnämnda post är i all diskretion raderad! Moderatorerna brukar deklarera när ett inlägg tas bort.varjag skrev:Man kan bara instamma, liksom med Stellans utmarkta post., Varjag
Detta att mitt inlägg alltså "diskret" har raderats väcker många tankar.
BOJ
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Jeg antar at du mener David Irving, den britiske historikeren og mest sannsynlige nynazisten og en av meget få mennesker i det demokratiske Europa som har sittet i fengsel - i Østerrike av alle steder - for å ha brukt sin ytringsfrihet? Jeg skal ikke røre i den gryta som kalles David Irving, men bare si at jeg synes sammenligningen ikke holder.Possi skrev:Hmmm
Arnstads nya bok "Skyldig till skuld" med hem sidan
http://skyldig.wordpress.com/2009/03/02 ... /#comments
Är på många sätt motsägelse full tilldragelse.
Medan Arnstad på sin bok levererar moral kaka efter moral kaka, så tilllåter han utan någon som helst moderation en "pro stalinist" under användar namnet "citat" leverera sin förvridna världsbild i blogg kommentaren ¨gång på gång...
ganska talande och en anning besvärande för Sveriges egen David Erwing
Når det gjelder debatt om historiske tema så vil jeg at det er en god ting at man med jevne mellomrom får personer inn fra sidelinjen som har nye og ikke alltid populære syn på mer eller mindre aksepterte historiske hendelser. Fra mitt eget land er det i alle fall mye som tyder på at den historieskildring som gjøres direkte i etterkant av dramatiske hendelsesforløp har lett for å preges av en subjektiv/kollektiv tidsånd og derfor har meget godt av å utfordres og utsettes for kritikk. Historie er ikke en eksakt vitenskap, det er vel knapt en vitenskap etter enkelte strikte definisjoner, men å få uortodokse synspunkter inn må være et gode og en anledning til å "kontrollere" at de etablerte historikere har sitt på det tørre. Om Arnstad viser seg å være totalt på villspor så skal han og omverden få vite dette.
Og grunnen til at jeg hopper inn i denne tråden er at Arnstad nå har fått norske aviser på kroken, senest i Aftenspoten, her:
Knuser myter om Finland:http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 068014.ece
Utdrag:
Arnstad avliver myten om at Finland ikke hadde noe valg i 1941. Han hevder at hverken Tyskland eller Sovjetunionen hadde ressurser til å angripe Finland. Og dessuten hadde Finland et alternativ, nemlig å begrense sin deltagelse i angrepet til bare å gjenerobre det tapte fra Vinterkrigen.
Men Finland så på Sovjetunionen som den store trussel mot landets fremtidige eksistens. Derfor var Tysklands tilbud om å delta i angrepet forlokkende. Sommeren 1941 fantes det 150000 tyske soldater på finsk jord. Finland mobiliserte en halv million mann som var oppsatt med nyinnkjøpt tysk krigsmateriell.
Re: "Finland ljuger om nazismen"
Hej Frodeh!
Arnstad har snart dussin talet artiklar och två böcker gjort sitt bästa av att ta äran av Finland under VK2. Jag har inget problem med att han har de åsikterna, men jag tycker de som låter honom annvända sina forum för att sprida sitt budskap skulle kräva något mer än svepande anklagelser. Bl.a.
Arnstad konstaterar mycket som:
1-Finland hade kunnat vara neutrala innan operation Barbarossa.
2-Finland var nazistiskt och deltog i förintelsen.
3-Slaget vid Ihantal-Tali är en myth.
När det gäller 1an så har han inte på något sätt utvecklat det här påståndet, utan det kan mer liknas vid en åsikt.
det andra påståndet har han försökt att knyta till olika forsknings arbeten, men det har inte heller varit så lyckat, bla hävdar en av forskarna att man inte kan dra Arnstads slutsatser ur hans arbete, det andra arbetet om Einzats Kommando FInnland är så bristfälligt att inga slutsatser kan dras.
Arnstad har snart dussin talet artiklar och två böcker gjort sitt bästa av att ta äran av Finland under VK2. Jag har inget problem med att han har de åsikterna, men jag tycker de som låter honom annvända sina forum för att sprida sitt budskap skulle kräva något mer än svepande anklagelser. Bl.a.
Arnstad konstaterar mycket som:
1-Finland hade kunnat vara neutrala innan operation Barbarossa.
2-Finland var nazistiskt och deltog i förintelsen.
3-Slaget vid Ihantal-Tali är en myth.
När det gäller 1an så har han inte på något sätt utvecklat det här påståndet, utan det kan mer liknas vid en åsikt.
det andra påståndet har han försökt att knyta till olika forsknings arbeten, men det har inte heller varit så lyckat, bla hävdar en av forskarna att man inte kan dra Arnstads slutsatser ur hans arbete, det andra arbetet om Einzats Kommando FInnland är så bristfälligt att inga slutsatser kan dras.
-
Överste Weeks
- Utsparkad
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 4 november 2009, 12:53
Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
[Delat från Harry Järv har avlidit]
Uppenbarligen delar inte alla den här uppfattningen om Järv:
http://skyldig.wordpress.com/2009/12/23 ... r-avlidit/
http://skyldig.wordpress.com/2009/11/24 ... -och-ir61/
Uppenbarligen delar inte alla den här uppfattningen om Järv:
http://skyldig.wordpress.com/2009/12/23 ... r-avlidit/
http://skyldig.wordpress.com/2009/11/24 ... -och-ir61/
Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.
/Marcus
/Marcus
Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
Hänger inte med vad Arnstad menar ... men om jag uppfattat rätt så menar han att soldater ur IR 61 var vakter i koncentrationsläger eller?

-
Överste Weeks
- Utsparkad
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 4 november 2009, 12:53
Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
Marcus Wendel skrev:Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.
/Marcus
Man kan undra hur representativ den här Gustav Kvist är i sina minst sagt extrema åsikter.
Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
I dag är det inte politiskt korrekt att säga som Kvist gör men vad som är PK växlar med tiden.Överste Weeks skrev:Marcus Wendel skrev:Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.
/Marcus
Man kan undra hur representativ den här Gustav Kvist är i sina minst sagt extrema åsikter.
Kvists utbrott är förståeligt, särskilt som det riktas mot en person som i detta informationssamhälle ändå okritiskt verkar ha accepterat den sovjetiska versionen av krigen 1939-44.
Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"
För tydlighets skull bör sägas att Weeks kommentar gäller nedanstående från http://hd.se/kultur/2009/11/24/till-vad-nytta/, inte något som står i citatet ovan.Överste Weeks skrev:Man kan undra hur representativ den här Gustav Kvist är i sina minst sagt extrema åsikter.Marcus Wendel skrev:Som en parantes kan sägas att Arnstad (som skrivit blogginläggen som medlemmen i Djungelpatrullen länkar till) är medlem i forumet under namnet few.
/MarcusHD skrev:Angående Er recension av "Skyldig till skuld" till ovannämnda bok i HD (20 november) vill jag som soldat i Finlands arme i IR61 anföra att det är beklagansvärt att vi behöver bemöta artiklar av idiotiska dagisbarn som Ni. Jag har inte läst och tänker inte läsa Armstads bok och vill ej gå i polemik om dess vedervärdiga kommunistiska innehåll.
Vad jag vänder mig emot är Er recension där Ni delar A:s uppfattning och skriver att marskalken av Finland, baron Carl Gustav Mannerheim, hade behandlats som krigsförbrytare i Tyskland. Nej, så djupt skulle aldrig Finlands folk sjunka , inte minst med tanke på dessa 50.000 hjältegravar på Sandudd.
Finland skulle ej existera utan marskalken. Men det är tydligt att Ni ej har kunskap om det mest elementära i historien. Jag vill påminna om att 9.000 svenska soldater slogs och dog för Finlands sak var vår.
Som soldat i IR61 känner jag emellertid stor tillfredsställelse att jag erhöll som erkännande två Husqvarna gevär för att jag två gånger hade eliminerat mer än 500 sovjetiska asiater framför vårt kulsprutevärn. Vi hade under denna svåra tid att stoppa de sovjetiska horderna, en ledstjärna, och det var marskalken, Hade ert yttrande fällts i Finland i dåtid hade Ni blivit arkebuserad. Er dagisgeneration har inte tillstymmelse till det courage som vi bevisligen har visat i form av aktion och blod. Av 979 man i vår bataljon återkom 109 efter Svir- och Viborgfronterna för att så småningom avla fram ättlingar som Ni. Till vad nytta?
Jag hyser största förakt för Er.
Gustav Kvist
IR61
II bat.
SVAR DIREKT:
Rätt ska vara rätt. Folk med barn på dagis vet att man måste ta ansvar för sina handlingar – ett tema också i Henrik Arnstads bok. I min recension av "Skyldig till skuld" ska den korrekta uppgiften naturligtvis vara att tyskarna stod utanför Moskva i december 1941. Ett inskrivningsfel av mig, dessbättre härmed möjligt att rätta till innan arkebuseringen hunnit verkställas. Hur nära Hitlers arméer var att verkligen vinna kriget dessa veckor var något min Ängelholmsboende tyskfödda farmor med fasa i rösten brukade berätta om. Hennes egen far hade dött i tysk uniform under första världskrigets första höst i Metz 1914; farmor hade fått i sig en kraftig dos vaccin mot nationalism och hade garanterat uppskattat Arnstads bok.
Mats Holm