Varför försvann olika verbböjningar?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 december 2005, 19:51

Det är faktiskt inte så längsedan vi hade olika verböjningar på svenska. För bara några decennier sedan skrev man ju:

singular: är, plural: äro.
singular: ha(ve)r, plural: ha(va).
singular: ska(ll), plural: skola.
osv

För mera regelbundna verb försvann bara r:et på slutet på presensformen. Verben böjdes alltså som på engelska, och var inte så komplicerat som på t ex franska och tyska.

Ex: Skalman är en site där många människor skriva inlägg. Dessa inlägg handla framför allt om historia.

/a81

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 december 2005, 23:42

a81 skrev:Det är faktiskt inte så längsedan vi hade olika verböjningar på svenska. För bara några decennier sedan skrev man ju:

Huh? De flesta av dessa böjningsformer används fortfarande så du är nog lite väl tidigt ute när du avskriver dom. Förövrigt heter det "framförallt" och inte "framför allt".

mvh/ Daniel

Karl H.
Medlem

Inlägg av Karl H. » 10 december 2005, 00:15

D. Löwenhamn skrev:
a81 skrev:Det är faktiskt inte så längsedan vi hade olika verböjningar på svenska. För bara några decennier sedan skrev man ju:

Huh? De flesta av dessa böjningsformer används fortfarande så du är nog lite väl tidigt ute när du avskriver dom. Förövrigt heter det "framförallt" och inte "framför allt".

mvh/ Daniel
Dessa former är ej längre godkända i svenska skrivregler och kan på så vis avskrivas. Men visst stöter vi på dem ännu i dag; framför allt i äldre litteratur. Man brukar väl säga att F. Bengtssons Röde Orm var den sista boken officiellt skriven med pluralsböjning för verb.

Det kan dock tilläggas att det verbsystem som a81 nämner är ett senare där man endast skiljer mellan numerus och ej mellan person.

Förresten. Är det någon som vet varifrån suffixet -en (< -in) hos 2 pers. pl. kommer? Germanskan hade nämligen -þi, som sedan övergår till -þ i norrönt medan vi i öst har -in. Jfr. germ. beriþi > norr. beriþ, fsv. bärin > sv. bären, "ni bär".

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 december 2005, 00:25

Karl H. skrev:Dessa former är ej längre godkända i svenska skrivregler och kan på så vis avskrivas.
Men vad sjutton! När hände detta? Stoppa jorden, jag vill gå av.

mvh/ Daniel

Karl H.
Medlem

Inlägg av Karl H. » 10 december 2005, 02:51

D. Löwenhamn skrev:
Karl H. skrev:Dessa former är ej längre godkända i svenska skrivregler och kan på så vis avskrivas.
Men vad sjutton! När hände detta? Stoppa jorden, jag vill gå av.

mvh/ Daniel
G. Pettersson skriver i son bok Svenska språket under sjuhundra år (s. 162): "Den tryckta publikationen som allra sist övergav verbpluralerna var Svenska Akademiens Ordbok: i mars 1976 övergår man där till singularformer (mitti band 27)."

Men givetvis kan man bruka dessa former privat och delvis i litteratur, exempelvis dikt.

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 26 januari 2006, 23:58

Härom sommaren arbetade jag på ett ålderdomshem i Simrishamn på Österlen (sydöstra Skåne). En 80-årig man från trakten använde pluralform av verb. Saken är att jag inte vet om han "verkligen" gjorde det eller bara gjorde det på skoj: så härmade man kanske gammalt folk när han var ung? Det tillfälle jag minns bäst var en kväll när de boende skulle få sin medicin, då sa han "vi slippa inte undan".

En annan jämngammal kvinna, också från trakten, uttalade tje-ljudet som en affrikata :)

Om jag ändå hade varit lite mer insatt i språkvetenskap redan då ... jag skulle ha utsatt dem för det ena språkliga experimentet efter det andra ;)

- - -

Isländska är skönt med sitt "þeir eru", och inte ens det mest inrökta reggae-band (Hjálmar i det här fallet) kan skriva texter utan att böja fram former som "við erum" :D

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 januari 2006, 00:56

Noriega skrev:Det tillfälle jag minns bäst var en kväll när de boende skulle få sin medicin, då sa han "vi slippa inte undan".
Låter ju som Björn Ranelid. Kanske en skånism? Inte så myckt relikt som kanske regional jargong.

/ Probstner

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 28 januari 2006, 02:30

Probstner skrev:
Noriega skrev:Det tillfälle jag minns bäst var en kväll när de boende skulle få sin medicin, då sa han "vi slippa inte undan".
Låter ju som Björn Ranelid. Kanske en skånism? Inte så myckt relikt som kanske regional jargong.

/ Probstner
Nja, just Österlen var/är den mest isolerade och "efterblivna" delen av (södra) Skåne, så det är inte konstigt att man fortfarande kan hitta konstiga saker här.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 28 januari 2006, 05:52

Förövrigt heter det "framförallt" och inte "framför allt".
Nyutkomna "Språkriktighetsboken" framför allt som kan vara problematiskt vid sär- och sammanskrivningar. Och en hel del annat också.:D
Rekommenderas.

Skriv svar