Stilla havet

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Ronald Reagan
Medlem

Stilla havet

Inlägg av Ronald Reagan » 17 juli 2005, 08:40

Hur många man satte Amerika in i Stilla havet?

Hans, aluminium?

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 19 juli 2005, 21:02

Beror på hur du menar. Armén? Marinkåren? Stridande personal? Totalt?

I slutet av kriget 1945 hade man i alla fall dessa siffror för Stilla havet och Sydostasien:
Armén: 1.452.286 man, varav 495.792 stridande personal
Marinkåren: 485.833 man. Detta innefatar dock marinkårssoldater totalt, men i och med de flkesta av dessa befann sig runt stilla havet så...

Tvärtom vad många tror så var det alltså betydligt fler soldater från armén som stred mot Japan än från marinkåren.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 juli 2005, 04:03

Jag har ingen uppdelning mellan Stillahavsfronten och andra fronter där USA kämpade men US Navys personalstyrka anges med följande siffror;

1941 - 383 000
1942 - 1 260 000
1943 - 2 380 000
1944 - 3 201 000
1945 - 3 405 000

Det är nog säkert att anta att 60% eller flera av denna personal - på ett eller annat sätt var engagerade i kriget mot japanerna. Mako's siffror för armén antyder omkring en tredjedel 'stridande' och flottan hade troligen liknande siffror vilket pekar mot minst 700 000 man stridande i US Navy i Pacific TO.
Varjag

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 juli 2005, 08:01

Mako skrev:Beror på hur du menar. Armén? Marinkåren? Stridande personal? Totalt?

I slutet av kriget 1945 hade man i alla fall dessa siffror för Stilla havet och Sydostasien:
Armén: 1.452.286 man, varav 495.792 stridande personal
Marinkåren: 485.833 man. Detta innefatar dock marinkårssoldater totalt, men i och med de flkesta av dessa befann sig runt stilla havet så...

Tvärtom vad många tror så var det alltså betydligt fler soldater från armén som stred mot Japan än från marinkåren.
Ja, uppenbarligen fler armister än marinkårister ja, men därmed inte sagt att SÅ många fler.

a) jag föreställer mig att marinkåren inte hade så mycket dödvirke - dvs armén stod för garnisonstjänst och "markservicen" odyl åt alla.
Vidare, såvitt jag förstår så i Europa var det mest armén, inte så mycket marinkåren som kämpade. Eller?

Vilket skulle innebära precis som du Mako skriver, de flesta marinkårister i Stilla Havet området - och de allra flesta av dem stridande. Dvs, i runda slängar, ungefär lika många stridande från fältarmén och från marinkåren...

Men din påpekan är ändå riktig och bestickande. Det är marinkåren som är känd för striderna mot Japanerna. Men de flesta stridande VAR faktiskt armister; bas- och transportpersonalen oräknad.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 20 juli 2005, 08:53

Stefan skrev:Ja, uppenbarligen fler armister än marinkårister ja, men därmed inte sagt att SÅ många fler.

a) jag föreställer mig att marinkåren inte hade så mycket dödvirke - dvs armén stod för garnisonstjänst och "markservicen" odyl åt alla.
Vidare, såvitt jag förstår så i Europa var det mest armén, inte så mycket marinkåren som kämpade. Eller?

Vilket skulle innebära precis som du Mako skriver, de flesta marinkårister i Stilla Havet området - och de allra flesta av dem stridande. Dvs, i runda slängar, ungefär lika många stridande från fältarmén och från marinkåren...

Men din påpekan är ändå riktig och bestickande. Det är marinkåren som är känd för striderna mot Japanerna. Men de flesta stridande VAR faktiskt armister; bas- och transportpersonalen oräknad.
Jag undrar jag om marinkåren inte hade sitt eget "dödkött". USA:s marinkår var väldigt fristående (och inte lika starkt knuten till flottan som i andra länder) och hade t.o.m. eget stridsflyg. Jag tror inte alls att armén stog för stabstjänst och dylikt.

I Europa så var det armén som slogs. De enda marinkårssoldater i Europa var stationerade på Island och där såg de inte mycket strider.

tokstolle
Medlem

Inlägg av tokstolle » 20 juli 2005, 11:21

Mako skrev:
Stefan skrev:Ja, uppenbarligen fler armister än marinkårister ja, men därmed inte sagt att SÅ många fler.

Jag undrar jag om marinkåren inte hade sitt eget "dödkött". USA:s marinkår var väldigt fristående (och inte lika starkt knuten till flottan som i andra länder) och hade t.o.m. eget stridsflyg. Jag tror inte alls att armén stog för stabstjänst och dylikt.

I Europa så var det armén som slogs. De enda marinkårssoldater i Europa var stationerade på Island och där såg de inte mycket strider.
Med tanke på att USMC hade som mest 6 st marinkårsdivisioner så gör det c:a 80000 man per divison vilket ger ganska mycket ickestridande personal.
Sen angående armens siffra så antar jag att då det amerikanska flygvapnet var en del av armeén så ingår även USAAF manskap i siffran oc då är ganska mycket av armeéns manskap tillhörande flyget.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 juli 2005, 18:11

ang marinkåren och dödköttet. Källan tämligen suspekt men iaf:

Det finns ju ett antal sf och fantasy böcker där truppen som beskrivs är ganska uppenbarligen en omskrivning av, ja juste, den amerikanska marinkåren.

Par exemple Heinleins Starships troopers och Moons Sagan om Paksenarrion.

Bägge dessa var stolta för att de hade knappt nåt dödkött alls. Alla stred, även fälprästerna för att inte tala om kockarna.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 20 juli 2005, 20:19

tokstolle skrev:Sen angående armens siffra så antar jag att då det amerikanska flygvapnet var en del av armeén så ingår även USAAF manskap i siffran oc då är ganska mycket av armeéns manskap tillhörande flyget.
Stämmer bra det.
USAAF hade 1945 592.430 man i Europa (av totalt 3,6 miljoner) och 339.730 man i Asien/Oceanien.

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 21 juli 2005, 06:54

Alla förband som opererar långt från hemmabaserna måste ha en stark underhålls organisation för att få uthållighet. Tittar man på det moderna Amerikanska konceptet med 'Power Projection' ser man att underhålls ochh support infrastrukturen ligger i focus.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 juli 2005, 08:57

Stefan skrev:ang marinkåren och dödköttet. Källan tämligen suspekt men iaf:

Det finns ju ett antal sf och fantasy böcker där truppen som beskrivs är ganska uppenbarligen en omskrivning av, ja juste, den amerikanska marinkåren.

Par exemple Heinleins Starships troopers och Moons Sagan om Paksenarrion.

Bägge dessa var stolta för att de hade knappt nåt dödkött alls. Alla stred, även fälprästerna för att inte tala om kockarna.
Vad de avser är den gamla principen "Every marine is a rifleman". Dvs att alla i marinkåren är fullt tränade för markstrid och förväntas delta i sådan vid behov något som tex U.S Army aldrig fullt ut tillämpade var sig då eller nu. Mdet det rä skillna dpå att kunna slåss och att verkligen delta i strid aktivit regelbundet. Marinkårens stab&tross mm sysslar först och främst med sin huvuduppgift, skillnaden är att de är något bättre på att bita ifrån sig om de hamnar i strid.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 juli 2005, 11:28

Har förlustsiffrorna för Stilla Havet

Kod: Markera allt

Land            döda/saknade     sårade         krigsfångar

Amerikaner       55.060          162.230         30.000
Japaner         685.230        ingen uppgift     37.280
MVH

Baltiron
Medlem

Inlägg av Baltiron » 1 augusti 2005, 17:26

Är med på en lista om andra världskriget där det nyligen nämndes att marinkåren fanns representerad på fartygen och på dessa bemannade kanonerna, ofta den sekundära beväpningen. Så på det viset var de nog inte dödkött så mycket som att de gjorde jobb som i andra flottor sköttes av sjömän. Vad avser logistiska uppgifter tror jag att de sköttes av så kallade seebees. Vilken formell organisation de tillhörde vet jag ej, men flottan är nog ett bra tips.

Skriv svar