varjag skrev: 'Omläggningen' - var en av de värsta överkörningarna av den s.k. demokratin - som Sverige upplevt.
Men den är ett gott bevis för framtiden att folkomröstningar är farliga grejor. De kan mycket väl komma att ge "fel" resultat. I fallet med högertrafikomröstningen röstade väl 82% Nej om jag inte missminner mig. Men mindre än 10 år senare körde vi på höger sida. Därför att politrukerna visste bäst. Och jag har av tradition varit på den förlorande sidan i alla folkomröstningar.
MEN - och här kommer ett stort och obehagligt men. Sett med facit i hand tycker jag trots allt det var ett riktigt beslut att gå över till högertrafik. Och därmed kommer den obehagliga tanken att politrukerna visste bäst den gången och folket hade fel.
Så då kan man börja fråga sig. Var det trots allt politrukerna som hade rätt i samband med kärnkraftomröstningen ????? Som utvecklingen har gått sedan dess så kan man ju börja undra. Fast undertecknad var ju aktiv på Nej-sidan den gången. Men samtidigt tycker jag att den omröstningen var en ren maktdemonstration från betong-sossarnas sida. Först bygger man kärnkraftverk för fler miljarder än man kan räkna till - sedan har man omröstning om huruvida man skall använda dem. Och för säkerhets skull fixar man tre alternativ ja, nja och nej.
Sedan var jag nej-man under EU - omröstningen. Men personligen tycker jag att tiden har visat att jag hade fel. Så numera är jag positiv till EU.
Och kanske var det så att politrukerna hade rätt när det gäller Euron ???? Fast då var jag på ja-sidan. Jag tycker fortfarande att är man med i EU - så skall man vara med fullt ut. Inte komma dragande med ett "medlemskap light".