Tunneln genom Hallandsåsen
Tunneln genom Hallandsåsen
Siffror som säkert ligger framme nånstans men som f.n. undgår mig totalt: Hur lång skall tunneln bli, och hur långt har man kommit?
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Tunneln genom Hallandsåsen
Jag hittade ingenting i Svenska järnvägsklubbens projekt om tunnlarna på bangården på http://www.sjk.se, däremot hittade jag det där om Hallandsåsens tunnlar.Hexmaster skrev:Siffror som säkert ligger framme nånstans men som f.n. undgår mig totalt: Hur lång skall tunneln bli, och hur långt har man kommit?
Det rör sig alltså om två tunnlar.Hallandsåsen 1 Eldsberga– E (el) 1991–20__ Två enkelspårtunnlar. Lite problem kan man säga...
Hallandsåsen 2 Eldsberga– E (el) 1991–20__
Han som uppdatera tunnelsidorna heter Peter Löf och den senaste uppdateringen om Västkustsbanans tunnlar gjordes under 2004. Om någon har Järnvägsdata tillgänglig så kan det möjligen stå någonting mer i denna bok.
En tråd som jag startade om tunnelprojekt en gång i tiden.
viewtopic.php?t=25610
Stefan
Re: Tunneln genom Hallandsåsen
Hallandsåstunneln består av två, 8,6 km långa, tunnlar. Cirka 2/3
återstod att bygga då projektet återupptogs 2004.
http://www.banverket.se/upload/3844/Has ... er2006.pdf
MVH
Hans
återstod att bygga då projektet återupptogs 2004.
http://www.banverket.se/upload/3844/Has ... er2006.pdf
MVH
Hans
- Erik Hägerdal
- Medlem
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17
Det går att följa tunnelbygget på Banverkets hemsida här
Fast det citatet om tunnelringar är något missvisande, en avsevärd del av tunneln är redan byggd med konventionell borra-spräng-teknik. Där man fick täta med avsevärda mängder Rhoca-Gil, med känt resultat. En mycket, mycket liten del av tunneln, just i början är dessutom byggd med annan typ av borr än den som nu används - Hallborr, som den hette, körde fast efter 30 meters borrande.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Något som man blir väl medveten om när man åker tåg på Västkustbanan. Den går långt ut på Bjärehalvön, slingrar sig igenom dalar och raviner på åsens västra sluttning och går sedan längs med nordkusten tillbaka in mot Båstad. Går hopplöst långsamt, men det är en vacker natur.Stefan Lundgren skrev:Ett litet tillägg, nuvarande sträcka är väldig kurvig, backig och lite allt möjligt, med tunnlarna så förkortas resan med drygt en mil tyckte jag läste nånstans.
Stefan
Vackert men ack så långsamt är det över åsen. Något jag blir smärtsamt medveten om varje måndag och fredag. Fast, jag undrar om inte västkustbanans värsta flashalsar nästan är längre upp i Halland. Jag tycker hela sträckan från Ängelholm till Kungsbacka går smärtsamt långsamt. Fortfarande flera sträckor som inte är dubbelspåriga till exempel.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Halva inne!
...Vilket alltså skall tolkas som två tunnlar med en sammanlagd längd på 8,6 km.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=388164Hallandsåstunneln har byggts klar till hälften, eller med 8,6 kilometer.
...Vilket alltså skall tolkas som två tunnlar med en sammanlagd längd på 8,6 km.
Vilket måste innebära att GP har fel, enligt banverket som borde veta.
Hur lång kommer tunneln att bli?
Tunneln består av två parallella tunnelrör och varje tunnelrör är 8,6 km.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuel ... -svar.aspx
MVH
Hans
Hur lång kommer tunneln att bli?
Tunneln består av två parallella tunnelrör och varje tunnelrör är 8,6 km.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuel ... -svar.aspx
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge