Senast sedda historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 26 november 2006, 13:51

Har sett Marie Antoinette och älskade den, man bör dock tåla stora mängder rysch och spets för att verkligen uppskatta den.

Såg också den tyska filmen De andra liv som handlar om en stasi-agent som övervakar en konstnär i DDR under mitten av 80-talet. Jag såg den med min far som av olika anledningar var mycket i DDR och han sa att det var precis som att flytta sig tillbaka till hur det var då.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 26 november 2006, 13:58

Yamato, en halvdassig film...

MVH

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 november 2006, 15:29

Sink the Bismarck

Intressant men lite för komprimerad

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 26 november 2006, 17:31

Enemy at the Gates, riktigt bra film.
Måste erkänna att jag är lite småkär i Rachel Weisz. ;)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 november 2006, 17:54

Schwalbe skrev:Enemy at the Gates, riktigt bra film.
Såg densamma igår.
:)

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 26 november 2006, 23:05

Schwalbe skrev:Enemy at the Gates, riktigt bra film.
Måste erkänna att jag är lite småkär i Rachel Weisz. ;)
Har bara hört att den suger stenhårt tidigare. Hmm man kanske ska se och bilda egen uppfattning.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 november 2006, 00:18

Enemy at the Gates har en del svaga punkter, men jag var själv rätt positivt överraskad efter att ha undvikit den i flera år.

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 27 november 2006, 00:29

Jag såg Ice Age idag. Kändes lite overklig, jag menar hur många sengångare kunde svenska vid den tidpunkten? :?

Såg dessutom Röd Snö i helgen, trevlig och lättsam thrillerunderhålning från de dalsländska gränstrakterna mot Norge.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 29 november 2006, 22:36

Så har man tittat på:

http://www.deandrasliv.se/

En mkt bra film med kända skådespelare från andra Tyska filmer:) 4/5 i betyg

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 30 november 2006, 00:48

Såg Snapphanar idag, den var mycket välproducerad för att vara en svensk produktion, men jag är ganska säker på att den gör sig bättre i serie så missa inte den när den sänds.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 november 2006, 09:28

Jag anser att Snapphanar är det sämsta som någonsin producerats i detta land. En medioker B-produktion där det inte finns en enda positiv sak att ta fasta på. Det är bedrövligt att ens skatte- och licenspengar ska behöva bekosta sådant här.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 30 november 2006, 16:35

maal skrev:Jag anser att Snapphanar är det sämsta som någonsin producerats i detta land. En medioker B-produktion där det inte finns en enda positiv sak att ta fasta på. Det är bedrövligt att ens skatte- och licenspengar ska behöva bekosta sådant här.
Hmm, starka ord om filmens uselhet. Men du har uppenbarligen varken sett någon av Jönssonliganfilmerna, Drömkåken eller någon Colin Nutley-film om du kallar den här för det sämsta som någonsin producerats i detta land ;)
Var till och med Tre Solar bättre alltså? Nåja smaken är som baken!

Själv tyckte jag den var underhållande, som sagt lite väl lång och antagligen bättre i serieformat, om man bara köper den som en dramaproduktion och inte försöker se den som en historielektion. Svensk film är sällan speciellt högkvalitativ och den här håller flera snäpp högre kvalle än mycket annat jag sett på sistone (såg du föressten Frostbiten, på tal om dålig svensk filmproduktion?). Skönt dessutom att danskar spelas av danskar och skåningar istället för någon dramatenskådis med stockholmsdialekt.

Men men, du får ju tycka att det är det sämsta som gjorts, kanske dags att flytta till Norge istället och låta skattepengarna finansiera lite Fleksnes-rullar istället? ;)

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 november 2006, 20:21

Franq skrev:
maal skrev:Jag anser att Snapphanar är det sämsta som någonsin producerats i detta land. En medioker B-produktion där det inte finns en enda positiv sak att ta fasta på. Det är bedrövligt att ens skatte- och licenspengar ska behöva bekosta sådant här.
Hmm, starka ord om filmens uselhet. Men du har uppenbarligen varken sett någon av Jönssonliganfilmerna, Drömkåken eller någon Colin Nutley-film om du kallar den här för det sämsta som någonsin producerats i detta land ;)
Var till och med Tre Solar bättre alltså? Nåja smaken är som baken!

Själv tyckte jag den var underhållande, som sagt lite väl lång och antagligen bättre i serieformat, om man bara köper den som en dramaproduktion och inte försöker se den som en historielektion. Svensk film är sällan speciellt högkvalitativ och den här håller flera snäpp högre kvalle än mycket annat jag sett på sistone (såg du föressten Frostbiten, på tal om dålig svensk filmproduktion?). Skönt dessutom att danskar spelas av danskar och skåningar istället för någon dramatenskådis med stockholmsdialekt.

Men men, du får ju tycka att det är det sämsta som gjorts, kanske dags att flytta till Norge istället och låta skattepengarna finansiera lite Fleksnes-rullar istället? ;)
Tre solar och Frostbiten är ju oscarsmaterial i jämförelse med Snapphanar. :-)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 30 november 2006, 21:37

Du har missat en hel del film va? :wink: Snapphanar må vara av tvivelaktig karaktär men jag kan inte hålla med om att det skulle vara det ultimata botten-nappet...

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 november 2006, 22:45

Du har missat en hel del film va?
Det är det som är det mest skrämmande av allt. :-)
Jag ser på otroliga mängder svensk film och sällan har jag blivit så besviken och bestört som denna gång. Det började redan efter 3 minuter när en av snapphanarna drar fram ett svärd som hon bär på ryggen, då höll jag på att brista ut i gråt. Sen blir det bara värre, spöken, vålnader och en Karl XI som måste få den riktiga Karl XI att rotera i sin grav i vanmakt. Greve Dahlbergh roterar nog rätt friskt han också då geniet som skrivit manus degraderat honom till överste, jag kan fortsätta i en evighet men orkar inte. :-)

Men det är ju kul att några här verkar gilla den, då kanske vi får tillbaka lite skattepengar på sålda DVD. :-)

Skriv svar