/Johan
Hearts Of Iron 2
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan (
) utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.
/Johan
/Johan
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Jag tänkte ungefär samma sak. Dessutom tror jag att en icke ansenlig del av kundkretsen utgörs av personer som köper max ett eller två spel per år. Många är säkerligen över 25-årsåldern också, dvs de som snarare köper än får julklapparJohan Elisson skrev:Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan () utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.
/Johan
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
En av anledningarna var precis som du säger den fullständigt sjuka konkurrensen under 4:e kvartalet 2004. Halo 2, Half-Life 2 är ju några stortitlar som tar mycket hyllutrymme i spelbutikerna. Jag har ännu inte hunnit spela så mycket som jag skulle ha velat, men än så länge känns HoI2 som en klar förbättring iaf. Precis hur mycket bättre vågar jag inte säga riktigt än.Johan Elisson skrev:Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan () utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.
/Johan
~Henric Edwards
Roligt med människor som avsiktligt missuppfattar saker. Tack iaf för ett gott skratt såhär i juletid.Albert skrev:Nej - för då var spelet inte klart.Dr. Sakai skrev: Det ultimata vore väl om spelets släppts 7 veckor tidigare.
I planeringsskedet på ett nytt spel sätter man fast ett ungefärligt datum när spelet ska vara klart för försäljning, då tycker man att de borde ha haft som mål att få det klart inför julen.
Om de har den trogna skaran som alltid köper spelet, så speler det ingen roll när det släppts. Men sen har vi den "obegåvade massan" som köper sina spel inför julen, och inte när vi väl gått in i det nya året.Johan Elisson skrev:Å andra sidan så har Paradox spel aldrig slått hos den stora obegåvade massan ( Wink ) utan de har istället sin trogna skara som alltid köper spelen oavsett när de kommer ut (jag t ex). Jag tror att Paradox på något sätt tjänar på att släppa spelet den 4:e januari. De slipper bl a tävla om köpare med de större utvecklarna och deras spel.
Dessutom tror jag inte att HoI 2 skulle ha behövt tävla med Halflife 2 och Halo 2 , för att ta Henrics exempel, då det är en helt annan typ av spel. Olika typer av spel tilltalar olika typer av människor.
Före julen när massorna skall köpa sina julklappar så står de då där i affären och vänder och vrider på spelfodralen. "Vilket spel är bäst?"
Då finns möjligheten att de väljer Paradox spelet istället för nåt spel av de stora tillverkarna.
Efter julen är det betydligt färre som ens går till butiken för att ta sig en titt på spelen i spelhyllan, då de redan har ett nytt spel som de är i full gång med att spela. Dessutom är en förvånande stor del av människorna vid ruinens brant efter alla julinköp, så det finns helt enkelt inga pengar över för inhandlande av spel.
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
Det är föklaringen Paradox Interactives PR-ansvarige gav på pressförevisningen i Stockholm för en vecka sedan. Man tyckte helt enkelt att det var smartare att vänta tills releaseschemat inte var lika fullspäckat.Dr. Sakai skrev:
[...SNIP...]
Dessutom tror jag inte att HoI 2 skulle ha behövt tävla med Halflife 2 och Halo 2 , för att ta Henrics exempel, då det är en helt annan typ av spel. Olika typer av spel tilltalar olika typer av människor.
[...SNIP...]
~Henric Edwards
Ja, kanske får jag tänka om. De får större publicitet i speltidningar, -program och -sidor om de ger ut spelet under en "spelfattig" period. Detta skulle då uppväga de nackdelar jag ser med att ge ut spelet i januari.Henric Edwards skrev: Det är föklaringen Paradox Interactives PR-ansvarige gav på pressförevisningen i Stockholm för en vecka sedan. Man tyckte helt enkelt att det var smartare att vänta tills releaseschemat inte var lika fullspäckat.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Jag har en känsla av att det är en mycket låg andel av den obegåvade massan (majoriteten av de under 20 år, samt de i alla åldrar som bara spelar FPS-, sport och racingspel) som överhuvudtaget skulle få för sig något så idiotiskt som att köpa ett trist strategispel med dålig grafik (för att ta de vanliga synpunkterna från den obegåvade massan) som går att spela på en Pentium III, 800 MHz. Rent allmänt så säljer nog Paradox väldigt få ströexemplar, d v s folk som av ren impuls köper deras spel för att de såg en tuff reklam eller en tuff boxframsida. Med andra ord spelar det ingen som helst roll när de släpper ett spel.Dr. Sakai skrev:Men sen har vi den "obegåvade massan" som köper sina spel inför julen, och inte när vi väl gått in i det nya året.
/Johan
- Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
Exakt det där med grafiken tänkte jag när jag började spela EU2, när jag sen fick tag på HOI fastnade jag direkt för dessa spel. Hos mig spelas det Victoria ett antal timmar om dan.Johan Elisson skrev:Jag har en känsla av att det är en mycket låg andel av den obegåvade massan (majoriteten av de under 20 år, samt de i alla åldrar som bara spelar FPS-, sport och racingspel) som överhuvudtaget skulle få för sig något så idiotiskt som att köpa ett trist strategispel med dålig grafik (för att ta de vanliga synpunkterna från den obegåvade massan) som går att spela på en Pentium III, 800 MHz. Rent allmänt så säljer nog Paradox väldigt få ströexemplar, d v s folk som av ren impuls köper deras spel för att de såg en tuff reklam eller en tuff boxframsida. Med andra ord spelar det ingen som helst roll när de släpper ett spel.Dr. Sakai skrev:Men sen har vi den "obegåvade massan" som köper sina spel inför julen, och inte när vi väl gått in i det nya året.
/Johan
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
Jag har skrivit en liten förtittstext om HoI2 baserat på mitt möte med Paradox Interactives representanter i Stockholm den 16 december, samt den korta tid jag spenderat med mitt recensionsex. En utförligare recension kommer innan spelet släpps.
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=45408
~Henric Edwards
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=45408
~Henric Edwards
Förlåt för att jag tagit sådan tid på mig men jag har varit bortrest under julhelgen och nu kan jag inte komma in på forumet, dessvärre. Men så fort jag hittar den så länkar jag!Wolfblitzer skrev:Jag har letat runt på både forumet och hemsidanmen hittar inget, så...Flensburg skrev:Ladda hem världkartan!! Helt sjukt stor den är!
länk tack
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
Ok! jag har ingen brådskaFlensburg skrev:Förlåt för att jag tagit sådan tid på mig men jag har varit bortrest under julhelgen och nu kan jag inte komma in på forumet, dessvärre. Men så fort jag hittar den så länkar jag!Wolfblitzer skrev:Jag har letat runt på både forumet och hemsidanmen hittar inget, så...Flensburg skrev:Ladda hem världkartan!! Helt sjukt stor den är!
länk tack
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt: