Syftet med den här tråden är väl i första hand nostalgisk samtidigt som det är kul att jämföra prestanda/krona när man talar om datorer. Jag tycker att det vore kul att ta del av andras erfarenheter och minnen från sina första stapplande steg som PC användare. Joo jag har också haft både TI99 och C64 men jag tänkte att vi i den här tråden begränsar oss till PC, MAC anser jag vara närbesläktad så den får också vara med.
Ok, jag börjar...
Min första PC inhandlade jag i December 1996, paketet utgjordes av.
P200/24Mb...senare uppgraderat till 48Mb (jag ville ha ordentliga grejer)
HD 2Gb
Grafiken var viktig så jag uppgraderade till ett grafikkort som hette Matrox Mystique (minns inte prestandan).
Rejäl skärm ville jag också ha så jag uppgraderade från 14 till 15"
När Quake 2 släpptes köpte jag ett första generationens 3D kort på en mässa i sthlm (kostade runt 1500 spänn), om jag inte missminner mig helt så var det på 4Mb.
I paketet ingick en SV/V dokumentscanner som var mindre bra, efter varje scanning låste sig datorn och fick startas om medels strömavbrott...den scannern omfördelades tidigt till garderoben.
Skrivaren var en Lexmark med halvtaskig prestanda men som faktiskt hängde med ända till 2001.
OS var Win 95, medföljde gjorde också ett "Office-Paket" från Lotus.
Internet (uppringt) hade jag från Telia med ett modem som slog av vid inkommande samtal, särskilt irriterande var det när man hade registrerat en massa räkningar för betalning men inte hunnit bekräfta.
*klick!*
*ring!*
- "Nilsson!"
-"Ja hej, jag heter Lasse och ringer från bokklubben..."
-"Aaaaargh!"
Bootdisketter behövdes ibland och fanken viket meck det var med att få igång ljudkortet till vissa spel.
Priset då:
22800kr kontant (surt förvärvade under FN-tjänst)
Inköpt på: (håll i er)
Lap Power