Denne man pratade en hel del om Sveriges armé. En hel del berättade han om att Sveriges armé alltid har varit lite "efter" o.s.v., och dåligt utrustad.
Han tog upp Sverige under andra världskriget som ett exempel: Han berättade att när vi slutligen skulle mobilisera efter att Danmark hade tagits, så fanns det inte byxor till alla, så en hel del män fick stå för byxorna själva. Dessutom så tilldelades varje man endast 10 patroner, till att försvara sitt fosterland med (låter mer som Sovjet.
En annan sak som han berättade, som jag tycker mer låter som en skröna var: att när man såg/fick reda på att tyskarna hade tagit Danmark, så byggde man träkanoner, som man målade och ställde i Helsingborg, för att avskräcka tyskarna som befann sig i Helsingör (för man hade "inga" riktiga kanoner att tillgå). Enda problemet var att de tyska officerarna fick reda på att dessa "kanoner" endast var av trä, och man hade mycket roligt åt detta i den tyska armén. Bl.a. gick det tydligen vitsar bland tyskarna, att anledningen till att man inte tog Sverige berodde på att "man inte ville få en påk i huvudet av vikingarna i norr".
Nu måste jag i alla fall fråga, stämmer någon av dessa saker som denne pensionerade militär tog upp.
Jag kan förövrigt meddela att det i alla fall var en väldigt rolig och underhållande föreläsning. (Du skulle se hans ilska över neddragningarna inom svenska armén.)
MVH
Adde