Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Öken-Erik » 11 december 2010, 16:08

Opperman Scorpion

Beach-Eric

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av spett » 12 december 2010, 22:35

En mycket obskyr och gastkramande värdelöst konceptfordon från en av de små engelska tillverkare som jag älskar. Men amfibie Erik konde den lik fördömt.

Fråga Erik

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Öken-Erik » 12 december 2010, 23:18

OK!

En lite enklare textfråga:

Vilket pansarfordon har jämförts med en ädelsten?

Öken-Erik

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Öken-Erik » 14 december 2010, 01:05

Hoppsan!
Var den svår...nåja, en ledtråd, fordonet var brittiskt!

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 14 december 2010, 22:33

Öken-Erik skrev:Hoppsan!
Var den svår...nåja, en ledtråd, fordonet var brittiskt!

Öken-Erik
Den är fortfarande för svår, åtminstone för mig. :D
Rör det sig om före, under eller efter VK 2?

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Öken-Erik » 14 december 2010, 22:47

Vad gäller tidsperioden så rör det sej inte om "Science Fiction" iaf! :D
Mannen som fälde utlåtandet var en mycket känd person och miljön där fordonet opererade i är en miljö som jag är hemmastadd i! 8-)

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 15 december 2010, 00:06

Churchill lär ju ha sagt något om att "hans" vagn hade lika många fel som han själv men om han någonsin jämställt den med en ädelsten är väl inte så troligt.

Skall bli spännande att se svaret.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2083
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av masase » 15 december 2010, 04:00

Mathildorna var oerhört omtyckta i början av kriget.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Der Löwe » 15 december 2010, 10:07

Det kan inte vara "Diamond T tank transporter" för den är inte ett pansarfordon. Jag gissar då på Crusadervagnarna som ju hade ett diamantformat torn.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Öken-Erik » 15 december 2010, 10:35

Nja....inte många rätt här inte...

Jag måste dock avslöja svaret eftersom jag reser till sydligare breddgrader imorgonbitti och kommer att få svårt att passa quizzen.

Chuchill...hm..nä, den var verkligen ingen höjdare, framförallt inte när den kom, massor med fel som fanns dokumenterade i en speciell bok till dom nya besättningarna. Dom fick ordning på vagnen till sist, men en ädelsten, nä, knappast.

Crusader, ytterligare en brittisk vagn som kanske borde testats innan den skickades ut på förband, INTE populär bland besättningarna.

Matilda, tja, nu närmar vi oss lite, rätt miljö iaf men ingen ädelsten, men den var iaf populär och kallades för "Queen of the desert"!

Fordonet jag tänker på är Rolls-Royce AC 1914 pattern.
TE Lawrence (Lawrence of Arabia) sade vid ett tillfälle följande: "A Rolls in the desert is above rubies"

Jag väljer att ge frågan till "masase" då hans förslag dels var närmst rent tidsmässigt och dels faktiskt var ett populärt fordon i just öknen!

Öken-Erik 8-)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 17 december 2010, 13:27

Under tiden som masase funderar passar jag på att fråga vad som är så speciellt med det här periskopet, avsett för stridsvagnar.
Bilagor
Per i skåpet.jpg
Per i skåpet.jpg (35.01 KiB) Visad 304 gånger

OldCode
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 december 2003, 18:41
Ort: Västergötland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av OldCode » 17 december 2010, 17:03

Hej.

Periskopet är världens första 360 graders, av Gundlach patent.
Satt bla i polska tp7.

MVH

OldCode

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 17 december 2010, 17:43

OldCode har förstås alldeles rätt. Inte bara 7TP utan tydligen TKS begåvades med detta revolutionerande periskop.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Gundlach
Glädjande nog fick han så småningom en viss ekonomisk ersättning för sitt arbete även om det tydligen tog en viss tid.


Kanske OldCode vill fortsätta med en interimsfråga alternativt så väntar vi på masase.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 18 december 2010, 14:20

I väntan på masase tar vi ännu en interimsfråga.

Den här vagnen påstås vara världens mest misslyckade stridsvagnskonstruktion och lär användas som avskräckande exempel i utbildningen av tekniker.
Vad är det för vagn?
Bilagor
En prins.jpg
En prins.jpg (59.31 KiB) Visad 258 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3582
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Schwemppa » 18 december 2010, 16:48

The Valiant Tank. Det ser ut som att det skulle behövas vara rätt så "valiant" för att dra ut i strid med slikt... :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Valiant_tank

Låst