bästa krigs filmen genom tiderna!!
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
- GrillKrydda
- Medlem
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 19 augusti 2003, 19:28
- Ort: Linköping
- Hardy Kruger
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 3 december 2003, 20:11
- Ort: Stockholm
Egentligen tycker jag inte om krigsfilmer över huvud taget. De är ganska schablonmässiga och blir oftast långtråkiga. Några timmars skjutande och bombande med en massa machograbbar, som knappast skulle göra någon nytta i ett verkligt krig. För det mesta totalt orealistiskt och lite trovärdigt. Föredrar böcker, tycker man de är sk***t är det bara att slå igen den och hiva den in i glömskans arkiv. Är den halvt läslig så kan man skumläsa den.
Det finns dock några få undantag. Das Boot är ett som jag kommer på just nu. Den var bra. Memphis Belle och The Longest Day vill jag också minnas att jag tyckte om. Å andra sidan har jag inte orkat se så många krigsfilmer, av ovan nämnda skäl.
Annars tycker jag det är synd att inte någon har klarat av att filmatisera Okänd Soldat på ett sätt som gör romanen rättvisa. Tycker själv att det är en av de absolut bästa krigsromanerna. Samtidigt är det ju så att det inte finns många exempel på att någon har lyckats göra en stor och minnesvärd film av en stor roman.
När jag nu har nämnt The Longest Day så är ju den baserad på en bestseller (som jag också tycker är bra). Men det var inte någon roman - boken skulle väl snarast kunna kallas en samling dramatiserade reportage. Och nu börjar minnet snurra igen. Den gamla klassikern Gone with the Wind är väl att beteckna som en krigsfilm, dock från Am Inbördeskrigets dagar. Den håller bra än fast den har väl 50 år på nacken.
Det finns dock några få undantag. Das Boot är ett som jag kommer på just nu. Den var bra. Memphis Belle och The Longest Day vill jag också minnas att jag tyckte om. Å andra sidan har jag inte orkat se så många krigsfilmer, av ovan nämnda skäl.
Annars tycker jag det är synd att inte någon har klarat av att filmatisera Okänd Soldat på ett sätt som gör romanen rättvisa. Tycker själv att det är en av de absolut bästa krigsromanerna. Samtidigt är det ju så att det inte finns många exempel på att någon har lyckats göra en stor och minnesvärd film av en stor roman.
När jag nu har nämnt The Longest Day så är ju den baserad på en bestseller (som jag också tycker är bra). Men det var inte någon roman - boken skulle väl snarast kunna kallas en samling dramatiserade reportage. Och nu börjar minnet snurra igen. Den gamla klassikern Gone with the Wind är väl att beteckna som en krigsfilm, dock från Am Inbördeskrigets dagar. Den håller bra än fast den har väl 50 år på nacken.
- Usquebaugh
- Medlem
- Inlägg: 896
- Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
- Ort: Sverige
- Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
Black Hawk Down - Alltid en bra rulle. Realistisk och intensiv.
Sahara - Den från 1942 med Humphrey Bogart i huvudrollen. Bogart är som vanligt bra och manus är helt underbart.
Vinterkriget - Välgjord helt enkelt.
Saving Private Ryan - När jag såg den på bio första gången höll jag nästan på att gå åt av skräck och adrenalin. Vem kunde tro att krig var så hemskt innan man såg denna film?
Full Metal Jacket - Boot Camp-delen är helt fantastiskt bra, men Kubrick kunde gärna ha skippat Vietnam-delen.
Memphis Belle - En av få bra flygarfilmer.
Starship Troopers - Underbar satir som både lockar till skratt och eftertanke.
Braveheart - Gibson slänger all realism åt skogen, men ack så underhållande det är.
Patton - George C. Scott är bara för härlig, även om porträtteringen av Monty kunde ha varit bättre.
Band of Brothers - Behöver jag säga mer?
Three Kings - Underligt underhållande.
Sahara - Den från 1942 med Humphrey Bogart i huvudrollen. Bogart är som vanligt bra och manus är helt underbart.
Vinterkriget - Välgjord helt enkelt.
Saving Private Ryan - När jag såg den på bio första gången höll jag nästan på att gå åt av skräck och adrenalin. Vem kunde tro att krig var så hemskt innan man såg denna film?
Full Metal Jacket - Boot Camp-delen är helt fantastiskt bra, men Kubrick kunde gärna ha skippat Vietnam-delen.
Memphis Belle - En av få bra flygarfilmer.
Starship Troopers - Underbar satir som både lockar till skratt och eftertanke.
Braveheart - Gibson slänger all realism åt skogen, men ack så underhållande det är.
Patton - George C. Scott är bara för härlig, även om porträtteringen av Monty kunde ha varit bättre.
Band of Brothers - Behöver jag säga mer?
Three Kings - Underligt underhållande.