finns det en v16 motor till bilar ?
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
finns det en v16 motor till bilar ?
jag undrar : finns det en v16 motor till bilar och när fanns den
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11792
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Det enda som jag kan hjälpa dig i dagsläget är att ge en länk till
http://samlaren.se-swed.net/
Där finns det en mängd olika historiska billänkar som du kan titta på.
Stefan
http://samlaren.se-swed.net/
Där finns det en mängd olika historiska billänkar som du kan titta på.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 5910
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 5020
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Cadillac Sixteen
The Cadillac Sixteen is befitting of the great Cadillac tradition as the standard of the world.

Aluminum 13.6-liter V-16 som levererar 1000 hästkrafter (746 kW) och 1000 lbs.-ft. (1356 Nm).... drabbas av "vill ha"
http://www.motorsportscenter.com/article_50.shtml
MVH
The Cadillac Sixteen is befitting of the great Cadillac tradition as the standard of the world.

Aluminum 13.6-liter V-16 som levererar 1000 hästkrafter (746 kW) och 1000 lbs.-ft. (1356 Nm).... drabbas av "vill ha"

http://www.motorsportscenter.com/article_50.shtml
MVH
-
- Medlem
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 26 maj 2005 18:48
- Ort: Västergötland
Bugatti hadde också V16 motor på den gamla goda tiden, den nyaste "veyron" ska ha en W16 på ~8 liter, 1001 hp och 1250 Nm. Den skall tydligen produceras i cirka 300 exemplar.
http://www.bugatti-cars.de/bugatti/
http://www.bugatti-cars.de/bugatti/
-
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 25 sep 2003 17:27
- Ort: Stockholm
v16? Pffft. 
Bugatti har fortsatt med stora V-motorer även i modern tid.... Deras EB118 designades med en v18-motor. Om man ska vara petig är det dock en w-konfiguration, dvs 3 rader med 6 cylindrar, ordnade ungefär som "\|/". Hur som helst är jag osäker på om den kom förbi prototypnivån.
Det finns även V20-motorer, men det verkar hittills bara varit riktigt tunga motorer, typ marindieslar och motorer till diesellok, som byggts med denna konfiguration.
Försök har tydligen också gjorts av Maybach med en V24-konfiguration.
Se vidare: http://en.wikipedia.org/wiki/V_engine och http://en.wikipedia.org/wiki/W_engine
Henrik

Bugatti har fortsatt med stora V-motorer även i modern tid.... Deras EB118 designades med en v18-motor. Om man ska vara petig är det dock en w-konfiguration, dvs 3 rader med 6 cylindrar, ordnade ungefär som "\|/". Hur som helst är jag osäker på om den kom förbi prototypnivån.
Det finns även V20-motorer, men det verkar hittills bara varit riktigt tunga motorer, typ marindieslar och motorer till diesellok, som byggts med denna konfiguration.
Försök har tydligen också gjorts av Maybach med en V24-konfiguration.
Se vidare: http://en.wikipedia.org/wiki/V_engine och http://en.wikipedia.org/wiki/W_engine
Henrik
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 27789
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Gunship - det blir svårt med släpskopan - den går inte ens på hjul! Utan enorma 'ankfötter' på excentriska axlar - stöttade av domkrafter när 'ett kliv' skall tagas. Kolgruvorna häromkring har många - den största jag sett vägde 6600 ton - skopan kunde ta 300 ton i varje 'grebb' och alltsammans med eldrift. Elsladden - sådär 50 Cm i diameter och flyttas med hjälp av bandtraktorer av grövsta sorten. Den jobbade givetvis 24 t/dygnet - MEN - om den skulle stoppas/startas upp fick gruvan först varsko kraftverket 20 mil bort - för att moderera eltillgången på nätet!
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
varjag skrev:Gunship - det blir svårt med släpskopan - den går inte ens på hjul! Utan enorma 'ankfötter' på excentriska axlar - stöttade av domkrafter när 'ett kliv' skall tagas. Kolgruvorna häromkring har många - den största jag sett vägde 6600 ton - skopan kunde ta 300 ton i varje 'grebb' och alltsammans med eldrift. Elsladden - sådär 50 Cm i diameter och flyttas med hjälp av bandtraktorer av grövsta sorten. Den jobbade givetvis 24 t/dygnet - MEN - om den skulle stoppas/startas upp fick gruvan först varsko kraftverket 20 mil bort - för att moderera eltillgången på nätet!

