Ang Nurnbergrättegången

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Kaltenbrunner
Ny medlem

Ang Nurnbergrättegången

Inlägg av Kaltenbrunner » 7 oktober 2003, 17:47

Någon som vet om det finns bilder på de avrättade tyska krigsförbrytarna efter Nurnberg rättegångarna, i så fall vart. Har sett någon bild på Göring men det är allt.

Tack på förhand

Henrik

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 7 oktober 2003, 17:55

Vill du bara ha ett kort på dom eller kort efter de avrättades?

Med vänliga hälsningar
Linus

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 7 oktober 2003, 17:55

Göring tog ju gift och dog innan hans avrättning. Att ta fotografier på dom hängdas lik känns lite makabert. Fast man vet ju aldrig.

I filmen "nurenbergrättegångarna" (eller något sådant) som gick på tv nyligen så fanns det visserligen en fotograf (eller flera tror jag till och med att det var) med vid hängningen som fotade precis när dom blev hängda. Jag vet inte om dessa fotografer fanns i verkligheten och om bilderna finns att få tag på.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 7 oktober 2003, 17:56

Förresten, om det var kort på döda nazister som du ville se så har jag Göringbilden här:

Bild

Fast den hade du ju redan sätt, men nu får du se den igen!

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 7 oktober 2003, 18:50

Eh, sjukt att ha bildet på döda gubbar ?

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 7 oktober 2003, 18:57

Har sett bilderna på alla som avrättades i någon dokumentär som gick på Discovery, men det var länge sedan.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 oktober 2003, 19:19

Har bilder på flertalet av avrättade tyskar, som Jodel, keitel och så.
Finns i en bok jag inte minns namnet på.

Kaltenbrunner
Ny medlem

Ang Nurnberg

Inlägg av Kaltenbrunner » 7 oktober 2003, 21:36

Tack för svaren, tänkte eftersom det finns bilder på "Reichmarshallen" och Keitel o Jodl, så borde det kanske finnas även på Seyss - Inquart, Frank och Kaltenbrunner. Jag vet att det finns en del obduktionsbilder på Hess i slutet av 80-talet när han dog/begådde självmord.
Kanske en dum fråga, men va f*n är man intresserad så är man!

Tack igen

Henrik

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Re: Ang Nurnberg

Inlägg av GrillKrydda » 7 oktober 2003, 22:27

Kaltenbrunner skrev:Tack för svaren, tänkte eftersom det finns bilder på "Reichmarshallen" och Keitel o Jodl, så borde det kanske finnas även på Seyss - Inquart, Frank och Kaltenbrunner. Jag vet att det finns en del obduktionsbilder på Hess i slutet av 80-talet när han dog/begådde självmord.
Kanske en dum fråga, men va f*n är man intresserad så är man!

Tack igen

Henrik
Jag såg någonting på TV där det var om att två män hade mördat Hess? Var det så? Någon som vet?

Von Nilsson
Medlem

Inlägg av Von Nilsson » 7 oktober 2003, 22:38

Undra varför Göring ligger med ett öga öppet på bilden??

Användarvisningsbild
bikerman
Ny medlem

Inlägg av bikerman » 7 oktober 2003, 23:28

därför att man inte automatiskt stänger ögonen efter döden har inträffat. du kan inte stänga ögonen på en död utan att hålla kvar locken i en bra stund, dvs det du ser på film är inte korrekt

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 8 oktober 2003, 11:55

ihaveabike skrev:därför att man inte automatiskt stänger ögonen efter döden har inträffat. du kan inte stänga ögonen på en död utan att hålla kvar locken i en bra stund, dvs det du ser på film är inte korrekt
Precis. Jag som slaktat kossor i nästan ett halvår kan intyga detta. Ofta är ögonen öppna på djuren när de hänger i linan. Trots att de då är döda, eller åtminstone hjärndöda (det är inte jag som skjuter dem, men det är jag som hugger huvudet av dem - då är de kliniskt döda).

varjag
Saknad medlem †

Re: Ang Nurnbergrättegången

Inlägg av varjag » 8 oktober 2003, 13:00

Kaltenbrunner skrev:Någon som vet om det finns bilder på de avrättade tyska krigsförbrytarna efter Nurnberg rättegångarna, i så fall vart. Har sett någon bild på Göring men det är allt.

Tack på förhand

Henrik
Jovisst! De hysteriska massorna som hojtade paa hämnd krävde naturligtvis att få se bilder av liken. Och världspressen 'tog utmaningen' och oversvammades av bilder av ALLA de hangda, komplett med snaror om halsen i de flesta fall. Idag hade saadana excesser troligen varit otankbara, men i efterkrigsaarens hatklimat, var det bara faa som fann hela cirkusen vämjelig. Var bilderna finns idag - är nog i skamvrån.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 8 oktober 2003, 15:33

Ingår det inte i normal praxis i rättsmedicinska samanhang att avfotografera den döda personen, där den dog.
Och ingår det inte i en avrättningsprocess att genomföra en rättsmedicinsk undersökning?

Om det finns tidningsbilder är det naturligtvis bara att luska reda på dessa (tidningarna).

nikodemus90
Ny medlem

Inlägg av nikodemus90 » 9 oktober 2003, 20:11

Min pappa, som bodde i Polen under sin barndom, fick lära sig mycket kommunistiskt propaganda. Han är dock inte kommunist. Man satte nassen på en sorts rutchelbana (stavning?) med ett rep runt deras hals. Bödeln vände på banan och nassen föll ner med repet runt halsen.

Skriv svar