Jo, det är Berlin! Om du tittar längst åt vänster så ser du riksdagshuset och lite längre åt höger trillar siegsäule ihop!(eller så är dte bara en husfasadLindir skrev:Jaså, ja, jag kanske har sämre bildskärm ...Pulse skrev:Men det är fullt läsligt tycker jag. Det enda problemet är att jag itne kan ryska men...
Själv ser jag bara vad det står på högra knappt hälften av delen under strecket. Och att det står "Berlin" där bomberna slår ner ...
Propaganda bilder!!!
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Så länge du lyckas dölja din ringrostighet och okunskap så här bra kommer du inte få några problem i livet ...Den stegrande kamelen skrev:mitt kyrilliska alfabet är väldigt rostigt och jag är dessutom dålig på hur man "stavar" ljuden på svenska
Det torde betyda något i stil med (om någon med ett närmare förhållande till det ryska språket har någon invändning vore jag glad att höra det!):Den stegrande kamelen skrev:NAZNATJILI NARODY-BRAT"JA
NAD VRAZH"IM GORODOM SVIDANIE.
PRI KAZHDOM ICH RUKOPOZHAT"I
TRESJTJIT FASJISTSKAJA GERMANIJA.
Broderfolken stämde möte över fiendestaden. Vid varje handslag knakade det fascistiska Tyskland.
Jag återkommer med de andra, om ingen hinner före.
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
Det finns många varianter på det temat. Andemening är dock: "Join the Navy!". ;-)E_Vogel skrev:Kanske, mitt minne var i och för sig att den muntre matrosen stod vänd till höger, men jag kan minnas fel.
Jag utgår att den också finns i färg, för det är den jag tänker på alldeles säkert.
~Henric Edwards
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Tack! Jag överdrev faktiskt inte min rostighet, men jag tog också konsekvenserna av det och letade fram en fusksida. Men tyvärr begrep jag inte riktigt den fonetiska notationen på sidan, så det är fortfarande en del bokstäver jag är osäker på...Lindir skrev:Så länge du lyckas dölja din ringrostighet och okunskap så här bra kommer du inte få några problem i livet ...Den stegrande kamelen skrev:mitt kyrilliska alfabet är väldigt rostigt och jag är dessutom dålig på hur man "stavar" ljuden på svenska
Tack för översättningen!
Hittade några affischer:

Amerikansk.

Amerikansk.

Tysk. Översättning: Ungdomen tjänar Führern. Alla tioåringar in i HJ.

Tysk. Översättning: Tyskland vaknar! Väljer lista 2: Nationalsocialisterna
Detta är den ungefärliga betydelsen av de andra ryska affischerna (om jag inte missuppfattat något - rätta mig gärna!):Den stegrande kamelen skrev:Och gärna de andra ryska affischerna också.
Pulse: Var hälsat, det socialistiska landets mäktiga flygvapen!
Plankt: Europa kommer att bli fritt!
Finarvas: Folket och armén enade! och Framåt! Segern är nära!
Har jag glömt någon?
Fortsätt gärna posta propagandaaffischer!
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Tack för det!Lindir skrev:Detta är den ungefärliga betydelsen av de andra ryska affischerna
Ett par affischer till. Nätet är fullständigt nedlusat med dem, märker jag, så den här tråden kan vi nog hålla igång länge...

Ockuperade Norge.

Brittisk.

Brittisk.

Italiensk. Översättning: Gott blod ljuger inte!

Svensk.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.

