Projekt av olika tunnlar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Projekt av olika tunnlar

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juni 2006, 11:01

Tänkte på övriga tunnlar efter "tunneln" mellan Tallin och Helsingfors, har bl a läst att det var ett projekt som var igång med en tunnel under Engelska kanalen redan under 1700-talet. I boken Otroligt, men sant kan man se en bild på hästdroskor och folk som gick eller red igenom tunneln. Jag tänker på hur det var när man byggde den första tunneln i världen.

Tekniken var annorlunda under bygget med exempelvis Arlandabanan än med tunnlarna som byggdes i samband med anläggande av GBJ(Göteborg-Borås Järnväg) som anlades under 1890-talet. Eller om man talar om ännu tidigare, ex med Sveriges minsta tunnel vid Tälå utanför Långsele vid anläggande av Stambanan genom övre Norrland under 1800-talets sista decennier(minns inte riktigt när). Jag kan tala om att den minsta järnvägstunneln i Sverige är 17 meter lång.

Stefan

Sonrep
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 1 april 2007, 16:37
Ort: ..........

Inlägg av Sonrep » 28 juni 2007, 01:28

I nutid så är väl det mest revolutionerande tunnelprojektet en tunnel mellan Ryssland och Alaska via Berings sund. Ryssland vill bygga en sådan eller en bro. Det finns och har funnits planer på både väg, järnväg och råvaru rör. Jag har hört talas om detta projekt för en ungefär 10 år sedan, men jag var väl för ung för att intressera mig då.

Projektet i sig ska väl ses som ett prestige projekt, som inte ger alltför mycket fördelar. Det kommer inte vara många som bor i närheten och kostnaderna blir enorma. För industrin så är ju annars hamnarna bättre för att transportera varor mellan kontinenterna. Men det kommer definitivt att vara roligt om det genomförs, det innebär förhoppningsvist mer positiva relationerna mellan USA och Ryssland. Ett litet steg för mänskligheten helt enkelt.

Kina ska bygga ett antal tunnlar varav en till Taiwan(vilket Taiwan avfärdat som propaganda).

Har för mig att Schweiz bygger en järvägstunnel just nu som ska bli cirka 30km lång.

Japanerna var duktiga tunnelbyggare, under andra världskriget. Man byggde stora tunnelsystem som man gömde sig i och väntade på att några amerikaner skulle komma inom räckhåll. USA var dock matriellt/mantals överlägsna, så det hjälpte inte så mycket.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 juni 2007, 10:25

Sonrep skrev:Har för mig att Schweiz bygger en järvägstunnel just nu som ska bli cirka 30km lång.
Loetschberg-tunneln. Den är klar och väntas komma i full trafik till december. Större ändå är den mäktiga Gotthard-tunneln som blir hela 60 km lång.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6755953.stm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juni 2007, 10:35

I flera av exemplen som du tog upp har jag också hört talas, tunneln under Berring Sund ligger under projektering(det finns risk att denna tunnel blir oanvänd). Sedan är ju underförstått att tunneln mellan Kina och Taiwan är i stort sett omöjligt att bygga. Jag skulle nog kila mig i huvudet om det blir av. :)

Den enda tunneln utmed Inlandsbanan är av vissa kritiker onödig, järnvägen borde har blivit dragen en annan väg.

Stefan

Sonrep
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 1 april 2007, 16:37
Ort: ..........

Inlägg av Sonrep » 28 juni 2007, 15:41

Stefan Lundgren skrev:I flera av exemplen som du tog upp har jag också hört talas, tunneln under Berring Sund ligger under projektering(det finns risk att denna tunnel blir oanvänd).
Hmm.. detta är ett projekt som Ryssland just nu vill genomföra.

Problemet är väl att projeket kostar $60 miljarder amerikanska dollar[1]. Samt att projektet troligen inte är samhällsekonomiskt lönsamt.
Stefan Lundgren skrev:Sedan är ju underförstått att tunneln mellan Kina och Taiwan är i stort sett omöjligt att bygga. Jag skulle nog kila mig i huvudet om det blir av. :)
Projektet är tekniskt möjligt enligt ingenjörer från Peking[2]. Det är snarare så att det skulle bli mycket dyrt att göra så. Fast i och med att detta ska byggas om 20-30 år, så är det väl ändå inte helt orealistiskt?

1 http://www.theglobeandmail.com/servlet/ ... login=true
2 http://www.thestandard.com.hk/stdn/std/ ... 4Aa01.html

Skriv svar