Ännu dyker det upp döda
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
etik
Jag håller med Thorbjörn. Att det gått många år behöver inte betyda att det inte är mycket känsligt. I ett fall kan jag dock tänka mig att "tillgripa media" för att finna anhöriga. Det är när man redan försökt finna anhöriga på andra, mer diskreta, sätt. Få se hur det blir i det här fallet - om nyheten nu redan spritt sig till ryska media och så kommer att nå de anhöriga eller om det officiella meddelandet kommer att nå dem (först).
Mvh,
Lars
Mvh,
Lars
-
Artur Szulc
- Medlem
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
inte off-topic åndå!
Hej!
Din fråga är inte off-topic alls. En av mina kommande böcker kommer bland annat att handla om krigsfångar på Nordkalotten - sovjetiska och andra. Den boken kommer att vara på engelska och släpps kanske i slutet av nästa år. Ev. att den sedan kan ges ut på fler språk.
En viss "försmak" får man av min engelskspråkiga sajt http://www.arcticwar.com
Bästa hälsningar,
Lars
Din fråga är inte off-topic alls. En av mina kommande böcker kommer bland annat att handla om krigsfångar på Nordkalotten - sovjetiska och andra. Den boken kommer att vara på engelska och släpps kanske i slutet av nästa år. Ev. att den sedan kan ges ut på fler språk.
En viss "försmak" får man av min engelskspråkiga sajt http://www.arcticwar.com
Bästa hälsningar,
Lars
-
Artur Szulc
- Medlem
Mer info ?
Jag såg en kort artikel om detta i HD i morse och tror att det finns intresse här:
HD - Skelett var troligen rysk krigsfånge
Eftersom Lars Gyllenhaal citeras i artikeln så finns det en möjlighet att det dyker upp mer information här så småningom ?
/Jörgen
HD - Skelett var troligen rysk krigsfånge
Eftersom Lars Gyllenhaal citeras i artikeln så finns det en möjlighet att det dyker upp mer information här så småningom ?
/Jörgen
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Matvejev
Hej!
Media (TT) har, strängt taget, inte berättat något nytt i fallet. Nu hoppas jag journalisterna har en smula tålamod så de kan vänta med att skriva om fallet igen till dess att mannen är definitivt identifierad och kontakt har etablerats med hans släkting(ar). Flera personer i olika länder sysslar med detta nu.
F.ö. är den moderna svenska stavningen av namnet:
Matvejev på svenska
Matwejew på tyska
Matveyev på engelska
Mvh,
Lars
Media (TT) har, strängt taget, inte berättat något nytt i fallet. Nu hoppas jag journalisterna har en smula tålamod så de kan vänta med att skriva om fallet igen till dess att mannen är definitivt identifierad och kontakt har etablerats med hans släkting(ar). Flera personer i olika länder sysslar med detta nu.
F.ö. är den moderna svenska stavningen av namnet:
Matvejev på svenska
Matwejew på tyska
Matveyev på engelska
Mvh,
Lars
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kroppen får väl skickas ner till Tyskland för undersökning, förhoppningsvis finns väl någon släkting som säkert vill får ett svar. Denna släkting kanske vet att en soldat under kriget försvann i nordnorge någonstans under krigets dagar. Han kanske heter "Rudolf Mûller" eller nåt, det går nog säkert att indentifiera döda som har varit det i mer än femtio år.
Stefan
Stefan
- real parakeet
- Medlem
- Kontakt:
Vad säger att den anhöriga inte redan är underrättade? De kanske var de första som fick veta identiteten innan nyheten basunerades ut på internet. Om inte, hur stor chans är det att de sitter och läser en svensk tidnings webbsida? Jag hållermed om att man skall vara försiktigt i ¨ådana här lägen, men i det här fallet känns det lite långsökt.
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej,
Namnet är mycket vanligt, tyvärr. En metod skulle då kunna vara att använda sig av massmedia för att efterlysa släkt till en Alexej Matvejev som försvann under kriget. Och det är möjligt att det med eller mot min vilja kommer att bli att ryska media gör något sådant. Detta sätt gör dock att risken är stor att lycksökare hör av sig och/eller släkt till andra Alexej Matvejevs som försvann under kriget! För det är ett så pass vanligt namn och Sovjet var så stort att det borde finnas flera AM som försvann. Tills vidare vill jag alltså helst inte att mer skrivs i media om detta. Finner mina kontakter i Tyskland o Norge inget mer om den nu aktuelle Matvejev - DÅ blir media klart välkomna att skriva om det - för det finns då ingen annan utväg.
Mvh,
Lars
Det finns gott om utländska journalister som läser svenska tidningar - i första hand de som är korrespondenter i Stockholm, men inte bara de. En Moskvatidning har redan ringt mig för någar dagar sen.real parakeet skrev:Vad säger att den anhöriga inte redan är underrättade? De kanske var de första som fick veta identiteten innan nyheten basunerades ut på internet. Om inte, hur stor chans är det att de sitter och läser en svensk tidnings webbsida? Jag hållermed om att man skall vara försiktigt i ¨ådana här lägen, men i det här fallet känns det lite långsökt.
Namnet är mycket vanligt, tyvärr. En metod skulle då kunna vara att använda sig av massmedia för att efterlysa släkt till en Alexej Matvejev som försvann under kriget. Och det är möjligt att det med eller mot min vilja kommer att bli att ryska media gör något sådant. Detta sätt gör dock att risken är stor att lycksökare hör av sig och/eller släkt till andra Alexej Matvejevs som försvann under kriget! För det är ett så pass vanligt namn och Sovjet var så stort att det borde finnas flera AM som försvann. Tills vidare vill jag alltså helst inte att mer skrivs i media om detta. Finner mina kontakter i Tyskland o Norge inget mer om den nu aktuelle Matvejev - DÅ blir media klart välkomna att skriva om det - för det finns då ingen annan utväg.
Mvh,
Lars
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: