stalingrad
stalingrad
Tyskarna var nära moskva när dom försökte inta stalingrad.
Varför struntade dom i moskva och anföll stalingrad istället
Varför struntade dom i moskva och anföll stalingrad istället
- L. Josephson
- Medlem
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: stalingrad
Hitler såg det som en "personlig tvist" imellan han och Stalin.Clarre skrev:Tyskarna var nära moskva när dom försökte inta stalingrad.
Varför struntade dom i moskva och anföll stalingrad istället
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Han startade ju Operation Blå för att ta kaukaus oljefält så att Tyskland skulle ha egen olja sen att dom ville ha lebensrum var ju alltid där med det var för att knäcka Sovjet som Hitler skulle ta Oljan.Anno skrev:Hitler ville ha Ryssland för Lebensraum, alltså ett område att befolka tyskar med och använda resurserna.Nico skrev:Hitler ville väl ha det oljerika kaukasus.
/Anno
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hitler debatterade om lebenraums politiken [Mein Kampf, monologer, etc.] innan operation Blå på sommaren 1942, hela rysslandskampanjen genomsyras av:Nico skrev:Han startade ju Operation Blå för att ta kaukaus oljefält så att Tyskland skulle ha egen olja sen att dom ville ha lebensrum var ju alltid där med det var för att knäcka Sovjet som Hitler skulle ta Oljan.Anno skrev:Hitler ville ha Ryssland för Lebensraum, alltså ett område att befolka tyskar med och använda resurserna.Nico skrev:Hitler ville väl ha det oljerika kaukasus.
/Anno
1. Lebensraum och allt vad det innebär.
2. Att skaffa Tyskland naturtillgångar som landet inte har. [Olja, jordbruksprodukter och metaller]
/Anno
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- L. Josephson
- Medlem
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Klart de kunde gjort. Stalingrad (well, det finns ju Leningrad också, förstås) var väl den första staden där tyskarna "glömde" hela sin doktrin med blitzkrieg, och i stället för att gå runt, inringa och sedan förinta eventuellt kvarvarande styrkor, rusade rakt in i ett frontalanfall i ett tättbebyggt område.Kunde inte tyskarna på något sätt gå runt Stalingrad?
Men det skall vi kanske bara vara tacksamma för...
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nja, inte glömde, men Hitler ville jämna dessa städer med marken och ville slippa att dra in sina arméer i städerna. På så sätt gjorde man halt vid Leningrad, Warszawa och Stalingrad. Vid Stalingrad gick man tillslut dock in efter hårt bombardemang av flyg och artilleri. Felet var väl att man inte hade omringat Leningrad och Stalingrad totalt, något som man gjort med Warszawa.Marknas skrev:Klart de kunde gjort. Stalingrad (well, det finns ju Leningrad också, förstås) var väl den första staden där tyskarna "glömde" hela sin doktrin med blitzkrieg, och i stället för att gå runt, inringa och sedan förinta eventuellt kvarvarande styrkor, rusade rakt in i ett frontalanfall i ett tättbebyggt område.Kunde inte tyskarna på något sätt gå runt Stalingrad?
/Anno
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
- L. Josephson
- Medlem
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ja någon form av träsk är det runt omkring KrasnoslobodskMathias Forsberg skrev:Vad är det mörka området strax öster om Volgograd? Ett gigantiskt träsk?

Bildtext... Krasnoslobodsk Landscape; across the Volga River from Volgograd.
Om du vill veta mer kan man hitta lite information här:
http://www.volgograd.ru/eng eller söka efter regionens namn (Mordov) på http://www.google.com
