Hydralsystem på strv 103
Hydralsystem på strv 103
Är det det nån som vet hur hydralsystemet på 103:an såg ut. Det måste ju haft ganska hög kapacitet eftersom hela vagnen skall eleveras eller dumpas. Vad drevs mer hydraliskt? Det finns ju inget torn att snurra på men kanske laddautomaten?
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Det var alltså inte ett direktverkande hydraulsystem som användes för elevation av vagnen.Fjädringen på strv 103 var hydropneumatisk vilket innebär att fjäderdonen arbetar med olja och gas (kvävgas)
Jag har någonstans en principskiss över hydraulsystemet, ska se om jag kan leta rätt på den.Hydraulsystemet används dels för manövrering av huvudväxellådan och vinkelväxels fram/back-funktion, dels för drivning av kylfläktarna. Dessutom drivs pumpmotorn i pumpgruppen för smörj- och kylolja till transmissionsenheten och mellanväxeln.
Citaten kommer från I-bok strv 103C
/Thord
- Olof Larsson
- Medlem
Var inte automatladdaren och VC:s observationshuv också hydraulriktade?Thord Wedman skrev:Det var alltså inte ett direktverkande hydraulsystem som användes för elevation av vagnen.Fjädringen på strv 103 var hydropneumatisk vilket innebär att fjäderdonen arbetar med olja och gas (kvävgas)
Jag har någonstans en principskiss över hydraulsystemet, ska se om jag kan leta rätt på den.Hydraulsystemet används dels för manövrering av huvudväxellådan och vinkelväxels fram/back-funktion, dels för drivning av kylfläktarna. Dessutom drivs pumpmotorn i pumpgruppen för smörj- och kylolja till transmissionsenheten och mellanväxeln.
Citaten kommer från I-bok strv 103C
/Thord
En noggrannare beskrivning av pjäsriktingen (både i höjd och sida) är av intresse.
Jag "tror" att riktning i höjdled sker som på en citroen bil dvs med hjälp av hydralik och så har man satt dit gasackumultorer för att få fjädring och ett mjukare system. Eftersom vagnen väger runt 50 ton krävs det givetvis en rejäl hydralik för att klara detta och det skulle vara kul att veta kapaciteten, typ av hydralpump osv.Olof Larsson skrev: En noggrannare beskrivning av pjäsriktingen (både i höjd och sida) är av intresse.
Riktningen i sida sköter väl växellådan om och helt enkelt kör ett band framåt och ett bakåt.
strv 103
För höjdriktning finns en axialkolvpump, för sidriktning finns en annan pump. Trycket de levererar är variabelt, max 32MPa. Ytterligare två hydraulpumpar finns i systemet. Oljemängd 140L.
Strv 103 hydraulsystem
Här är ett principschema över systemet.
Varning, stor bild.
http://www.sphf.se/images/Hydraulsystem%20103.jpg
.
Varning, stor bild.
http://www.sphf.se/images/Hydraulsystem%20103.jpg
.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt: