Tunneln genom Hallandsåsen

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Tunneln genom Hallandsåsen

Inlägg av Hexmaster » 27 februari 2007, 18:02

Siffror som säkert ligger framme nånstans men som f.n. undgår mig totalt: Hur lång skall tunneln bli, och hur långt har man kommit?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tunneln genom Hallandsåsen

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 februari 2007, 18:12

Hexmaster skrev:Siffror som säkert ligger framme nånstans men som f.n. undgår mig totalt: Hur lång skall tunneln bli, och hur långt har man kommit?
Jag hittade ingenting i Svenska järnvägsklubbens projekt om tunnlarna på bangården på http://www.sjk.se, däremot hittade jag det där om Hallandsåsens tunnlar.
Hallandsåsen 1 Eldsberga– E (el) 1991–20__ Två enkelspårtunnlar. Lite problem kan man säga...


Hallandsåsen 2 Eldsberga– E (el) 1991–20__
Det rör sig alltså om två tunnlar.

Han som uppdatera tunnelsidorna heter Peter Löf och den senaste uppdateringen om Västkustsbanans tunnlar gjordes under 2004. Om någon har Järnvägsdata tillgänglig så kan det möjligen stå någonting mer i denna bok.



En tråd som jag startade om tunnelprojekt en gång i tiden.

viewtopic.php?t=25610


Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tunneln genom Hallandsåsen

Inlägg av Hans » 27 februari 2007, 18:27

Hallandsåstunneln består av två, 8,6 km långa, tunnlar. Cirka 2/3
återstod att bygga då projektet återupptogs 2004.


http://www.banverket.se/upload/3844/Has ... er2006.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 27 februari 2007, 23:46

Det går att följa tunnelbygget på Banverkets hemsida här

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 februari 2007, 10:30

Perfekt!
Monterade tunnelringar, öst: 533 (1172,6 meter) av totalt 2500 tunnelringar
Monterade tunnelringar, väst: 0 (0 meter) Byggstart beräknad till 2008/2009
Tackar o bockar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2007, 10:39

Fast det citatet om tunnelringar är något missvisande, en avsevärd del av tunneln är redan byggd med konventionell borra-spräng-teknik. Där man fick täta med avsevärda mängder Rhoca-Gil, med känt resultat. En mycket, mycket liten del av tunneln, just i början är dessutom byggd med annan typ av borr än den som nu används - Hallborr, som den hette, körde fast efter 30 meters borrande. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 mars 2007, 13:10

Ett litet tillägg, nuvarande sträcka är väldig kurvig, backig och lite allt möjligt, med tunnlarna så förkortas resan med drygt en mil tyckte jag läste nånstans.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 1 mars 2007, 14:40

Stefan Lundgren skrev:Ett litet tillägg, nuvarande sträcka är väldig kurvig, backig och lite allt möjligt, med tunnlarna så förkortas resan med drygt en mil tyckte jag läste nånstans.

Stefan
Något som man blir väl medveten om när man åker tåg på Västkustbanan. Den går långt ut på Bjärehalvön, slingrar sig igenom dalar och raviner på åsens västra sluttning och går sedan längs med nordkusten tillbaka in mot Båstad. Går hopplöst långsamt, men det är en vacker natur.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 5 mars 2007, 14:03

Vackert men ack så långsamt är det över åsen. Något jag blir smärtsamt medveten om varje måndag och fredag. Fast, jag undrar om inte västkustbanans värsta flashalsar nästan är längre upp i Halland. Jag tycker hela sträckan från Ängelholm till Kungsbacka går smärtsamt långsamt. Fortfarande flera sträckor som inte är dubbelspåriga till exempel.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2007, 21:01

Hallandsåsen, där har vi barndomsminnen. Hallandsåsen, inte Hallandssåsen, som min mellanstadielärare poängterade.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 december 2007, 14:39

Halva inne! :)
Hallandsåstunneln har byggts klar till hälften, eller med 8,6 kilometer.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=388164

...Vilket alltså skall tolkas som två tunnlar med en sammanlagd längd på 8,6 km.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 december 2007, 15:01

Vilket måste innebära att GP har fel, enligt banverket som borde veta.

Hur lång kommer tunneln att bli?
Tunneln består av två parallella tunnelrör och varje tunnelrör är 8,6 km.

http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuel ... -svar.aspx

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 december 2007, 16:58

Man tycker ju att GP borde ha lite lokalkännedom...ligger ju ändå i ytterkanten av deras upptagningsområde. Tunnelrör på 4,3 km, åsen är allt lite tjockare än så...

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 20 januari 2008, 09:53

Jag har en kompis som bor inte så långt från den Norra delen av bygget med Hallandsåstunneln.. De gånger jag åker förbi, så då syns det vilka mängder sten och jord som har forslats ut.. Men själva hålet in i åsen liknar ett stort maskhål.

Skriv svar