Skröna eller verklighet?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
petviken
Medlem

Skröna eller verklighet?

Inlägg av petviken » 10 februari 2005, 07:56

Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
1. Nödlandade tyska flyg i Norrland. Att tex en bonde bevarat ett plan i en lada helt intakt. Han använde flygplanshjulen till sin traktor. Har detta hänt?

2. Inför landstigning i Normandie. Man tränade en landstigning i England, olyckligtvis var försvaret ej informerade. 5000 allierade dog eftersom de trodde det var en tysk invasion. Har detta hänt?

Ja jag vet att jag kan söka men ibland skönt att slänga ur en fråga......

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 februari 2005, 08:28

Ang. fråga 2: Du har hört en förvrängd version av "Exercise Tiger" vid Slapton Sands, som var en landstigningsövning inför D-dagen. Under natten anföll tyska torpedbåtar några av truppfartygen och sänkte ett par. 749 soldater och flottister miste livet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Skröna eller verklighet?

Inlägg av Hans » 10 februari 2005, 10:51

petviken skrev:Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
1. Nödlandade tyska flyg i Norrland. Att tex en bonde bevarat ett plan i en lada helt intakt. Han använde flygplanshjulen till sin traktor. Har detta hänt?

2. Inför landstigning i Normandie. Man tränade en landstigning i England, olyckligtvis var försvaret ej informerade. 5000 allierade dog eftersom de trodde det var en tysk invasion. Har detta hänt?

Ja jag vet att jag kan söka men ibland skönt att slänga ur en fråga......
2. Jag tror också att det måste vara Slapton Sands.

1.
a) Nödlandade - ja.
b) Intakt i en lada - nej. Ett intakt flygplan hade tagits omhand.
c) Ett vrak som låg otillgängligt till kanske blev lämnat.
d) Någon lokal förmåga tog delar - varför inte?
e) Utan att veta något om traktorer inbillar jag mig att flygplanshjul och traktorhjul inte är av samma dimensioner.

Mina teorier.

En skojig relaterad historia är att vespan uppfanns utifrån att utnyttja ett stort lager av flygplanshjul som blev över efter kriget.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2005, 11:23

Det var nog i så fall något superlätt litet italienskt sportflygplan. För vilket Piaggio hade massfabricerat hjul i väntan på fredsutbrottet.... :lol: :lol: :lol:

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 februari 2005, 12:18

varjag skrev:Det var nog i så fall något superlätt litet italienskt sportflygplan. För vilket Piaggio hade massfabricerat hjul i väntan på fredsutbrottet.... :lol: :lol: :lol:
Hur så? skiljer sig flygplanshjul från mindre flygplan så mycket från Vespehjulen?
Nu vet jag inte så mycket om vare sig det ena eller det andra, men för ett första ögonkast liknar de de varandra.

Sedan märk väl, vi talar i så fall om den första Vespemodellen, till de följande serier hade de säkert nyproducerade hjul...

Och Saab byggde sina första bilar utformade nästan som flygplan, och fanns länge små moppebilar som hette såväl Heinkel som Messerschmitt utformade som flygkabiner. Så varför inte små Fiatavkommor som blev tvåhjuliga ha? Jag bara frågar!

:D

Krusse
Medlem

Inlägg av Krusse » 10 februari 2005, 14:02

Jag har hört att den dristige italienaren köpte ett lager surplus-däck osedda. När det då visade sig vara frågan om sporrdäcket till jaktplan konstruerade han helt enkelt ett fordon "runt" däcken. "Man tager vad man haver".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 februari 2005, 14:34

Krusse skrev:Jag har hört att den dristige italienaren köpte ett lager surplus-däck osedda. När det då visade sig vara frågan om sporrdäcket till jaktplan konstruerade han helt enkelt ett fordon "runt" däcken. "Man tager vad man haver".
Att varjag retas får man köpa :wink: det var inte huvudhjulet till en P 108 - det är säkert, utan som Krusse säger ett sporrhjul. Har någon en bra källa om detta?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 februari 2005, 15:30

petviken skrev:Man har hört lite historier från WWII. Jag undrar om följande har hänt eller inte:
Nja, plan tar upp stor plats och behöver utrymmen i stil med hangarer. PÅ 40-talet var jordbruket inte så mekaniserat, det var nog häst som gällde för de flesta bönder. Hjul från ett kraschat plan gick nog till ett vagnsbygge.

MVH

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 februari 2005, 15:57

Battler skrev:
PÅ 40-talet var jordbruket inte så mekaniserat, det var nog häst som gällde för de flesta bönder. Hjul från ett kraschat plan gick nog till ett vagnsbygge. Stefans fetstil.

MVH
Och traktorhjulen måste ju vara bastanta och breda, de har ju litegrann samma funktion som larvfötter=att fördela vikten på en relativt stor yta.

Så därför är denna berättelse så gott som helt säkert en skröna, lite synd för den hade kunnat hänt, och har säkert förekommit i andra länder, t.ex. i Vietnam var de helt fantastiska på att tillvarata spillror från söndrigt krigsmaterial.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2005, 17:19

1) Jag har hört att det har förekommit.

2) Det finns nog lite allt möjligt kring denna övning, men antalet soldater som dog p g a det är nog mindre känt.

Stefan

Skriv svar