Senaste tidens ryska krigsfilmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
jofredes
Medlem

Senaste tidens ryska krigsfilmer

Inlägg av jofredes » 16 augusti 2005, 17:46

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 augusti 2005, 07:55

Jag har sett trailern till den och den verkar helt klart sevärd. Inkommer med en rapport när den är sedd, om jag minns rätt så har den inte premiär förrän i septmber.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 augusti 2005, 09:43

Martin Lundvall skrev:Jag har sett trailern till den och den verkar helt klart sevärd. Inkommer med en rapport när den är sedd, om jag minns rätt så har den inte premiär förrän i septmber.

/Martin
Det får dyu göra. Dessa filmer verkar rätt intressanta. :)

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 17 augusti 2005, 17:38

Nyligen skall det ha släppts nån film om Tjetjenienkriget, det var nån länk på militaryphotos.net för ett tag sen men jag lyckades inte hitta den.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 oktober 2005, 08:54

Jag såg filmen 9 rota om Afghanistankriget i helgen. Mitt övergripande intryck är bra, jag tyckter filmen är sevärd. Det börjar med inryckning och påföljande utbildning, det kändes absolut realistiskt. Precis som i den ryska armén så verkar inte pedagogiskt finlir varit den rådande normen i Röda armén. Gjordes ett fel fick soldaten på käften. Det tar ett bra tag innan de anländer till Afghanistan, men jag anser inte att det gör något snarare tvärtom.

Jag vet väldigt lite om hur själva kriget gick till i Afghanistan, men det känns som slutstriden är lite för Ramboaktig. Fullt av Mujahedins som rusar rakt fram och skjuter samtidigt som de sovjetiska soldaterna brassar på för fullt. Det är lite fler sådana här episoder, kanske stämmer det. Jag vet inte det känns som man har lagt in det för att även krigskåta ryska män ska kunna se på filmen.
Realismen verkar vara bra, jag kan inte någotr om vapen utrustning och så vidare men jag fick åtminstone känslan av det hade lagts ner möda på att göra miljön så nära som möjligt 80-talet.

Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar och en film om hur pojkar blir män fast utan någon manlighet i filmen. Denna filmen hade varit omöjlig att göra för några år sedan. Även hur bra den än hade gjorts så hade den inte blivit populär.

Om ni får tillfälle att se den så gör det.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 09:32

Martin Lundvall skrev:Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar och en film om hur pojkar blir män fast utan någon manlighet i filmen.
Låter ju precis som en beskrivning av en Vietnamfilm modell bättre. Det är kanske så stormakter bearbetar sina nationella trauman.

/ Probstner

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 11 oktober 2005, 09:34

Martin Lundvall skrev: Filmen är något så konstigt som en patriotiskt film utan uppenbara patriotiska pikar
Det är väll den "bästa" typen av patriot/propaganda film, blandar patrotism och realism. Då ger det ett "sannt" intryck istället för att publiken känner att propaganda trycks ner i halsen på dem som i vissa andra typer av filmer.

Skriv svar