Tvåtakts diesel

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Amund
Stödjande medlem 2020

Tvåtakts diesel

Inlägg av Amund » 05 nov 2020 19:59

Har någon gång undrat varför en del 50-talsbussar i amerikanska filmer låter så konstigt med höga ettriga varv. Nu vet jag, en vän berättade att det är den ovanliga kombinationen tvåtakts diesel från DDC (Detroit Diesel Corporation).

För den som vill lyssna så går det bra här:

I övrigt verkar det mest vara som marinmotor tvåtaktsdieseln haft framgång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_diesel_engine

Det efterfrågades ju fler inlägg, och detta var något nytt historiskt som åtminstone jag lärde mig nyligen. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Tvåtakts diesel

Inlägg av Markus Holst » 05 nov 2020 20:16

Jag var en gång på en föreläsning på Chalmers om slitage på kolvringar i fartygsmotorer och lärde mig att de där sket ... jättestora fartygsdieslarna förvisso var tvåtaktsmotorer men inte fungerade som en moppemotor med insug via vevhuset utan med ventiler. Om någon kan utveckla hur det går till vore jag yttersta tacksam.

Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 05 nov 2020 21:55

Kidsen måste ha skrikit sig hesa under färden gör att överrösta det ljudet. Det är rätt kul när man reser mellan världsdelarna och ser skillnad på motorparken, tex Nordamerika är det mycket pickups som knegarbilar, i Europa kör de mest medelstora skåpbilar och östra Asien är det en jäkla blandning men ofta småsmala skåpbilar.

Amund
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Amund » 06 nov 2020 18:05

mrsund skrev:
05 nov 2020 21:55
i Europa kör de mest medelstora skåpbilar och östra Asien är det en jäkla blandning men ofta småsmala skåpbilar.
:) Ja, de där minivans de har i exempelvis Indonesien är ju så pyttesmå så en relativt liten person som jag känner mig som brottaren Karelin bland alla småväxta. De känns som typ 1 x 2 meter och har 8 säten. :D
Markus Holst skrev:
05 nov 2020 20:16
Jag var en gång på en föreläsning på Chalmers om slitage på kolvringar i fartygsmotorer och lärde mig att de där sket ... jättestora fartygsdieslarna förvisso var tvåtaktsmotorer men inte fungerade som en moppemotor med insug via vevhuset utan med ventiler. Om någon kan utveckla hur det går till vore jag yttersta tacksam.

Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...
Håller med. Sökte på Donkeyman men hittade inget.

valle_69
Medlem

Inlägg av valle_69 » 06 nov 2020 22:31

Hej på er allihopa.
Har kikat runt lite när jag såg den här tråden och hittat följande.
Hur funkar en tvåtaktsdieselmotor: https://www.tydal.nu/postvagnen/332724.htm
Världens största tvåtaktsdieselmotor: https://www.hamnen.se/artiklar/vaerlden ... eselmotor/
Enklare så här än att jag själv lägger ut min svada på skalman och rör till det.
O'tool stated that murphy was an optimist.

Amund
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Amund » 08 nov 2020 08:47

valle_69 skrev:
06 nov 2020 22:31
Hej på er allihopa.
Har kikat runt lite när jag såg den här tråden och hittat följande.
Hur funkar en tvåtaktsdieselmotor: https://www.tydal.nu/postvagnen/332724.htm
Världens största tvåtaktsdieselmotor: https://www.hamnen.se/artiklar/vaerlden ... eselmotor/
Enklare så här än att jag själv lägger ut min svada på skalman och rör till det.
Intressanta länkar, tack valle_69!

Blir inte riktigt klar över för och nackdelar med 2 respektive 4 takt. På bensinmotorer så hörde jag en diskussion om för och nackdelar på moderna mopeder. Snöskotrar har väl också gått från 2 till 4 takt?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 08 nov 2020 10:49

Visst är väl verkningsgraden högre på en fyrtaktare, men den är mera komplicerad i sin konstruktion. Motorsågar är traditionellt tvåtaktare medan gräsklippare är fyrtaktare. Min senaste röjsåg är fyrtaktare men behöver ändå oljeblandad bensin och har ingen motorolja. Tusan vete hur det hänger ihop.

masase
Medlem

Inlägg av masase » 08 nov 2020 11:11

Tvåtaktare har problem med oförbrönda kolväten och i vissa fall höga kväveoxidutsläpp vilket gör att de är acceptable i färre och färre applikationer.

För röjsåg så har min föräldrar gått över till eldrift och litiumbatterier. Funkar tydligen helt okej och eliminerar behovet av slabb med bensin och olja samt avgaserna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 08 nov 2020 11:21

Små röjsågar för trädgårdsbruk finns med batteridrift men de kraftigare maskinerna behöver mig veterligen fortfarande bensin.

valle_69
Medlem

Inlägg av valle_69 » 08 nov 2020 11:53

Marcus: din röjsåg är en så kallad 4mix, fyrtaktsmotor som måste ha tvåtaktsolja, en finurligt gjord motor. En bensindriven fyrtaktare har högre verkningsgrad än en tvåtaktare, tvåtaktarna klarar inte utsläppskraven så de fasas ut undan för undan.

Masase: håller med dig, eldrivna maskiner är bra och förutom det du säger så slipper man allt oväsen, till grannars och egen fromma.

Amund: Yamaha var väldigt tidigt ute med 4taktsmotorer på snöskotrar. De tog helt sonika en mcmotor och modifierade den lite och byggde en snöskoter runt den. Blir också fler och fler Eumopeder som har 4taktsmotorer och 4takts båtmotorer har ju funnits ett bra tag. Jämför man en 2taktsdiesel med en 4taktsdiesel med samma slagvolym så har 2taktsdieseln nästan dubbelt så många hästkrafter. Det innebär att om man har en farkost som behöver, säg som exempel 100hästkrafter så har 2taktsdieseln ungefär halva slagvolymen och således nästan halva dieselförbrukningen jämfört med 4taktsdieseln.
O'tool stated that murphy was an optimist.