Senaste tidens ryska krigsfilmer, nån som sett dom?
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=56801
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=50970
Senaste tidens ryska krigsfilmer
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag såg filmen 9 rota om Afghanistankriget i helgen. Mitt övergripande intryck är bra, jag tyckter filmen är sevärd. Det börjar med inryckning och påföljande utbildning, det kändes absolut realistiskt. Precis som i den ryska armén så verkar inte pedagogiskt finlir varit den rådande normen i Röda armén. Gjordes ett fel fick soldaten på käften. Det tar ett bra tag innan de anländer till Afghanistan, men jag anser inte att det gör något snarare tvärtom.
Jag vet väldigt lite om hur själva kriget gick till i Afghanistan, men det känns som slutstriden är lite för Ramboaktig. Fullt av Mujahedins som rusar rakt fram och skjuter samtidigt som de sovjetiska soldaterna brassar på för fullt. Det är lite fler sådana här episoder, kanske stämmer det. Jag vet inte det känns som man har lagt in det för att även krigskåta ryska män ska kunna se på filmen.
Realismen verkar vara bra, jag kan inte någotr om vapen utrustning och så vidare men jag fick åtminstone känslan av det hade lagts ner möda på att göra miljön så nära som möjligt 80-talet.
Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar och en film om hur pojkar blir män fast utan någon manlighet i filmen. Denna filmen hade varit omöjlig att göra för några år sedan. Även hur bra den än hade gjorts så hade den inte blivit populär.
Om ni får tillfälle att se den så gör det.
/Martin
Jag vet väldigt lite om hur själva kriget gick till i Afghanistan, men det känns som slutstriden är lite för Ramboaktig. Fullt av Mujahedins som rusar rakt fram och skjuter samtidigt som de sovjetiska soldaterna brassar på för fullt. Det är lite fler sådana här episoder, kanske stämmer det. Jag vet inte det känns som man har lagt in det för att även krigskåta ryska män ska kunna se på filmen.
Realismen verkar vara bra, jag kan inte någotr om vapen utrustning och så vidare men jag fick åtminstone känslan av det hade lagts ner möda på att göra miljön så nära som möjligt 80-talet.
Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar och en film om hur pojkar blir män fast utan någon manlighet i filmen. Denna filmen hade varit omöjlig att göra för några år sedan. Även hur bra den än hade gjorts så hade den inte blivit populär.
Om ni får tillfälle att se den så gör det.
/Martin
Låter ju precis som en beskrivning av en Vietnamfilm modell bättre. Det är kanske så stormakter bearbetar sina nationella trauman.Martin Lundvall skrev:Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar och en film om hur pojkar blir män fast utan någon manlighet i filmen.
/ Probstner
Det är väll den "bästa" typen av patriot/propaganda film, blandar patrotism och realism. Då ger det ett "sannt" intryck istället för att publiken känner att propaganda trycks ner i halsen på dem som i vissa andra typer av filmer.Martin Lundvall skrev: Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar