Ännu dyker det upp döda

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 24 augusti 2004, 16:30

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 25 augusti 2004, 08:17

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 25 augusti 2004, 10:27

Tja vad kan man säga om tidnigars snabbhet utan att tänka på de anhörigas rätt att få veta sanningen innan alla andra. I mitt tycke borde de vänta med att berätta hans namn.

Thorbjörn

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 augusti 2004, 21:45

För egen del tycker jag att det är bra att man kom på vem han var. Ännu en saknad som slipper bli "en okänd soldat".

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 26 augusti 2004, 00:14

Sant, men man borde ge tid att kunna kontakta ev anhöriga före publicera det i pressen.

T

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

etik

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 26 augusti 2004, 08:18

Jag håller med Thorbjörn. Att det gått många år behöver inte betyda att det inte är mycket känsligt. I ett fall kan jag dock tänka mig att "tillgripa media" för att finna anhöriga. Det är när man redan försökt finna anhöriga på andra, mer diskreta, sätt. Få se hur det blir i det här fallet - om nyheten nu redan spritt sig till ryska media och så kommer att nå de anhöriga eller om det officiella meddelandet kommer att nå dem (först).

Mvh,
Lars

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 26 augusti 2004, 08:24

(min fråga är helt off-topic)

Lars G,

jobbar du på en ny bok?

Kan tillägga att jag tyckte om "Slaget vid nordkalotten". Den var intressant skriven och tog upp saker som jag inte visste existerade.

Mvh
Artur S.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

inte off-topic åndå!

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 26 augusti 2004, 10:50

Hej!

Din fråga är inte off-topic alls. En av mina kommande böcker kommer bland annat att handla om krigsfångar på Nordkalotten - sovjetiska och andra. Den boken kommer att vara på engelska och släpps kanske i slutet av nästa år. Ev. att den sedan kan ges ut på fler språk.

En viss "försmak" får man av min engelskspråkiga sajt http://www.arcticwar.com

Bästa hälsningar,

Lars

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 26 augusti 2004, 12:25

Hej!

Boken heter "Slaget om Nordkalotten", inte "på". Lite pinsamt av mig faktiskt.

Din kommande bok låter intressant. Synd att den inte ges ut tidigare.

/Artur

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Mer info ?

Inlägg av Ori » 4 februari 2005, 08:22

Jag såg en kort artikel om detta i HD i morse och tror att det finns intresse här:

HD - Skelett var troligen rysk krigsfånge

Eftersom Lars Gyllenhaal citeras i artikeln så finns det en möjlighet att det dyker upp mer information här så småningom ?

/Jörgen

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Matvejev

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 februari 2005, 09:42

Hej!

Media (TT) har, strängt taget, inte berättat något nytt i fallet. Nu hoppas jag journalisterna har en smula tålamod så de kan vänta med att skriva om fallet igen till dess att mannen är definitivt identifierad och kontakt har etablerats med hans släkting(ar). Flera personer i olika länder sysslar med detta nu.

F.ö. är den moderna svenska stavningen av namnet:
Matvejev på svenska
Matwejew på tyska
Matveyev på engelska

Mvh,
Lars

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 14:13

Kroppen får väl skickas ner till Tyskland för undersökning, förhoppningsvis finns väl någon släkting som säkert vill får ett svar. Denna släkting kanske vet att en soldat under kriget försvann i nordnorge någonstans under krigets dagar. Han kanske heter "Rudolf Mûller" eller nåt, det går nog säkert att indentifiera döda som har varit det i mer än femtio år.

Stefan

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 4 februari 2005, 20:02

Vad säger att den anhöriga inte redan är underrättade? De kanske var de första som fick veta identiteten innan nyheten basunerades ut på internet. Om inte, hur stor chans är det att de sitter och läser en svensk tidnings webbsida? Jag hållermed om att man skall vara försiktigt i ¨ådana här lägen, men i det här fallet känns det lite långsökt.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 5 februari 2005, 18:06

Hej,
real parakeet skrev:Vad säger att den anhöriga inte redan är underrättade? De kanske var de första som fick veta identiteten innan nyheten basunerades ut på internet. Om inte, hur stor chans är det att de sitter och läser en svensk tidnings webbsida? Jag hållermed om att man skall vara försiktigt i ¨ådana här lägen, men i det här fallet känns det lite långsökt.
Det finns gott om utländska journalister som läser svenska tidningar - i första hand de som är korrespondenter i Stockholm, men inte bara de. En Moskvatidning har redan ringt mig för någar dagar sen.

Namnet är mycket vanligt, tyvärr. En metod skulle då kunna vara att använda sig av massmedia för att efterlysa släkt till en Alexej Matvejev som försvann under kriget. Och det är möjligt att det med eller mot min vilja kommer att bli att ryska media gör något sådant. Detta sätt gör dock att risken är stor att lycksökare hör av sig och/eller släkt till andra Alexej Matvejevs som försvann under kriget! För det är ett så pass vanligt namn och Sovjet var så stort att det borde finnas flera AM som försvann. Tills vidare vill jag alltså helst inte att mer skrivs i media om detta. Finner mina kontakter i Tyskland o Norge inget mer om den nu aktuelle Matvejev - DÅ blir media klart välkomna att skriva om det - för det finns då ingen annan utväg.

Mvh,
Lars

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2005, 18:09

Men jag tror att de soldater som dog i dessa trakter är mer eller mindre kända. :D :)

Stefan

Skriv svar