Svenskar inom Waffen SS´ divisioner
Svenskar inom Waffen SS´ divisioner
Hej!
Jag ska fatta mig kort. Jag söker fakta om hur många svenskar som stred i Waffen SS olika divisioner. Utöver detta, också i precis vilka divisioner som dessa svenskar stred.
Det jag vet med säkerhet, är att svenska frivilliga fanns i SS Wiking och SS Nordland.
Jag har läst att det kan ha förekommit en eller några få stridande inom SS Das Reich med. Jag tänker då på Torkel Tillman och någon av hans kamrater vid Carentan, där jag vet att SS Das Reich faktiskt var engagerade.
Sålunda är det bara två divisioner som jag vet att det fanns svenskar i; den tredje(SS Das Reich) är jag ändå inte helt hundra säker på.
Det sammanlagda antalet svenskar inom Waffen SS lär ha varit cirka 180 stycken.
Denna siffra läste jag i Gyllenhaal/Westebergs superba bok, Svenskar i Krig (2004).
Utgår från att det är den mest korrekta bedömningen; i alla fall jämfört med Wikipedia som skryter om antalet 2000 (!) stridande SS-svenskar. Jämför även med Bo Schöns verk.
Kan man dra slutsatsen att det var inom tre Waffen SS divisioner som svenskar stred, eller fanns det fler?
Vet Någon här exakta uppgifter och/eller i hur många SS divisioner som svenskar var engagerade i, samt vilka dessa divisioner det rörde sig om?
Givetvis är det inte min mening att sätta Er i onödigt slit och släng; jag bara chansade på att få vettig och bra information här. Ryktet säger det bästa, så Skalman.nu fick det bli. 8)
Med vänliga hälsningar, Dagwood.
Jag ska fatta mig kort. Jag söker fakta om hur många svenskar som stred i Waffen SS olika divisioner. Utöver detta, också i precis vilka divisioner som dessa svenskar stred.
Det jag vet med säkerhet, är att svenska frivilliga fanns i SS Wiking och SS Nordland.
Jag har läst att det kan ha förekommit en eller några få stridande inom SS Das Reich med. Jag tänker då på Torkel Tillman och någon av hans kamrater vid Carentan, där jag vet att SS Das Reich faktiskt var engagerade.
Sålunda är det bara två divisioner som jag vet att det fanns svenskar i; den tredje(SS Das Reich) är jag ändå inte helt hundra säker på.
Det sammanlagda antalet svenskar inom Waffen SS lär ha varit cirka 180 stycken.
Denna siffra läste jag i Gyllenhaal/Westebergs superba bok, Svenskar i Krig (2004).
Utgår från att det är den mest korrekta bedömningen; i alla fall jämfört med Wikipedia som skryter om antalet 2000 (!) stridande SS-svenskar. Jämför även med Bo Schöns verk.
Kan man dra slutsatsen att det var inom tre Waffen SS divisioner som svenskar stred, eller fanns det fler?
Vet Någon här exakta uppgifter och/eller i hur många SS divisioner som svenskar var engagerade i, samt vilka dessa divisioner det rörde sig om?
Givetvis är det inte min mening att sätta Er i onödigt slit och släng; jag bara chansade på att få vettig och bra information här. Ryktet säger det bästa, så Skalman.nu fick det bli. 8)
Med vänliga hälsningar, Dagwood.
-
Martin Månsson
- Medlem
Antalet svenska frivilliga som kom ut till fronten är något hundratal, dvs mindre än man tidigare trott. De flesta fanns mycket riktigt i Nordland och eller Wiking. Det fanns även svenskar i Das Reich, Totenkopf, LAH, HJ, Estnische, SS-Jagdverbände, Nederland. Sedan fanns en rad inom SS-adminstrationen såsom SS-HA, RSHA.
Martin
Martin
Dagwood, svenskar tjänstgjorde i en mängd SS-förband, inte bara i SS-divisionerna. En god introduktion hittar du på Marcus egen sida, kolla om den kanske besvarar dina frågor bättre.
http://www.axishistory.com/index.php?id=2714
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
-
Martin Månsson
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag har en rad korrigeringar till nästan samtliga namn, dock har jag inte fått "tummen ur" att sammanställa allt och skicka till Marcus. CO Wrang kom aldrig ut till W-SS tex.D. Löwenhamn skrev:Dagwood, svenskar tjänstgjorde i en mängd SS-förband, inte bara i SS-divisionerna. En god introduktion hittar du på Marcus egen sida, kolla om den kanske besvarar dina frågor bättre.
mvh/ Daniel
Martin
Jag vet faktiskt inte. Men jag kan ju fråga honom nästa gång vi ses.Martin Månsson skrev:Jag har svårt att sätta någon tilltro till detta uttalande, får man fråga vad han grundar detta på?Schwalbe skrev:Jag sa till en österrikisk krigsvetran att man trodde att antalet frivilliga svenskar var runt 300.
Han svarade bara att det var betydligt fler, betydligt fler.
Martin
Tyvärr åker jag inte till Spanien förrän i september, så det får väl vänta tills dess.
-
Martin Månsson
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Är mycket nyfiken så jag väntar mer än gärna.Schwalbe skrev:Jag vet faktiskt inte. Men jag kan ju fråga honom nästa gång vi ses.Martin Månsson skrev:Jag har svårt att sätta någon tilltro till detta uttalande, får man fråga vad han grundar detta på?Schwalbe skrev:Jag sa till en österrikisk krigsvetran att man trodde att antalet frivilliga svenskar var runt 300.
Han svarade bara att det var betydligt fler, betydligt fler.
Martin
Tyvärr åker jag inte till Spanien förrän i september, så det får väl vänta tills dess.
Martin
-
Martin Månsson
- Medlem
Vill bara påminna om att vi har skapat en helt ny sektion om frivilliga på Historiskt samlarforum, se även denna tråd: viewtopic.php?t=19075
Martin
Martin
-
liljekonvalj
- Medlem
Gustav Johansson
Söker information om en viss Gustav Johansson som stred för wehrmacht eller waffen-ss vid dagen D. Träffade nyligen en gammal släkting och frågade honom om han visste någon ifrån sin byggd som åkte till Tyskland och slogs. Han berättade då om en viss Gustav Johansson som lämnade sin hembyggd (Alingsås trakten) och for till Tyskland och tog värvning. Min släktning vet dock ej om det var för waffen-ss eller wehrmacht. Han skall dock ha varit skyttesoldat och fordonsförare, stridit i balt staterna, stridit vid en av landstigningsplatserna vid dagen-D, tillfångatagen senare i Frankrike och frisläppt 1946 ifrån något amerikanskt fångläger. Han lever även idag.
Är det någon som har information om denne man?
Är det någon som har information om denne man?