Hydralsystem på strv 103

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Hydralsystem på strv 103

Inlägg av Bulldog » 11 mars 2007, 12:14

Är det det nån som vet hur hydralsystemet på 103:an såg ut. Det måste ju haft ganska hög kapacitet eftersom hela vagnen skall eleveras eller dumpas. Vad drevs mer hydraliskt? Det finns ju inget torn att snurra på men kanske laddautomaten?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 11 mars 2007, 21:33

Fjädringen på strv 103 var hydropneumatisk vilket innebär att fjäderdonen arbetar med olja och gas (kvävgas)
Det var alltså inte ett direktverkande hydraulsystem som användes för elevation av vagnen.
Hydraulsystemet används dels för manövrering av huvudväxellådan och vinkelväxels fram/back-funktion, dels för drivning av kylfläktarna. Dessutom drivs pumpmotorn i pumpgruppen för smörj- och kylolja till transmissionsenheten och mellanväxeln.
Jag har någonstans en principskiss över hydraulsystemet, ska se om jag kan leta rätt på den.

Citaten kommer från I-bok strv 103C

/Thord

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 13 mars 2007, 20:18

Thord Wedman skrev:
Fjädringen på strv 103 var hydropneumatisk vilket innebär att fjäderdonen arbetar med olja och gas (kvävgas)
Det var alltså inte ett direktverkande hydraulsystem som användes för elevation av vagnen.
Hydraulsystemet används dels för manövrering av huvudväxellådan och vinkelväxels fram/back-funktion, dels för drivning av kylfläktarna. Dessutom drivs pumpmotorn i pumpgruppen för smörj- och kylolja till transmissionsenheten och mellanväxeln.
Jag har någonstans en principskiss över hydraulsystemet, ska se om jag kan leta rätt på den.

Citaten kommer från I-bok strv 103C

/Thord
Var inte automatladdaren och VC:s observationshuv också hydraulriktade?

En noggrannare beskrivning av pjäsriktingen (både i höjd och sida) är av intresse.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 17 mars 2007, 14:08

Olof Larsson skrev: En noggrannare beskrivning av pjäsriktingen (både i höjd och sida) är av intresse.
Jag "tror" att riktning i höjdled sker som på en citroen bil dvs med hjälp av hydralik och så har man satt dit gasackumultorer för att få fjädring och ett mjukare system. Eftersom vagnen väger runt 50 ton krävs det givetvis en rejäl hydralik för att klara detta och det skulle vara kul att veta kapaciteten, typ av hydralpump osv.

Riktningen i sida sköter väl växellådan om och helt enkelt kör ett band framåt och ett bakåt.

Användarvisningsbild
Kjell S
Medlem
Kontakt:

strv 103

Inlägg av Kjell S » 18 mars 2007, 19:47

För höjdriktning finns en axialkolvpump, för sidriktning finns en annan pump. Trycket de levererar är variabelt, max 32MPa. Ytterligare två hydraulpumpar finns i systemet. Oljemängd 140L.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 22 mars 2007, 15:13

Ok, tack för infon. :D
Axialkolvpumpen hade alltså rörligt deplacement och det hela var helt enket ett lastavkännade system som måste varit mkt avancerat för sin tid. Det skulle vara intressant att veta max flöde på pumpen oxå.

.

Användarvisningsbild
Kjell S
Medlem
Kontakt:

Strv 103 hydraulsystem

Inlägg av Kjell S » 7 april 2007, 17:34

Här är ett principschema över systemet.

Varning, stor bild.

http://www.sphf.se/images/Hydraulsystem%20103.jpg

.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 7 april 2007, 18:08

Då behöver jag inte leta upp min bild, kanske borde sätta mig och bygga färdigt en strv 81 istället. :-)

/Thord

Skriv svar