Pvtorn i Schweiz

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 januari 2005, 21:38

Ah, min tüska är ju... sådär. Minst sagt. Men efter lite letande hittade jag den här länken, citat:
Oswald Schwitter skrev:Mit der Armee XXI wurden alle „Centurion-Bunker“ und eine grössere Zahl von älteren Führungsanlagen (KP) ausgemustert. Von den 23 Monoblocks mit Geschütztürmen von Centurion-Kampfpanzern und 10,5cm-Kanonen sollen wenigstens 4 erhalten bleiben.
Har jag förstått det korrekt att "av 23 monoblock med värntorn från Centurion-stridsvagnar och 10,5 cm-kanoner skall endast fyra behållas/bevaras"? Månne som museum? Var inte schweiziska värnkanoner uppe på Tanknet för några år sedan? Jag vill minnas att det förevisades en del fina bilder. Inbyggda i berget, med tilläggspansar och kamouflerade till förbannelse... Efter att ha tittat runt lite på nätet om schweizarnas befästningar kan jag säga att jag inte skulle vilja försöka inta det landet för allt smör i småland. Dom har tydligen - bland annat - automatiserade 120mm grk-batterier nersprängda i bergknallarna, utrustade med STRIX... Huga. 8O Plus att nästan varenda kotte (som inte är galen, förbrytare eller kvinna) har en automatkarbin hemma i garderoben.

(Kanske någon snäll moderator kan bryta loss pvtornsdiskussionen och överföra den till lämpligare forum?)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 18 januari 2005, 21:43

Sarvi skrev:Schweitz har fler stridsvagnar än Sverige! :o För övrigt har Schweitz den populära stridsvagn/stridsfordons-kombon Leopard 2 och CV90.
Har alplandet kvar värnkanoner, vet du det? Tidigare hade de Centuriontorn, med 105'or!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 18 januari 2005, 21:51

Sarvi skrev:

(Kanske någon snäll moderator kan bryta loss pvtornsdiskussionen och överföra den till lämpligare forum?)
Klart!
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 januari 2005, 21:52

Mange takk! Även om Hans inlägg egentligen kom före mitt... men det spelar ju ingen roll! :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 18 januari 2005, 21:57

Sarvi skrev:Mange takk! Även om Hans inlägg egentligen kom före mitt... men det spelar ju ingen roll! :)
Det blev så när jag delade på inlägget........ :oops:

:)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 18 januari 2005, 22:19

har du någon länk till någon sida om befästningsverken ??(helstmed mycket bilder) ???

Tack/Hoffe

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 januari 2005, 09:23

Hittade snabbt "bara" lite bilder från Österrike.

Bild

http://www.badlwand.org/htmls/bilder-selten.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 januari 2005, 11:20

Skam den som ger sig

Bild
Bild

http://www.lignemaginot.com/menu10/indexen.htm
Bild - La fortification suisse
Och lite mer läsning
http://homepage.sunrise.ch/homepage/schwitte/

MVH

Hans

edit - länkhjälp

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 januari 2005, 11:29

Sarvi skrev:Var inte schweiziska värnkanoner uppe på Tanknet för några år sedan?
Jo, ämnet var uppe - jag hittade den hemsidan där jag tror det tidigare fanns bilder - kanske någon kan snällt fråga efter dem så kan vi lägga upp dem här?
http://www.geocities.com/Pentagon/1630/ ... s_info.htm

MVH

Hans

Tigertank
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40
Ort: Borlänge

Inlägg av Tigertank » 20 januari 2005, 16:20

HUGA! Dom var ju inte lite inbäddade ,nästan som om de väntade sej att bli anfallna ,anar jag en konspiration??

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 20 januari 2005, 16:31

Tigertank skrev:HUGA! Dom var ju inte lite inbäddade ,nästan som om de väntade sej att bli anfallna ,anar jag en konspiration??
Inga konspirationer här - här håller vi oss till kalla fakta 8)

Konspirationer får de syssla med i andra trådar!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 januari 2005, 16:49

Svenska flygvapnet sägs varit ha världens femte största på 50-talet... väntade vi oss att bli anfallna? Ja, på den gamla onda tiden hade vi en av världens supermakter som granne, med (som det tycktes) labila och paranoida betonggubbar i ledningen som med en knapptryckning kunde förvandla västvärlden till en självlysande parkeringsplats. Det här var i Kalla Krigets dagar... och alla väntade sig att bli anfallna.

Under VK1 var Schweizarna (med all rätt) oroliga för att någon av sidorna skulle frestas att försöka falla fienden i flanken genom en liten omväg på schweiziskt territorium. Mer om situationen på västfronten i den här tråden. Skulle väl tro att Alpfronten mellan Italien och Österrike också var frestande för en kvick liten umleitung, men där spelade andra faktorer större roll.

Under VK2 var de först oroliga för att Hitler planerade att anfalla Frankrike genom Schweiz för att undgå Maginotlinjen, men det löste sig genom att man gick genom Ardennerna. Under efterkrigstiden så var man främst orolig för ett östanfall genom Österrike som skulle fortsätta in i Schweiz för att destabilisera NATOs södra centrala del och hota Frankrike och södra Västtyskland, kanske även Italien. Vet inte huruvida några sådana planer verkligen förekom på östsidan, men det var den upplevda hotbilden iallafall.

[Regrederat för retstavning]
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 20 gånger.

Skriv svar