Krigsfilmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 4 mars 2005, 16:32

Probstner skrev:
Panaka skrev:var finner man dessa filmerna nämner, helst DVD version.
Gå och se - vet ej. Den gick på bio i Sverige för typ 20 år sedan. Har aldrig sett den på VHS. Jag har den genom en bekant som spelade in den från svensk TV för säkert 15 år sedan. Tveksamt om DVD existerar (gammal rulle från "udda" filmland med svårtillgängligt tema).

/ Probstner
Den finns på DvD, säljs bl a i Filminstitutets butik.

Ammi
Ny medlem

Inlägg av Ammi » 6 mars 2005, 15:52

den bästa är saving private ryan, lätt. :) tycker jag iaf, men jag vet inte hur mycket de ljuger i den och hur mycket som igentligen är fakta. bra är det iaf. thin red line är inte bra. den är tråkig och handlar mest om.. jaa, typ ingenting, bara det där berget som de ska ta över. nej den var dålig. :?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 6 mars 2005, 23:49

Jag tyckte Saving Priate Ryan var bra sålänge de höll sig på stranden. Sedan när alla fick uppdrag hit och dit så tycker iallafall jag att den är lite för, ehh, hjälteaktig. :)

Enemy at the gates har ungefär samma syndrom. Bra i första delen, men sedan när han träffar den där tjejen och allt blir ett romantiskt drama i stalngrad.. Då fick jag nog.

Jag är dödsförtjust i både örnnästet och Kellys hjältar. realism eller ej. De är stenhårda :)

Nari
Ny medlem

Inlägg av Nari » 13 mars 2005, 21:35

jag anser att den enda som skulle kunna vara i befogenhet att ge ett riktigt bra svar på grundfrågan på detta ämne måste nog vara en som faktisgt har varit med på respektive plats men då uppstår ju förstos problemet: de allra flesta är DÖDA.

Användarvisningsbild
svenne540
Medlem
Kontakt:

Re: Krigsfilmer

Inlägg av svenne540 » 22 januari 2010, 12:45

Finns 2 filmer som jag tycker är dom bästa! Saving private Ryan,, och Der Untergang, :D

sponny
Medlem

Inlägg av sponny » 22 januari 2010, 16:03

Var på ICA igår och handlade mat och stannade till framför rea-backen med film och lyckades fiska upp en riktig pärla för 29 (!!!) kronor. Filmen Yamato (Otoko-tachi no Yamato) från 2005. Jag kan inte precis uttala mig om hur nära verkligheten filmen ligger men det är alltid uppfriskande att se något från den "andra" sidan. En film där japanska soldater faktiskt är vanliga människor och inte bara hjärntvättade, banzai-skrikande maskiner...
TRAILER (på japanska så klart) :wink:

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 22 januari 2010, 19:30

Jag har den också. Helt intressant :) Finns den här tråden:

viewtopic.php?f=45&t=26917

Skriv svar