chockladkakor

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 april 2004, 20:06

Den klassiska tyska fältchokladen var "Scho-Ka-Kola", med koffeintillsats för att pigga upp.

Bild

...och kronans choklad är väl inte så hemsk? Fast är man bortklemad med jolmig Marabou mjölkchoklad, så...

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 1 april 2004, 20:21

Man har ju hört att de olika amérnas soldater fick ciggareter utdelade till sig, var det något statligt ciggaretmärke då eller?
Jänkarna fick väll Lucky Strike kan jag tänka mig.
Ryssarna fick väll sprit utdelat till sig också, var det i sånt fall något hembränt eller så?
Tyckte det var lika bra och fråga nu när man hade chansen.

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 1 april 2004, 21:34

Allt är väl gott när man är ute i fält ? Det tyckte jag iaf :wink:

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 1 april 2004, 21:58

Amerikanerna tilldelades en hel rad olika märken på ciggaretter. Camel var inte ovanligt. Lucky Strike var också vanligt men jag kan inte riktigt fatta all hysteri kring det märket... :) Kan tillägga att i de K-Ransoner som varje soldat fick tre av per dag ingick fyra ciggaretter i varje box.
Övriga ingridienser i en K-ranson var:
2 paket kex (4 i varje)
1 tuggummi (juicy fruit)
1 paket karameller
1 tändsticksask
1 paket toapapper
1 D-Ration (alltså choklad)
1 paket citrondricka (pulver)
1 träsked
1 konserv (innehåll nån kötträtt eller vita bönor)
1 konservöppnare
1 paket ciggaretter 4st i varje

MVH Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 april 2004, 22:15

Herrar Hans och Hellqvist, var det någon som såg mig gnälla på smaken? :) Även belgisk choklad smälter mig veterligen, inte kan du använda att skära bröd med Hans? :D

Kakaohalten är alltjämt hög, det är ju i stort sett bara kakaomassa/kakaosmör i bygget. Någon som har en i närheten och kan kolla?

Moonman: Inte omöjligt! De skulle inte fått tag på grejerna i alla fall... :)

För övrigt drog jag i mig två Lucky ikväll, uteserveringen var rätt kall fortfarande! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 1 april 2004, 23:36

Graustein skrev:Amerikanerna tilldelades en hel rad olika märken på ciggaretter. Camel var inte ovanligt. Lucky Strike var också vanligt men jag kan inte riktigt fatta all hysteri kring det märket... :) Kan tillägga att i de K-Ransoner som varje soldat fick tre av per dag ingick fyra ciggaretter i varje box.
Övriga ingridienser i en K-ranson var:
2 paket kex (4 i varje)
1 tuggummi (juicy fruit)
1 paket karameller
1 tändsticksask
1 paket toapapper
1 D-Ration (alltså choklad)
1 paket citrondricka (pulver)
1 träsked
1 konserv (innehåll nån kötträtt eller vita bönor)
1 konservöppnare
1 paket ciggaretter 4st i varje

MVH Johan
Fick dom verkligen tre såna här ransoner/dag? Låter mycket med den tidens mått. När man läser om kriget så framstår det oftast som om soldater i strid alltid befann sig ett stadium av halvsvält. Fast det kanske bara gällde länder med sämre resurser typ Tyskland (i slutet av kriget) och Sovjet som inte direkt prioriterade försörjning till trupperna.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 1 april 2004, 23:54

Nja, det var inte speciellt mycket. Man står sig inte på tre sånna om dagen. (tro mig igen, jag har testat det också) Konserven tex är inte en stor 400g utan en liten rackare, som en annanasburk ungefär. Dessutom tog de slut i förtid, dvs tre om dagen blev mot slutet av veckan en om dagen... Finns ett mycket talande citat av en veteran som är ungefär:
"We had two conditions, one in which we felt unfed and the other in which we were unfed"

Skall dock läggas till att soldaterna bakom fronten fick betydligt mer mat.
Angående ryssarnas matförhållanden så var de också rätt ås goda, för det mesta. I Stalingrad var det väl lite si och så med maten men en rysk soldats ranson kunde se ut så här:
En lista från "US Army Handbook on USSR Military Forces" om en rysk fältranson;
800 gram rågbröd, mörkt och grovt. (på vintern var det snarare 900 gram.)
20 gram vetemjöl.
140 gram havregryn
30 gram makaroner eller äggnudlar.
150 gram kött (färskt eller konserverat)
100 gram fisk (färskt eller konserverat)
15 gram sojamjöl
Ca: 30 gram ister, kyckling eller baconfett.
20 gram vegetabiliskt fett
40 gram socker
1 gram te
30 gram salt
360 gram grönsaker (bytes ibland mot 160 extra gram havregryn för att underlätta transport)
6 gram tomatpuré
0,3 gram kryddor
20 gram tobak

Mvh Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 april 2004, 00:59

Apropå cigarretter: i "First Light" av Geoffrey Wellum, berättar han om när han valts ut till att vara en av piloterna som skulle undsätta Malta. 38 Spitfire skulle starta från hangarfartyg i västra Medelhavet, men för att spara vikt (och öka räckvidden), avlägsnades all ammunition 8O Magasinen i vingarna fylldes istället med åtskilliga limpor cigarretter, som vägde betydligt mindre och som var så gott som slut på ön. Snacka om nikotinslavar...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 april 2004, 12:29

B Hellqvist skrev:Magasinen i vingarna fylldes istället med åtskilliga limpor cigarretter, som vägde betydligt mindre och som var så gott som slut på ön. Snacka om nikotinslavar...
Nikotinslavar pss, hördududu - jag förstår att du inte röker (lutar mig tillbaka och tänder min Benson) :lol:

Det är bara nazipropaganda att rökning skulle vara farligt :lol:

Skämt åsido, jag har inga siffror men jag har intrycket att nästan alla (mer än 50%) av soldaterna rökte under kriget - oberoende av sida. Någon som har några siffror?

Nazipropaganda, jag har fått för mig att tyskarna strax före kriget kunde påvisa farligheten med rökning, men den forskningen dikrediterades efter kriget och förvann bland annan mer suspect forskning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 2 april 2004, 18:55

Jag tycker försvarets schoklad är god, men jag har bara ätit crips-varianten tror jag.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 2 april 2004, 19:00

Graustein skrev:Skall dock läggas till att soldaterna bakom fronten fick betydligt mer mat.
De flesta amerikanska soldater föredrog att befinna sig en bit bakom fronten.
Där myntade de uttrycket "In the rear with the gear".

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 april 2004, 21:22

Anton Severin skrev:
Graustein skrev:Skall dock läggas till att soldaterna bakom fronten fick betydligt mer mat.
De flesta amerikanska soldater föredrog att befinna sig en bit bakom fronten.
Där myntade de uttrycket "In the rear with the gear".
Det var nog fler som delade denna uppfattning än de som föredrog att befinna sig precis vid fronten. :)

Jag fann det inte nu, men rökning motverkades hårt i Tyskland och planer fanns på att förbjuda den helt, enligt vad jag har läst. Stridsmoralen skulle dock sjunka avsevärt varför planerna skrotades.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 april 2004, 14:21

Kom aldrig i sådan nöd att jag behövde bryta fältransonen. Men ville gärna upplysa forumet om inflationen. Den Marabou/Mazetti standardiserade 'chokladkaka', minnesvis 150 x 60 x 5 mm och som inhandlades i 'kiosken' eller i biljettkassan till matinéerna - var riksbekant som en '40-öres chokladkaka'. - vilket var djävligt dyrt. För inträdet till matinéen kostade detsamma - 40 öre. Kronan hade sitt värde på den tiden.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 april 2004, 14:37

Vilket år var detta [den gamla] varjag?

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 april 2004, 16:44

Rent fysiskt sett borde väl Nikotinslavar slåss sämre om de inte får cigg? Man kanske inte kan säga så iofs, men jag skulle nog vara stirrig om jag inte fick cigg, iof ligger jag inte i fält!

/Robert som röker Hobson eller Benson & Hedges om tillfälle ges

Skriv svar