Höger eller vänstertrafik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Höger eller vänstertrafik

Inlägg av Martin Lundvall » 30 augusti 2005, 08:31

I söndags var jag tvungen att för två ryskor försöka förklara varför Sverige bytte till högertrafik. Jag kunde ju gjort detta mycket enkelt och sagt att vi bytte för att i stort sett resten av Europa hade högertrafik. Istället envisades jag med att försöka förklara varför vi hade vänstertrafik från första början.

Det jag har lärt mig är att vi hade vänstertrafik för att man tidigare, när det vara häst och vagn som gällde så var det risk att vid mötande trafik råka träffa mötande trafikanter med piskan. Kör man på vänstersida blir risken för detta mindre, förutsatt att man är högerhänt. Första frågan är: Stämmer detta?

Om det stämmer så är frågan varför vi inte fortfarande har vänstertrafik. Alla andra länder borde ju tidigare ha haft vänstertrafik, eller? Såledels borde det inte finnas något behov av att byta till högertrafik.

Är jag helt ute och cyklar, på fel sida om vägen för de som vill. :)

/Martin

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Höger eller vänstertrafik

Inlägg av CvD » 30 augusti 2005, 11:02

Martin Lundvall skrev:I söndags var jag tvungen att för två ryskor försöka förklara varför Sverige bytte till högertrafik. Jag kunde ju gjort detta mycket enkelt och sagt att vi bytte för att i stort sett resten av Europa hade högertrafik. Istället envisades jag med att försöka förklara varför vi hade vänstertrafik från första början.

Det jag har lärt mig är att vi hade vänstertrafik för att man tidigare, när det vara häst och vagn som gällde så var det risk att vid mötande trafik råka träffa mötande trafikanter med piskan. Kör man på vänstersida blir risken för detta mindre, förutsatt att man är högerhänt. Första frågan är: Stämmer detta?

Om det stämmer så är frågan varför vi inte fortfarande har vänstertrafik. Alla andra länder borde ju tidigare ha haft vänstertrafik, eller? Såledels borde det inte finnas något behov av att byta till högertrafik.

Är jag helt ute och cyklar, på fel sida om vägen för de som vill. :)

/Martin
Införde inte Karl XII högertrafik, något om snabbt ändrades när han dog?
Var det pga piskskadorna? :lol:

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Höger eller vänstertrafik

Inlägg av Carolus » 30 augusti 2005, 11:09

Mina morföräldrar från Tjeckien förklarade hur Högertrafiken kom till Tjeckien 1938.
Tyskarna (som hade det sedan tidigare) kör mot gränsen, korsar den och fortsätter köra på höger sida... :-)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 augusti 2005, 11:16

Saxar ur tråden Karl XIIIs åstadkommor, viewtopic.php?t=16835
Hexmaster skrev:Högertrafik var påbjuden 1718-1734: "Mötes Extra Posterne, wika de för hwar annan utur vägen till höger" Därefter var det inte dags igen förrän 1967.

Lite OT: Det "naturliga" sättet att mötas lär ha varit vänsterledes, av vad jag hört av den anledningen att man då möts med svärdsarm mot svärdsarm - låter en smula långsökt.
Att låta svärdssidorna mötas vore ju en "negativ" försiktighetsåtgärd eller hur man ska säga, att minska risken för piskrapp däremot en "positiv" sådan, alltså att man är rädda om varann snarare än för varann. Hur som helst låter båda, tycker jag fortfarande, en smula långsökta.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 augusti 2005, 12:35

Eftersom det är många seminanter/torpare på min mors sida så har jag hört att det var ett ursprung. Såvitt vad jag känner till så mötte man på vänster sida med häst+ekipage och vilket förde över till bilismen. Men jag vet inte om det har någon koppling till den okända anledningen till vänsterregeln införande under 1700-talet.
Jämför med följande citat från NE.
högertrafik, trafik där fordon framförs på vägens högra sida. Sverige hade högertrafik från 1718 (Kongl Maj:ts Förordning angående Postväsendets och Gästgifveriernas sammanfogande 1718). Denna förordning ändrades 1734, varvid vänstertrafik infördes. Orsaken till ändringen är okänd.
Om ändringen relateras till min tes återstår att se.

Men den gick inte utan kostnad.
NAD
Högertrafikkostnadsutredningen Inledning Den 2 december 1960 tillkallade chefen för kommunikationsdepartementet överdirektören i väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, G. V. Hall, som sakkunnig att utreda kostnaderna vid övergång till högertrafik. Sedermera utvidgades utredningsuppdraget till att även omfatta frågan om sättet för en finansiering av ifrågavarande kostnader. Till sekreterare åt utredningsmannen förordnades dåvarande förste byråsekreteraren i väg- och vattenbyggnadsstyrelsen P. G. Ekström. Den 31 oktober 1961 överlämnade utredningsmannen sitt betänkande, Kostnader för övergång till högertrafik (SOU 1961:62). Utredningen hade inte att ta ställning för eller emot en omläggning, men beräknade att kostnaderna för en övergång till högertrafik 1966 eller 1967 skulle belöpa sig på cirka 340 miljoner kronor. Arkivet omfattar i ordnat skick 9 volymer. Solna 9 september 1976 Väinö Helgesson

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 augusti 2005, 13:26

Tack för svaren men jag efterlyser fortfarande varför de andra länderna bytte, och om det finns någon som med definitiv säkerhet kan säga varför vi hade vänstertrafik från början.

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 augusti 2005, 13:31

Det Martin skrev om högra handen som piskhand..eller 'svärdshand' vid möten var argument som förekom under debatten om Sveriges 'omläggning'. Ett annat vad jag minns hade att göra med hästars tendens att 'skygga åt vänster'. Varför Sverige inte fortfarande har vänstertrafik? 'Omläggningen' - var en av de värsta överkörningarna av den s.k. demokratin - som Sverige upplevt. En tsunami av vinklad propaganda - sköljde över Sverige - 'vi svenskar är nästan unika i världen' att köra till vänster, hette det. Faktum att Indien, Pakistan,Bangladesh, Japan och alla brittiska kolonier - körde vänster, demolerades till en liten minoritet - och regeringen tog beslutet. De verkliga kostnaderna - fick svenska folket aldrig veta. Men omläggningen hjälpte till med en svacka i arbetslösheten - vilket nog influerade regeringens beslut.
Och - Martin - efter detta ordrika flöde, tillbaka till de två ryskorna och som sa 'på min tid - blev det nåt?'
mvh, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 augusti 2005, 13:45

Martin Lundvall skrev:Tack för svaren men jag efterlyser fortfarande varför de andra länderna bytte, och om det finns någon som med definitiv säkerhet kan säga varför vi hade vänstertrafik från början.

/Martin
Ett förslag, ta kontakt med Vägverket om dom har nån lösning på din fråga.
http://www.vv.se

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 augusti 2005, 13:50

varjag skrev: Och - Martin - efter detta ordrika flöde, tillbaka till de två ryskorna och som sa 'på min tid - blev det nåt?'
mvh, Varjag
viewtopic.php?t=20556 Första inlägget av Hans, fjärde inlägget i ordningen. 8)
Ett förslag, ta kontakt med Vägverket om dom har nån lösning på din fråga.
Tack, jag avvaktar för att se om någon här har lösningen. Även experter kan ibland behöva tänka och gnugga de små grå. :) Annars kanske jag får göra så.

/Martin

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 30 augusti 2005, 14:24

varjag skrev: 'Omläggningen' - var en av de värsta överkörningarna av den s.k. demokratin - som Sverige upplevt.
Men den är ett gott bevis för framtiden att folkomröstningar är farliga grejor. De kan mycket väl komma att ge "fel" resultat. I fallet med högertrafikomröstningen röstade väl 82% Nej om jag inte missminner mig. Men mindre än 10 år senare körde vi på höger sida. Därför att politrukerna visste bäst. Och jag har av tradition varit på den förlorande sidan i alla folkomröstningar.

MEN - och här kommer ett stort och obehagligt men. Sett med facit i hand tycker jag trots allt det var ett riktigt beslut att gå över till högertrafik. Och därmed kommer den obehagliga tanken att politrukerna visste bäst den gången och folket hade fel.

Så då kan man börja fråga sig. Var det trots allt politrukerna som hade rätt i samband med kärnkraftomröstningen ????? Som utvecklingen har gått sedan dess så kan man ju börja undra. Fast undertecknad var ju aktiv på Nej-sidan den gången. Men samtidigt tycker jag att den omröstningen var en ren maktdemonstration från betong-sossarnas sida. Först bygger man kärnkraftverk för fler miljarder än man kan räkna till - sedan har man omröstning om huruvida man skall använda dem. Och för säkerhets skull fixar man tre alternativ ja, nja och nej.

Sedan var jag nej-man under EU - omröstningen. Men personligen tycker jag att tiden har visat att jag hade fel. Så numera är jag positiv till EU.

Och kanske var det så att politrukerna hade rätt när det gäller Euron ???? Fast då var jag på ja-sidan. Jag tycker fortfarande att är man med i EU - så skall man vara med fullt ut. Inte komma dragande med ett "medlemskap light".

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 6 september 2005, 23:39

Martin Lundvall skrev:Tack för svaren men jag efterlyser fortfarande varför de andra länderna bytte
Jag har inte hittat några källor mer än vad jag tidigare har hört. Det jag har hört, är i vart fall att merparten av Europas länder bytte till högertrafik av samma skäl som det Carolus nämner för Tjeckien. Nämligen pga tysk ockupation. Detta skulle kunna förklara varför just Storbritannien framhärdar med sin vänstertrafik, och varför Sverige var sena med införandet av högertrafik.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 6 september 2005, 23:44

Ulf T skrev:
Martin Lundvall skrev:Tack för svaren men jag efterlyser fortfarande varför de andra länderna bytte
Jag har inte hittat några källor mer än vad jag tidigare har hört. Det jag har hört, är i vart fall att merparten av Europas länder bytte till högertrafik av samma skäl som det Carolus nämner för Tjeckien. Nämligen pga tysk ockupation. Detta skulle kunna förklara varför just Storbritannien framhärdar med sin vänstertrafik, och varför Sverige var sena med införandet av högertrafik.
Å andra sidan borde de flesta länder efter kriget försökt göra sig av med alla tyska idéer...
Däremot borde Sovjet ha påverkat östblocksländerna.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 7 september 2005, 00:03

Hittade det här på Wikipedia:
Foreign occupation
However, many countries changed the rule of the road as a result of foreign occupation, notably during the Napoleonic Wars. More recently there are examples such as Austria, Czechoslovakia (details) and Hungary under German rule in the 1930s and '40s. The Channel Islands also changed to driving on the right under German occupation, but changed back after liberation in 1945, as did the Falkland Islands under Argentine occupation in 1982. East Timor changed to driving on the left under Indonesian rule in 1976, and continues the practice as an independent state.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rules_of_t ... t_or_right

Kommer faktiskt ihåg bilder från Falklandsöarna under ockupationen där argentinarna hade målat pilar på vägen för att få falkländarna att köra på höger sida.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Höger eller vänstertrafik

Inlägg av Amund » 1 mars 2011, 20:23

Ibland hittar man en perfekt tråd där ens frågeställningar passar in. :D

-Har även USA haft vänstertrafik en gång i tiden, och när bytte man i så fall?
-Om inte, varför valde man högertrafik där från början i så fall?
-Skulle det vara praktiskt möjligt med en högertrafikomläggning t.ex i dagens Storbritannien, trafikintensiteten är ju helt annorlunda idag än t.ex september 1967?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Höger eller vänstertrafik

Inlägg av Olof Trätälja » 1 mars 2011, 20:37

Här kommer ytterligare en skröna, god som någon annan tror jag. Enligt vad jag hört var det inte andra världskriget som orsakade bytet, utan Napoleonkrigen. Franska armén gick till höger. Anledningen till att man gjorde det enligt samma skröna var att man traditionellt gick på höger sida, det blir ju så med vänstertrafik för droskorna. Arméer marscherar dock normalt på samma sida som fordon färdas. Men då franska armén ville vara av det folkliga slaget fortsatte man att gå som folk gick mest, dvs till höger.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar