franska Leclerc

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

franska Leclerc

Inlägg av Luno » 25 juni 2003, 11:11

Leclerc ska ju va den stridsvagn som har flest datorer enligt Giat Industries men om det är sant är en annan fråga. men på bilden så ser den ut att ha en ett par datorer.
min fråga är kan en sån stridsvagn verkligen fungera om samtlig elektrisk utrustning skulle slås ut?
Man kan antagligen skötta kanon manuellt .
men kan man skjuta under gång utan hjälpmedel?
Och stridsvagnens förmåga att strida måste ju sjunka nått fruktansvärt
Bilagor
Leclerc3.jpg
Leclerc3.jpg (35.71 KiB) Visad 3446 gånger
Leclerc.jpg
Leclerc.jpg (41.42 KiB) Visad 3451 gånger

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Re: franska Leclerc

Inlägg av Ressel » 25 juni 2003, 11:50

min fråga är kan en sån stridsvagn verkligen fungera om samtlig elektrisk utrustning skulle slås ut?
Troligen inte, men vilken moderns stridsvagn kan det?
men kan man skjuta under gång utan hjälpmedel?
Skjuta kan man väl men träffa är ju en annan femma, eftersom kanonen inte är stabiliserad utan nån elektrisitet eftersom datorerna är paj så kan det ju bli lite svårt.

Tror inte att LeClerken är sämre än någon annan modern stridsvagn i denna frågan. T.ex. en strv122 med alla elektriska system utslagna skulle nog få en del problem på slagfältet.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 25 juni 2003, 11:50

Ingen stridsvagn kan skjuta under gång och räkna med att träffa det man siktar på om samtlig elektrisk utrustning slås ut.

Däremot kan man ju anta att Leclerc har ett antal reservsystem just för att säkerställa att den kan klara vissa skador och ändå fortsätta att fungera. Jämför med Gripen, som är absolut beroende av att dess datoriserade styrsystem fungerar för att överhuvudtaget hålla sig i luften. Den har så vitt jag minns fyrdubbla uppsättningar just för att garantera driftsäkerheten.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 juni 2003, 11:57

Alla moderna strvsystem har reservsystem av olika slag.
På ett eller annat sätt kan man använda vagnen.
Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.

:)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juni 2003, 12:00

MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP? :)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 juni 2003, 12:08

den borde inte kunna flytta sig en millimeter utan fungerande elektronik . Insprutningen lär ju inte fungera en mindre starta fordonet utan ström till startmotorn.
Om man inte monterar på en förgasare och vevar igång motor :lol:

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 25 juni 2003, 12:19

Björn E skrev:
MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP? :)
Alla nya MBTs är fullt EMP skyddade.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 juni 2003, 14:47

Björn E skrev:
MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP? :)

Ja hurså?
Om så är fallet att ordinariesystem "ballat" ur övergår man till reservförfarande.

:)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juni 2003, 15:03

MD650 skrev:
Björn E skrev:
MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP? :)

Ja hurså?
Om så är fallet att ordinariesystem "ballat" ur övergår man till reservförfarande.

:)
Jag syftade på den mening jag citerade. EMP slår väl bara ut elektronik om jag har förstått det rätt.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 25 juni 2003, 15:26

Björn E skrev:
MD650 skrev:
Björn E skrev:
MD650 skrev: Om allt är utslaget så har man nog som besättning redan dött innan.
Inte nödvändigtvis, hört talas om EMP? :)

Ja hurså?
Om så är fallet att ordinariesystem "ballat" ur övergår man till reservförfarande.

:)
Jag syftade på den mening jag citerade. EMP slår väl bara ut elektronik om jag har förstått det rätt.
Elektro Magnetic Pulse a.k.a. EMP slår bara ut elektronik. Men nya vapen system är EMP skyddade så det funkar inte att slå ut strv med det.

Möjligen kan man få cancer av det men då måste fienden använda dom ganska flitigt :)

Epsilon
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 maj 2003, 21:36
Ort: kristianstad

Inlägg av Epsilon » 26 juni 2003, 23:16

om jag har förstått det rätt så grillar väl emp rätt mycket organiskt material såsom människan också? eller är jag ute i tyskland o cyklar ?

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 26 juni 2003, 23:21

Epsilon skrev:om jag har förstått det rätt så grillar väl emp rätt mycket organiskt material såsom människan också? eller är jag ute i tyskland o cyklar ?
Jag tror att du är ute och cyklar :) Den ger en elektromagnetisk puls som inte påverkar människan närmvärt. Du tänker nog på radar, det kan grilla människor. Om den hade dödat människor hade det ju inte varit nån ide att skydda t.ex. stridsvagnar mot det, eftersom människorna som kör den redan är döda.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 27 juni 2003, 13:13

EMP är inget magiskt supervapen.
Det är en kamp mellan EMP-pulsen och elektronikens härdning mot just EMP.
Militär elektronik lär vara mer än bara lite härdad. :-)


OK, att min gamla C128 nog skulle bli stekt men en Leo2 skulle nog fortsätta att tuffa på och bekriga sin omgivning med glatt humör.

Användarvisningsbild
Strv_skytt
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 juni 2003, 14:41
Ort: Skellefteå,Sweden

Inlägg av Strv_skytt » 30 juni 2003, 15:15

När man gör lumpen på strv så får man ju lära sig nödförfarande... alla strv besättningar vet vad man ska göra om stabiliseringen m.m försvinner... Och om vagnen är helt död då tar man inner kspn o sin ak 5 o krigar sig ut...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 2 juli 2003, 17:44

Epsilon skrev:om jag har förstått det rätt så grillar väl emp rätt mycket organiskt material såsom människan också? eller är jag ute i tyskland o cyklar ?

Det är väl neutronbomber som "förvandlar stridsvagnar till mikrovågsugnar"? Men inte förstör byggnader/strukturer.

Skriv svar