Några nya krigsfilmer på gång?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8007
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Rysk krigsfilm: "Ninth legion"
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=
” Detta är berättelsen om ett krig. Ett brutalt och skitigt krig. Sovjetunionens krig i Afghanistan där den obesegrade Röda Arméns tanks och helikoptrar blev besegrade av fanatiska afghanska Mujaheddinsisoldater.
De har fått lära sig att de är Sovjetunionens stolthet och att de måste kämpa för sitt land. Men deras land har redan avskrivit dem. De är heltioförberedda på den mardröm som väntar på demii de afghanska bergen.
I desperat självförsvar och med hatet glödande i ögonen dödar de allt som rör sig. I gengäld får de själva en efter en sätta livet till i blodiga närstrider. Deras hysteriska rop efter förstärkning ekar tomma i radiosändaren. 9-Kompaniet är på väg att utplånas med marken.”
Hälsningar,
/ Hooka-Hey
” Detta är berättelsen om ett krig. Ett brutalt och skitigt krig. Sovjetunionens krig i Afghanistan där den obesegrade Röda Arméns tanks och helikoptrar blev besegrade av fanatiska afghanska Mujaheddinsisoldater.
De har fått lära sig att de är Sovjetunionens stolthet och att de måste kämpa för sitt land. Men deras land har redan avskrivit dem. De är heltioförberedda på den mardröm som väntar på demii de afghanska bergen.
I desperat självförsvar och med hatet glödande i ögonen dödar de allt som rör sig. I gengäld får de själva en efter en sätta livet till i blodiga närstrider. Deras hysteriska rop efter förstärkning ekar tomma i radiosändaren. 9-Kompaniet är på väg att utplånas med marken.”
Hälsningar,
/ Hooka-Hey
"Ninth legion"
Detta är min mkt kortfattade recension av "Ninth legion" på discshop:
"En rysk krigsfilm som påminner lite om Plutonen och We Were Soldiers.
Man får följa en grupp sovjetiska soldater under deras grundutbildning och sedan deras upplevelser under kriget i Afghanistan 1988."
Filmen: 4 Skådespelarinsatser: 4
DVD-produktionen: 3 Handlingen: 4
/Jörgen
"En rysk krigsfilm som påminner lite om Plutonen och We Were Soldiers.
Man får följa en grupp sovjetiska soldater under deras grundutbildning och sedan deras upplevelser under kriget i Afghanistan 1988."
Filmen: 4 Skådespelarinsatser: 4
DVD-produktionen: 3 Handlingen: 4
/Jörgen
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8007
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Ja, originaltiteln är "9-ya Rota" ("The 9th Company").
Vet inte varför den fått titeln "Ninth legion" i Sverige.
Lite mer info om filmen, från Subdvd:s presentation:
"Sergei Bondarchuks son Fyodor regisserar och spelar huvudrollen i denna blodiga krigsskildring. Under 80-talets krig mot Afghanistan lämnas ett ryskt kompani vid en utsatt utpost och decimeras på löpande band. Filmen blev den första att passera 20-miljonersgränsen på biograferna och blev därmed den största ryska biosuccén efter kommuniststyrets ände."
/Jörgen
Vet inte varför den fått titeln "Ninth legion" i Sverige.
Lite mer info om filmen, från Subdvd:s presentation:
"Sergei Bondarchuks son Fyodor regisserar och spelar huvudrollen i denna blodiga krigsskildring. Under 80-talets krig mot Afghanistan lämnas ett ryskt kompani vid en utsatt utpost och decimeras på löpande band. Filmen blev den första att passera 20-miljonersgränsen på biograferna och blev därmed den största ryska biosuccén efter kommuniststyrets ände."
/Jörgen
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Kunde de inte behållt det ryska namnet, översättning är bra så länge man översätter det till landets språk. I USA går det engelska namnet bra men om filmen inte kan få ett svensk namn i Sverige så kan de behålla det ryska.
viewtopic.php?p=310696
/Martin
viewtopic.php?p=310696
/Martin
Ot, men minns jag såg en sovjetisk krigsfilm från c:a 1970 för ett antal år sedan - minns inte den ryska titeln, men den svenska var "Kontroll på vägen", en uppenbar felöversättning av "Watch on the road" (originaltiteln var i stil med "Vägarnas väktare"). Groteskt.Martin Lundvall skrev:Kunde de inte behållt det ryska namnet, översättning är bra så länge man översätter det till landets språk. I USA går det engelska namnet bra men om filmen inte kan få ett svensk namn i Sverige så kan de behålla det ryska.
viewtopic.php?p=310696
/Martin
/ Probstner
- Andreas #1
- Medlem
- Inlägg: 839
- Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
- Ort: Göteborg
Kändes på nått sätt som att denna filmen var mycket tyngre än andra filmer på temat. Tror det ganska låga tempot bidrog till detta. Grym film för övrigt.Hooka-Hey skrev: Fateless
This Hungarian production is being hailed for its emotional impact on audiences. Based on Nobel laureate Imre Kertesz's novel about Hungarian Jews during the Holocaust, it follows the story of a young boy left behind after the liquidation of the Budapest Ghetto and his incarceration in Auschwitz.
http://www.worldwar2database.com/html/fateless.htm
http://www.imdb.com/title/tt0367082/
En film om Spartan baserad på någon novell. Trailer finns med nedan länk.
http://300themovie.warnerbros.com/
http://300themovie.warnerbros.com/
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
-
Torbjörn J
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
Som jag förstått det handlar det om just de män som reste flaggan och vad som hände med dem, både under kriget och efter.
Den baseras på en bok som en son till en av de som reste flaggan har skrivit, när han ville ta reda på mer om sin far.
Men jag lämnar en liten brasklapp om att jag kan ha förstått det fel.
Den baseras på en bok som en son till en av de som reste flaggan har skrivit, när han ville ta reda på mer om sin far.
Men jag lämnar en liten brasklapp om att jag kan ha förstått det fel.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Avisst! *ouch* Visste att jag blandade ihop nåt där... har ju själv påpekat samma sak på ett annat forum en gång.B Hellqvist skrev:...det var Joe Rosenthal som tog fotot.Belisarius skrev:Hur är det med Flags of Our Fathers? Är det en krigsfilm eller bara något som tar avstamp i Capas fotorgrafi från Iwo Jima?