Några nya krigsfilmer på gång?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 28 september 2006, 07:34

Den här i Frankrike så omtalade filmen vet nån om den är tillgänglig i Sverige. Den handlar om kolonialsoldaterna som slogs för Frankrike och har tydligen fått politikerna att tänka om vad gäller veteranpensionen för dessa.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5386356.stm

Sonderling

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Rysk krigsfilm: "Ninth legion"

Inlägg av Hooka-Hey » 18 oktober 2006, 19:55

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=

” Detta är berättelsen om ett krig. Ett brutalt och skitigt krig. Sovjetunionens krig i Afghanistan där den obesegrade Röda Arméns tanks och helikoptrar blev besegrade av fanatiska afghanska Mujaheddinsisoldater.


De har fått lära sig att de är Sovjetunionens stolthet och att de måste kämpa för sitt land. Men deras land har redan avskrivit dem. De är heltioförberedda på den mardröm som väntar på demii de afghanska bergen.


I desperat självförsvar och med hatet glödande i ögonen dödar de allt som rör sig. I gengäld får de själva en efter en sätta livet till i blodiga närstrider. Deras hysteriska rop efter förstärkning ekar tomma i radiosändaren. 9-Kompaniet är på väg att utplånas med marken.”

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Jörgen L
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:56
Ort: Göteborg

"Ninth legion"

Inlägg av Jörgen L » 19 oktober 2006, 11:39

Detta är min mkt kortfattade recension av "Ninth legion" på discshop:

"En rysk krigsfilm som påminner lite om Plutonen och We Were Soldiers.
Man får följa en grupp sovjetiska soldater under deras grundutbildning och sedan deras upplevelser under kriget i Afghanistan 1988."

Filmen: 4 Skådespelarinsatser: 4
DVD-produktionen: 3 Handlingen: 4

/Jörgen

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 19 oktober 2006, 11:46

Är filmen rysk också?

Sonderling

Jörgen L
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Jörgen L » 19 oktober 2006, 13:49

Ja, originaltiteln är "9-ya Rota" ("The 9th Company").
Vet inte varför den fått titeln "Ninth legion" i Sverige.

Lite mer info om filmen, från Subdvd:s presentation:
"Sergei Bondarchuks son Fyodor regisserar och spelar huvudrollen i denna blodiga krigsskildring. Under 80-talets krig mot Afghanistan lämnas ett ryskt kompani vid en utsatt utpost och decimeras på löpande band. Filmen blev den första att passera 20-miljonersgränsen på biograferna och blev därmed den största ryska biosuccén efter kommuniststyrets ände."

/Jörgen

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 oktober 2006, 14:23

Jörgen L skrev:Ja, originaltiteln är "9-ya Rota" ("The 9th Company").
Vet inte varför den fått titeln "Ninth legion" i Sverige.
Därför att det redan finns en Colin Nutley-svensk film benämd "Nionde Kompaniet"? "Ninth legion" var ju bara för dumt, det borde finnas något bättre namn.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 oktober 2006, 14:27

Kunde de inte behållt det ryska namnet, översättning är bra så länge man översätter det till landets språk. I USA går det engelska namnet bra men om filmen inte kan få ett svensk namn i Sverige så kan de behålla det ryska.

viewtopic.php?p=310696

/Martin

Jörgen L
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Jörgen L » 19 oktober 2006, 14:39

Kan nämna att filmen innehåller ngr riktigt fina scener med Mil Mi-24:or in action, ska inte berätta mer för då sabbar jag nöjet för er.......
Intressant och kul att se ngt annat än de sedvanliga amerikanska filmerna som sköljer över oss...

/Jörgen

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 oktober 2006, 14:42

Martin Lundvall skrev:Kunde de inte behållt det ryska namnet, översättning är bra så länge man översätter det till landets språk. I USA går det engelska namnet bra men om filmen inte kan få ett svensk namn i Sverige så kan de behålla det ryska.

viewtopic.php?p=310696

/Martin
Ot, men minns jag såg en sovjetisk krigsfilm från c:a 1970 för ett antal år sedan - minns inte den ryska titeln, men den svenska var "Kontroll på vägen", en uppenbar felöversättning av "Watch on the road" (originaltiteln var i stil med "Vägarnas väktare"). Groteskt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 24 oktober 2006, 20:10

Hooka-Hey skrev: Fateless
This Hungarian production is being hailed for its emotional impact on audiences. Based on Nobel laureate Imre Kertesz's novel about Hungarian Jews during the Holocaust, it follows the story of a young boy left behind after the liquidation of the Budapest Ghetto and his incarceration in Auschwitz.
http://www.worldwar2database.com/html/fateless.htm
http://www.imdb.com/title/tt0367082/
Kändes på nått sätt som att denna filmen var mycket tyngre än andra filmer på temat. Tror det ganska låga tempot bidrog till detta. Grym film för övrigt.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 28 oktober 2006, 08:41

En film om Spartan baserad på någon novell. Trailer finns med nedan länk.

http://300themovie.warnerbros.com/

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 31 oktober 2006, 19:45

Hur är det med Flags of Our Fathers? Är det en krigsfilm eller bara något som tar avstamp i Capas fotorgrafi från Iwo Jima?

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 31 oktober 2006, 19:58

Som jag förstått det handlar det om just de män som reste flaggan och vad som hände med dem, både under kriget och efter.
Den baseras på en bok som en son till en av de som reste flaggan har skrivit, när han ville ta reda på mer om sin far.
Men jag lämnar en liten brasklapp om att jag kan ha förstått det fel.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 oktober 2006, 21:18

Belisarius skrev:Hur är det med Flags of Our Fathers? Är det en krigsfilm eller bara något som tar avstamp i Capas fotorgrafi från Iwo Jima?
...det var Joe Rosenthal som tog fotot.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 31 oktober 2006, 22:34

B Hellqvist skrev:
Belisarius skrev:Hur är det med Flags of Our Fathers? Är det en krigsfilm eller bara något som tar avstamp i Capas fotorgrafi från Iwo Jima?
...det var Joe Rosenthal som tog fotot.
Avisst! *ouch* Visste att jag blandade ihop nåt där... har ju själv påpekat samma sak på ett annat forum en gång. :oops:

Skriv svar