Ustasja

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 30 mars 2005, 19:14

delije skrev:Jag ska inte gå in i detalj på brutaliteterna men kan bara nämna att Kroaterna, fäst vid sina uniformer hade en särskild kniv som var speciellt avsedd att sticka ut serbögon med.
Källa?

mvh/ Daniel

delije
Ny medlem

Inlägg av delije » 30 mars 2005, 23:00

D. Löwenhamn skrev:
delije skrev:Jag ska inte gå in i detalj på brutaliteterna men kan bara nämna att Kroaterna, fäst vid sina uniformer hade en särskild kniv som var speciellt avsedd att sticka ut serbögon med.
Källa?

mvh/ Daniel
Minns inte var jag läste det första gången. Men kolla tex här.
Knivarna kallas tydligen serbo-seks, pröva att sök på det på google.

Att Ustasja hade en viss förkärlek till att sticka ut serbögon är dock väldokumenterat. Se tex FNA #122 sektion 1.01 MORDET PÅ OLOF PALME.
Från artikeln i FNA 122:
Den kända italienska journalisten Curzio Malaparte har beskrivit
ett möte med Ante Pavelic, Ustasjas grundare, i Zagreb under
andra världskriget.
"Jag ska låta er träffa en massa serber", sa Pavelic plötsligt.
Han reste sig och öppnade ett stort skåp. Ur detta tog han fram
en djup hink och ställde den leende mitt på golvet. "En gåva
från mina trogna landsmän i Ustasja", sa han och såg helt
oberörd ut. Hinken innehöll 20 kilo människoögon!
För övrigt hittade jag en bra artikel om Ustasja skriven av Srdja Trifkovic i tidskriften Chronicles Magazine. Artikeln finns här.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 mars 2005, 01:49

delije skrev:Från artikeln i FNA 122:
Den kända italienska journalisten Curzio Malaparte har beskrivit
ett möte med Ante Pavelic, Ustasjas grundare, i Zagreb under
andra världskriget.
"Jag ska låta er träffa en massa serber", sa Pavelic plötsligt.
Han reste sig och öppnade ett stort skåp. Ur detta tog han fram
en djup hink och ställde den leende mitt på golvet. "En gåva
från mina trogna landsmän i Ustasja", sa han och såg helt
oberörd ut. Hinken innehöll 20 kilo människoögon!
Hinken med ögon är en propagandamyt, det finns ingen sanning bakom den.

mvh/ Daniel

delije
Ny medlem

Inlägg av delije » 31 mars 2005, 08:36

D. Löwenhamn skrev: Hinken med ögon är en propagandamyt, det finns ingen sanning bakom den.
Det är möjligt. Svårt att veta vad som är sant och vad som är propaganda. Både serber och kroater försöker skriva om historien så att den ska passa deras egna politiska syften.

Vill man verkligen ta reda på fakta så finns det information på:
  • Krigsarkivet
  • Justitiedepartementet
  • Ambassaderna för fd Jugoslavien
  • Säkerhetspolisen. Om de vägrar lämna ut information kan man be om en besvärshänvisning och överklaga, ända upp till regeringen.
Några saker som skulle vara intressant att kolla upp är omständigheterna runt flygkapningen, ustasjas mordförsök på Karl XVI Gustaf och ustasjaspåret i utredningen om palmemordet.

Mer källor.
Terroristlagen som infördes efter ustasjas flygplanskapning (som jag nämnde tidigare) hette 1973:162 och nämns här.

Serbo-seks är en engelsk omskrivning som härstammar från en artikel i engelska Independent, http://www.independent.co.uk. Man får säkert fler träffar om man söker på det kroatiska/serbiska namnet som jag tyvärr inte kan.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Konspiratorisk världssyn

Inlägg av Ragnar Svedje » 31 mars 2005, 09:39

En aningen OT fråga, jag har förmånen att i jobbet ha kontakter med serber (och kroater). De serber jag känner har alla en väldigt konspiratorisk världsbild - är detta något typiskt serbisk eller något typisk regionalt (grekerna är lite sådana också) eller har jag fel?
Hans, jag har liknande erfarenheter av serbernas (sannolikt inget specifikt för dem utan gäller nog generellt i det forna Jugoslavien) konspiratoriska världsbild! Har pratat med åtminstonde fem av mina serbiska vänner (av olika kulör) och dessutom diskuterar en del på nätet så jag vågar dra slutsatsen att det är vanligt förekommande.

Serberna känner sig ansatta från alla håll och kanter. Följaktligen har garden åkt upp och allehanda försvarsmekanismer aktiverats. Skall ge några personliga exempel.

Min bäste serbiska vän, är nationalist och han menar på fullt allvar att det var NATO som genomförde den (ö)kända granatattacken mot Sarajevo när ett tiotal människor på ett torg dog vid granatbeskjutning. Detta var en av krigets vändpunkter, eftersom NATO svarade med omfattande bombningar av (bosnien)serbiska ställningar, varvid kroater och bosnier kunde rycka fram och erövra terräng. Serberna besinnade sig efter det, och sett i ett längre perspektiv får det nog anses ha bidragit till krigsslutet.

Min vän, berättade som den självklaraste sak i världen att "undersökningar" redan visat att det var "omöjligt" för den serbiska sidan att beskjuta det torget (trots att de kontrollerade bergen runt Sarajevo). Att den undersökninger utförst av den serbiska sidan och delgetts allmänheten via serbiska medier och att dessa kanske inte var helt objektiva var inget som föresvävat honom. Att alla västerländska medier däremot är uttalat antiserbiska slog han fast i samma andetag!

Min andre vän är snarare kosmopolit än nationalist och han är bosnienserb. Jag visade honom en artikel i DN eller SvD i höstas om hur serberna ser på sin egen skuld, och att de till synes lever i förnekandets värld. Jag bad honom läsa artikeln och diskutera den med mig. Han menade att serberna visst inte förnekade någonting, utan vägrade utlämna misstänkta krigsförbrytare till Haag eftersom de ville ha en "opartisk" prövning av alla fall, vilket Haagtribunalen inte erbjöd.

En tredje vän som är kvinna, dock inte flickvän, sade en gång att hon vet vad serberna gjorde sig skyldiga till under kriget men att hon "inte kan tro det", dvs hon förnekar inte men hon har svårt att ta till sig att hennes eget folk så som hon känner dem skulle kunnat utföra sådana grymheter. När kriget kommer på tal pratar hon gärna om det serbiska lidandet, hur serberna fördrevs från östra Slavonien under krigets slutskede, och vilka övergrepp kroaterna gjorde sig skyldiga till där. Hon talar mindre gärna om vad serberna gjorde med kroaterna i samma region några år tidigare. Dessutom anser hon att Tito var antiserbisk, han trakasserade serber som gick i kyrkan, medan kroater och muslimer fick utöva sin religion ostört.

En annan serb som jag bara träffat vid enstaka tillfälle och egentligen inte känner så väl (och inte vill lära känna närmare heller) tog ändå priset när vi diskuterade ziegenare i serbien, han berättade vitt och brett om hur ziegenarna gör i Serbien och det framgick med all önskvärd tydlighet att han var inte direkt var fördomsfri. Sedan frågar han mig vad vi gjorde med våra ziegenare? Och fyller på med att vi nog deporterade dem till Tyskland och blev av med dem på det viset. Jag svarar att det aldrig har funnits särskilt många ziegenare i Sverige och att Sverige haft för vana att skicka dem till rikets östra halva på den tiden Sverige och Finland var ett. Han tror mig inte utan hävdar att Sverige nog deporterade dem och förstörde alla spår "det är ju så mycket som tidningarna inte skriver om" fyller han i. Jag blir irriterad och tonläget höjs när jag bestämt hävdar att sådant inte skedde i Sverige eller i vart fall i mycket begränsad skala. Han kontrar med att "och det vet du för du jobbar på SÄPO, eller..." Till slut frågar jag om han har några belägg för sina påståenden och då kryper det fram att han inte hade det utan bara undrade lite grand...

Till sist, en god vän som kommer från Voijvodina i norra serbien och är etnisk ungrare. Han var aktiv i den politiska oppositionen mot Milosevic och har blivit gripen och misshandlad av serbisk polis flera gånger. Han är också konspiratorisk gentemot USA och väst, men mycket klarsynt över situationen i Serbien, och han har inget till övers för Arkan, Sesselj, Milosevic eller Karadic utan önskar dem djupt ner i en fängelsehåla... Han berättade något tänkvärt för mig, varenda gång han ser en svensk polis eller polisbil stelnar han till och känner hur adrenalinet forsar fram. Om vi går ute på stan (Stockholm) när det är fotbollsmatch och fullt pådrag tycker han det är obehagligt och rent skrämmande med så mycket poliser, han vet att det inte är samma sak som i Serbien men ryser ändå. Att en person med hans bakgrund är lite skeptisk mot staten och rättsväsendet i största allmänhet må vara ursäktat.

Sammanfattningsvis kan sägas att serberna fått dåligt rykte om sig efter det senaste kriget och att detta är något nytt för oss men att serberna alltid har känt sig utpekade. Serberna anser att de fick lida i det tysta under tidigare krig och att nu när de ger igen så tar hela världen parti mot dem. När det gäller situationen i Kosovo är jag beredd att instämma i delar av den serbiska synen. Vad som än händer får serberna skulden. Det senaste upploppet sades direkt bero på att några vuxna serber med hund jagat ner en tioårig pojke i floden så att han drunknat. Senare har den händelsen ifrågasatts och betraktas nu som albansk propaganda. Medierna acceptera dock historien som närmast Guds sanning och var inte sena att lägga skulden på serberna, trots att de har allt att förlora och inget att vinna på ett upplopp eftersom de är i minoritet. Detta tyder på att det finns en viss aversion mot serberna på olika redaktioner. Ett annar exempel är när ett NATO plan av misstag bombade en albansk flyktingkolonn och medierna vägrade tro det, utan soekulerade hej vilt i om vi fått se "krigets mest lyckade propagandanummer" där serberna själva skulle ha bombat och fått det att se ut som NATO...

Slutligen den kroat (nationalist som själv hade åkt från trygga Sverige och tagit värvning i Kroatien!) som jag diskuterade med på Contra för några år sedan ville inte kännas vid några som helst krigsförbrytelser utförda av Ustasja under andra världskriget. Allt var rätt och slätt serbisk propaganda, kroaterna ville ha självständighet och "de såg sin chans och tog den". Punkt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 mars 2005, 11:37

Och efter den avvikelsen återgår vi till ämnet. ;-)

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 mars 2005, 14:44

D. Löwenhamn skrev:Och efter den avvikelsen återgår vi till ämnet. ;-)

mvh/ Daniel
Vi kanske skulle be vår högt ärade MODERATOR :wink: att lägga den aningen OT frågan och svaren i en ny tråd? Kanske efterkrigstiden och "Vilka nationaliteter är konspiratoriskt lagda och varför"?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 mars 2005, 15:33

Om någon känner för det så för den personen gärna starta en sådan tråd.

mvh/ Daniel

Baronen
Ny medlem

My god vad är det människan skriver

Inlägg av Baronen » 18 april 2006, 23:46

Ja du :? ... du började bra men sedan spårade du ur helt ... absurditeter, för att inte tala om källorna. Känner att jag har ett ansvar här att gripa in gällande denna grova desinformation.

Ja precis det stämmer, Ustaša var en motståndsorganisation som tog till våld för sin kamp mot det rojalistiska Belgradstyret som blev allt mer diktatoriskt. Om det kan vara av intresse så var det Ustaša i samarbete med den makedonska motståndsorganisationen VMRO som utförde attentatet mot kung Alexander.

Kroaternas missnöje grundar sig mestadels i det tilltagande förtrycket. Förtrycket manifesterade sig på många sätt genom trakasserier, ekonomisk förfall osv. osv. sedan att det fann ett element om tillhörighet och vem de förknippas med är bara en pusselbit. Du/ni bör komma ihåg att det är just den kroatiska inteligentian dvs. kroatiska intellektuella som brann för sydslavernas förenande dvs. den Illyriska rörelsen, men grunden i den idén var bl. a. jämlikhet med vilket det gick snett från första början dvs. ett ojämlikt samhälle var serberna önskade dominera.

Ustaša var Mussolinis skyddslingar och var en schackpjäs gällande Mussolinis "maktkamp" med Adolf Hitler. Hitler önskade upprätte en självständig kroatisk stat med Vladko Macek som överhuvud, han var partiledare för Kroatiens största parti HSS - Kroatiska Bonde Partiet. Vladko Macek avböjde denna "ära", ville inte befatta sig med Nazisterna/fascisterna. Detta ledde till att Hitler inte hade någon direkt utväg än att låta Mussolinis skyddslingar Ustaša att träda in på arenan och upprätta en kroatisk stat. Här bör jag nämna att relationerna mellan Ustaša och Mussolini var frostiga och Ustaša hade ingalunda ett stöd i de breda kroatiska folklagren. Kroaterna reagerade med glädje (generellt) när Tyskarna invaderade eftersom de sågs som befriare från det despotiska styret i Belgrad, samtidigt som kroaterna har starka band med Österrike och Tyskland sedan gammalt.

Att prata om Jasenovac och siffror är inte direkt i min smak, att siffrorna överdrevs är belagt. Tito överdrev i syfte att kunna avkräva Tyskland mer skadestånd, dock genomskådades detta till viss del. Serberna överdrev siffrorna för att svärta ned sina motståndare och maktspelet inom Jugoslavien samt använda sig av sådana uppgifter som kan leda till fördelaktig behandling i omvärlden. När det gäller Jasenovac och antalet döda så har de senaste seriösa forskningsresultaten pendlat mellan 40.000-80.000. Det där om sexsiffriga serbiska döda är inget att lägga någon vikt på, ren propaganda.

Sedan det där om en speciell uniform med kniv avsedd för serbögon … jag är övertygad om
att detta möjligtvis manifesterade sig hos individer eller någon speciell hårdför enhet, mest sannolikt att det är en myt som användes för att krydda de allehanda historierna. Det fanns Kroatiska förband som var riktigt hårdföra och utförda illdåd och föranledde till att tyskarna blev ”lite fundersamma”. Dessa förband skall inte likställas den reguljära kroatiska armén ”Domobrani”. Det vore ungefär som att likställa tyska Wermacht med SS-förbanden. Sedan det där pratet om de nybildade kroatiska försvarsenheterna 1990/1991 som mestadels i början bestod av olika polisenheter skulle ha sådana attiraljer är absurt ev. att individer i stundens allvar använde sig av Ustaša symboler för att skrämma fienden el. liknande kan bekräftas. Den kroatiska valutan är en mycket gammal valuta dvs. symbolen på myntet avbildar ett pälsdjur som användes som handelsvara/valuta under det medeltida Kroatien, inga konstigheter där samma sak om vi skulle prata om tyska D-marken … nazistiska pengar eh … skärpning nu, kan nämna detaljen att pengarna inte liknar på något sätt de pengar som användes 1941-1945 förutom att de också kallades kuna. Det där om den kroatiska nationalsången är bara förkastligt, texten skrevs av Antun Mihanovic och blev Kroatiens nationalsång 1891.

Kriget kan sammanfattas med frasen ”söndra och härska” tyskarna använde sig av denna taktik väldigt framgångsrikt. De serbiska chetniks var rojalister och slogs för ett storserbien. Många gick med i partisanerna i slutet av kriget när många insåg vartåt det barkade. De var allt annat än ”allierade” eller ”partisaner”, hjälpte tyskarna som gladeligen använde sig av dem … söndra och härska.

I och med frontens kollaps flydde många kroater, tyskar osv osv mot den österrikiska gränsen och det tog stop vid Bleiburg var Britterna överlämnade alla dessa människor (kan inte siffran nu men det var ett väldigt stort antal soldater och civila som flydde) vilket resulterade i ohyggliga massakrer och var många fick marschera dvs. dödsmarschen från Bleiburg ned till södra delarna av Jugoslavien. Det var inte många som överlevde … ingen ställer Britterna inför rätta apropå segrarna skriver historieböckerna etc. osv.

Får räcka nu men I´ll be back! :D
delije skrev:Hej! Jag snubblade över den här tråden och förvånades av att vissa här har
ganska goda kunskaper om Ustaša, en organisation som det oftast inte talas högt om ens idag.
Låt mig fylla i med lite information jag kommit över.

Ustaša bildades 1929 av Ante Pavelic och organisationens mål var att separera
Kroatien från dåvarande "Serbernas, Kroaternas och Slovenernas kungarike". Namnet Ustaša
betyder uppror och deras motto var "Za Dom Spremny" (redo för faderlandet). 1939
fick Kroatien autonomi (sporazum) i kungariket som nu bytt namn till Jugoslavien
(det sydslaviska riket). Många kroater var missnöjda med att tillhöra Jugoslavien eftersom
de inte ansåg sig vara slaver och inte vill förknippas med öst. I april 1941 invaderade
tyskarna den kroatiska delen av Jugoslavien. Ustaša (men inte alla kroater) välkomnade tyskarna
som befriare och Hitler tillsatte Pavelic som ledare (poglavnik/fuhrer) för den nybildade
självständiga Kroatiska staten NDH, som i praktiken blev en lydstat till Tyskland. Över en natt
hade Ustaša förvandlats från terroristorganisation till regerande parti över en "självständig" stat.

Tyskarna hade dock inte total kontroll över Ustaša och under deras fyra år vid makten, 1941 - 1945,
begicks en del brott mot mänskligheten som till och med förskräckte tyskarna. Det värsta var
koncentrationslägret Jasenovac. Exakt hur många som dog
där vet man inte eftersom bevisen snabbt röjdes undan. När lägret revs 1945 tog det bara några dagar
innan stenarna som lägrets väggar var gjorda av försvann. Lokalbefolkningen tog stenarna och använde
som byggmaterial till sina egna hus. Vissa av husen står där än idag. En objektiv uppskattning är
att c:a 25.000 judar, 40.000 romer och 500.000 - 800.000 serber mördades i Jasenovac (från kroatiskt
håll försöker man revidera ner siffrorna och från andra hållet försöker man överdriva siffrorna).
Dessutom tog man livet av ett okänt antal handikappade, homosexuella, politiskt oliktänkande och andra
obekväma personer. En vanlig avrättning var med bila, en sorts yxa med kort skaft. Ustaša gick så hårt
åt lokalbefolkningen, i framför allt nuvarande Bosnien, att först Mussolini och sedan Hitler skickade
in fredsbevarande trupper för att skydda lokalbefolkningen. Hitler sade vid en middag till Pavelic att
Ustašas brutala metoder gav tredje riket dåligt rykte... Jag ska inte gå in i detalj på brutaliteterna
men kan bara nämna att Kroaterna, fäst vid sina uniformer hade en särskild kniv som var speciellt avsedd
att sticka ut serbögon med. När Kroatien återbildades 1991 återinfördes samma uniformer igen, med serbkniven
och allt. Dessutom återinfördes ett antal andra symboler från AVK som valutan (Kuna), nationalsången,
flaggan (med röd-vita rutmönstret) och en rasren (och katolsk) poliskår. En serb sammanfattade det hela
med: "detta var lika passande som om Tyskland vid sin återförening hade tagit "Horst Wessel" som
nationalsång och återinfört flaggan med swastikan".

Själva kriget då? Jo det löpte på utan att så mycket hände. Kroaterna stred mot serberna och de allierade.
Serberna var uppdelade i två läger. Titos kommunistiska Partisaner och de rojalistiska Cetniks. I början av
kriget gjorde Cetniks och Partisaner gemensam sak mot fascisterna och nazisterna. När det stod klart
att de skulle vinna började Cetniks att slåss även mot kommunisterna. De ville inte styras av
varken tyskar eller ryssar. Vid krigsslutet 1945 försökte flera Ustaša förband överlämna sig till britterna,
men de var inte välkomna. Britterna lämnade istället över dem till partisanerna vilket resulterade i
smaklösa blodbad.

Det stämmer också, som någon skrev, att de katolska Kroaterna samarbetade med Bosniska muslimer. Den mest kända Bosnisk-Muslimska SS-divisionen var SS Handzar division som bland annat nämns här och här.

Efter AVK upplöstes Ustaša officiellt. Inofficiellt fortsatte de dock att existera under nya namn
som HDP (Hrvatski Drzavotvorni Pokret) och HNO (Hrvatski Narodni Odpor), elle bara odpor/otpor (motstånd).

Med hjälp av vatikanen smugglades flertalet höga Ustaša ledare ut till olika länder, främst i sydamerika, undan krigsrättegångarna i Nurnberg. En Kroatisk exilregering bildades i Buenos Aires. Ustaša återgick till en renodlad terroristorganisation och man utförde ett stort antal attentat
under hela jugoslaviska kommunisttiden 1945-1991. Första vågen av attentat kom ganska snart efter krigsslutet och kallades krizari (korståg).

I början av 1970-talet utfördes ett antal terroristattentat av Ustaša även i Sverige. Bland annat mördades den Jugoslaviske ambassadören i Stockholm (Rolovic) 1971 av Kroaten Miro Baresic. Baresic greps och fängslades i Sverige. I september 1972 kapade tre Ustašamedlemmar ett svenskt passagerarflygplan under en flygning mellan Torslanda och Arlanda och tvingade kaptenen att flyga mot Bulltofta. De krävde
att Baresic och sex andra fängslade Ustaša medlemmar skulle friges från svenskt fängelse. Regeringen tillmötesgick
kaparnas krav och betalade dessutom ut lösensumma! Läs mer om detta tex här.
Baresic flögs sedan till Paraguay (med ett svenskt militärtransport plan) där han jobbade för diktatorn
Alfredo Stroessner (som förvandlat Paraguay till en säker tillflyktsort för krigsförbrytare). Mer
om detta finns här, här och här.
Efter flygplanskapningen instiftades faktiskt en speciell terroristlag i Sverige. Den avskaffades dock ett par år senare 1975.

Källor:

http://www.pavelicpapers.com/

Ustašas historia finns grundligt beskriven i boken:
Ustasa: Croatian separatism and European politics, 1929-1945
av Serge Trifkovic, The Lord Byron foundation for Balkan studies 1998, ISBN: 1892478005.
Boken är svår att få tag i, men går nog att beställa via biblioteket eller direkt från Lord Byron foundation.
Jag köpte den direkt av författaren vid ett Sverigebesök.
Senast redigerad av 1 Baronen, redigerad totalt 19 gånger.

Baronen
Ny medlem

Re: Ustasja

Inlägg av Baronen » 19 april 2006, 00:01

Du behöver inte placera dig i ett fack/välja sida för att diskutera ... så hoppa ur det serbiska facket :wink: . Vidare, det där om språken så har du i princip kroatiska, slovenska, serbiska, makedonska. Allt annat som du nämnde är dialekter, fomer av de språk jag nämnde ... orkar inte utveckla vidare nu. Så det där om serbiska kan du slå ur hågen ... för övrigt berör jag det du tar upp till viss del i mitt föregående inlägg. Later dude! :)

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 19 april 2006, 08:47

Baronen,
När det gäller Jasenovac och antalet döda så har de senaste seriösa forskningsresultaten pendlat mellan 40.000-80.000. Det där om sexsiffriga serbiska döda är inget att lägga någon vikt på, ren propaganda.
Kan du nämna någon källa?

Finns det någon som är ren från propaganda?

/Artur

Baronen
Ny medlem

Inlägg av Baronen » 20 april 2006, 23:31

stanislav skrev: Kan du nämna någon källa? Finns det någon som är ren från propaganda? /Artur
Hej Artur, nej jag kan inte nämna en källa, eftersom jag tog del av dessa olika forskningsresultat för ca 3 år sedan när jag pluggade på universitet. Dock om du vill göra efterforskningar, vilket jag välkomnar, så är det tämligen lätt att göra lite sökningar på nätet och sedan beställa från vederbörande bibliotek. Dock är det viktigt med källkritik, ha det i bakhuvudet!

Apråpå din kommentar om propaganda ... det är antagligen en slentrianmässig kommentar du gjorde, du kanske tänker på subjektivitet kontra objektivitet?! Om det är det du menar så visst kan vi ifrågasätta det mesta ... eftersom vi ganska snabbt inte är tabula rasa längre. Detta är ett ämne som kan diskuteras hur länge som helst för det har filosofer/forskare gjort sedan urminnes tider. Därför lämnar jag det därhän. Ett råd från min sida är att alltid ha den kritiska analysen framme och så gott som möjligt uttolka informationen eftersom vem säger att din uttolkning är objektiv and so on and so on ... think you get the picture. 8-)

Förresten ett tips, gällande forskningen kring dödssiffrorna i Jugoslavien 1941-1945 så finns det att tillgå kvantitativ forskning var en deduktiv metodik ganska klart visar att serbernas påståenden gällande t ex Jasenovac är felaktiga och i slutändan absurda. :|

Användarvisningsbild
anthos
Medlem

Inlägg av anthos » 21 april 2006, 18:46

Hejsan! Har läst diskussionen med intresse, vill dock klargöra en miss några gjort...

Jag är kroat och fördömer allt vad ustahsa är vad de står för och vad de har gjort för 60år sen och vad de har gjort för 15år sen. Avskyvärda nationalistiska, fascistika och rasistiska kräk! Jag känner många andra kroater i min omgivning som tycker detsamma, därav bevisat att alla kroater inte ställer sig på nationalisternas sida.

Att debattera om det var 20 tusen eller 200 tusen döda i Jasenovac käns väldigt meningslöst och det tar fokus ifrån det viktiga, nämligen att ustasha inrättade ett dödsläger när tyskarnas var i planeringsstadiet (om jag minns rätt) som var ganska effektivt, som de även skröt med, där tävlingar av soldaterna hölls i hur många människor man kan avrätta på en dag.

Något som förvånat mig är att katolska kyrkan ställde upp på det också, det fanns en som kallades fra vrag (präst djävul), man hade kontakter med vatikanen, som någon har nämnt, har hjälpt fascister att fly till sydamerika. I vatikanen finns även idag guld som ustasha har med våld stulit från civilbefolkningen för 60år sen.

[ovidkommande kommenterarer bortplockade]

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 april 2006, 16:17

Vi moderatorer (och säkerligen även alla forummedlemmar) emotser en fortsatt saklig diskussion i hövlig ton.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 april 2006, 19:03

Tråden har städats upp lite. Denna tråden är alltså för diskussioner om Ustasha under kriget, inte om problemen på Balkan under 90-talet, språk eller något annat.

Två nya trådar ska skapats: Språken i fd Jugoslavien & Andra världskrigets krigsutveckling på Balkan

/Marcus

Skriv svar