Krigsfilmer
Krigsfilmer
vilka filmer anses vara de mest autentiska WWII filmerna.
Jag tycker i alla fall att Stalingrad & Das Boot. men vad tycker ni?
Jag tycker i alla fall att Stalingrad & Das Boot. men vad tycker ni?
- Belisarius
- Medlem
Vet inte hur denna tråd relateras till andra filmtrådar på Skalman, men eftersom jag såg om Gå och se (Sovjetunionen 1985) så sent som igår vill jag återigen hävda att den är mer autentisk än något annat jag sett. Eftersom jag har sett den så många gånger har jag upptäckt några småsaker, men helhetsintrycket är lysande (uniformer, utrustning, explosioner etc).
/ Probstner
/ Probstner
Gå och se - vet ej. Den gick på bio i Sverige för typ 20 år sedan. Har aldrig sett den på VHS. Jag har den genom en bekant som spelade in den från svensk TV för säkert 15 år sedan. Tveksamt om DVD existerar (gammal rulle från "udda" filmland med svårtillgängligt tema).Panaka skrev:var finner man dessa filmerna nämner, helst DVD version.
/ Probstner
Bra med internet - Gå och se (Idi i smotri) heter Come and see på engelska. Finns som region 1-DVD (US/Canada) på bl.a. Amazon.
Det finns många nyutgivningar av gamla filmer om man är beredd att gå utanför Sveriges gränser, så många kan avnjutas med lite ansträngning och en regionsfri DVD-spelare.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 3 gånger.
Det tycker inte jag!Mako skrev:Den bästa WWII-filmen tycker jag att Den Tunna Röda Linjen är, men jag vet inte hur mycket i den (och boken med samma namn) som bygger på fakta och hur mycket som är påhittat.
Jag tyckte att skådisarna i Talvisota kändes alltför "nutida" (aningen för rosigt och välschamponerat). Och stridsscenerna alltför "poetiska" (är inte en del filmat i slow motion?). Då vill jag istället framhålla Rauni Mollbergs "Okänd soldat" från (tror jag) 1984, där soldaterna är magra och bleka med fett hår och där jordkokorna ryker och svetten lackar. Det man kan störa sig på är detaljer i sammanhanget (en och annan skådis alltför långhårig med tanke på lössens 40-tal, fuskexplosioner med bensin, att soldaterna bär hjälm i filmen medan de har mössa i boken etc).Dönitz skrev:tyckte talvisota kändes autentisk, den hade bra känsla i ala fall.
/ Probstner
'Det grymma Havet' - av Nicolas Monsarrat's succébok med samma titel om korvetten 'COMPASS ROSE' (fingerat namn). Monsarrat hade varit officer i eskortfartyg i Atlanten. Filmens 'grymma kulmen' är när COMPASS ROSE i enlighet med stående order från Amiralitetet...fullföljer en attack mot ett u-båtseko OAVSETT alla omständigheter. U-båten befinner sig rakt under några dussintal simmare som överlevt en sänkning. COMPASS ROSE stävar med full fart genom simmarna och lägger matta efter matta av sjunkbomber bland dem - de flesta imploderar eller slits i stycken när sjunkbomberna detonerar.....MÖRDARE! skriker besättningen mot kommandobryggan - mycket starka scener från ett grymt hav!Solitaire skrev:"The Cruel Sea" engelsk film från 50-talet om en besättning på en konvojeskort. Den kändes autentisk, baserad på någons verkliga upplevelser tror jag.