Victoria

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 28 december 2003, 21:11

En fråga till de kunniga, varför finns vissa produkter inte på världsmarknaden? Jag behöver papper för att utbilda mina bönder till hantverkare, men det finns helt enkelt inget papper att köpa. Vad göra?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 28 december 2003, 21:23

Producera själv?

Skulle någon kunna ge svar på min fråga?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 30 december 2003, 00:01

Jag spelar som Storbrittanien och har hamnat i kolonialkrig med Nederländerna (jag började det). Målet var att erövra de holländska provinserna i södra Afrika vilket jag gjorde men inte gick de med på mitt fredsbud vilket var bra faktiskt. Till slut gjorde holländarna motanfall och landsatte trupper i södra Afrika och tog tillbaka några provinser och jag tog tillbaka de osv. Under tiden testade jag med alla slags möjliga fredsbud men de gick inte med på något även trots att jag hade 10+ i war score eller vad det heter. Inte ens en fred utan förluster går de med på.

Detta gjorde mig såklart förbannad och jag försökte starta ett riktigt krig och lära holländarna hur man ska uppföra sig, men inte heller funkar det.

Någon som vet hur jag ska göra?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 30 december 2003, 00:05

Jo diplomatin är lite irriterande ibland.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 30 december 2003, 01:01

Det verkar irriterande, ja. Testa att ockupera provinserna och väna tills nederländerna har stångat sig blodiga på dina försvarslinjer. Efter ett tag borde dom ha så pass hög krigströtthet att dom sluter fred med dig efter några år. Det kommer att ta tid med det bör fungera.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 30 december 2003, 14:36

Man blir ju förbannad som fan diplomatin i paradox spel. Samma fenomen fanns ju i EU2 också. Jag börjar själv börja att bli trött på kriget med holländarn. Det mesta jag gör att slå ner uppror i de erövrade provinserna.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 30 december 2003, 15:44

Fast diplomatin är bättre än i tex. Age of empires... :)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 30 december 2003, 16:04

Jorå men det är ju ett annat typ av spel. Besök #skalman på irc servern är quakenet så kan vi som har victoria snacka om det :D . Hjälpa varandra osv.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 30 december 2003, 16:21

Mitt Irc har varit cp länge och jag har inte orkat göra något åt det. Och du har rätt. Aoe är ett annnat typ av spel.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 januari 2004, 15:07

Hur pass mycket inställningar finns det att peta i på lands respektive provinsnivå och hur många av dessa behöver man bry sig om som nybörjare?

/Marcus

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 1 januari 2004, 16:12

Marcus Wendel skrev:Hur pass mycket inställningar finns det att peta i på lands respektive provinsnivå och hur många av dessa behöver man bry sig om som nybörjare?

/Marcus
Provins nivå: Infrastruktur (järnvägar), RGO:s, befolkningens yrke (typ konvertera bönder till labourers eller vlergys till clerks), fortifikationer. Man kan också bygga flottenheter och divisioner på provinsnivå, men jag brukar bygga dom på riksnivå.

Delstatsnivå: Industrier: Dvs bygga nya, se till att dom har anställda. Det finns flera olika sorters industrier (till skildnad från HoI då man bara expanderar industrial capacity). Man kan också kolla befolkningens politiska åsikter, vilka frågor dom brinner för mest, deras etniska sammansättning osv på delstatsnivå.

Nationellnivå: Bygga arméer, förflytta arméer (så klart), tillsätta officerare för arméerna. Balansera statsbudgeten. Genomföra sociala reformer (pensioner, säkerhetskrav på arbetsplatsen osv), genomföra politiska reformer. Kolonialism (den är mycket mer avancerad än i EU). Diplomati. Handel: säkert mer än 100 resurser som man måste hålla koll på, dessa behövs för att hålla befolkningen glad och utrusta arméer och få industrierna att fungera osv.
Och ett par 1000 saker till.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 1 januari 2004, 23:42

Såja nu har holländarna skickat ett fredserbjudande de gav mig nästan alla deras provinser i Sydafrika. Fast sen förklarade Frankrike och USA mig krig och sen förklarade Frankrike och Spanien USA krig 8O .

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 2 januari 2004, 15:55

Inspirerad av främst Mathias Forsbergs olika inlägg så har jag nu varit och införskaffat mig ett exemplar av detta spel.

/Marcus

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 2 januari 2004, 16:02

Marcus Wendel skrev:Inspirerad av främst Mathias Forsbergs olika inlägg så har jag nu varit och införskaffat mig ett exemplar av detta spel.

/Marcus
Jo man har märkt att du har varit sugen och frågat mycket om det.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 2 januari 2004, 16:07

Wolfblitzer skrev:
Marcus Wendel skrev:Inspirerad av främst Mathias Forsbergs olika inlägg så har jag nu varit och införskaffat mig ett exemplar av detta spel.
Jo man har märkt att du har varit sugen och frågat mycket om det.
Jo, det var främst för jag velade mellan det och Hearts of Iron.

/Marcus

Skriv svar