Itzehoe - Ivanhoe - Jutisk/angliskt namn?
Itzehoe - Ivanhoe - Jutisk/angliskt namn?
Det slog mig när jag på en tysk karta hittade staden Itzehoe i Schleswig-Holestein. Namnformen fick mig att tänka på den anglosaxiske hjälten Ivanhoe.
Finns det en namnkoppling? Vad jag förstått så bestod anglosaxerna av juter, angler och saxer som emigrerade till Britannien. Juterna förstod jag kom från Jylland, men anglerna vet jag inte.
Är namnformen "hoe" på slutet en jutisk namnform?
Finns det en namnkoppling? Vad jag förstått så bestod anglosaxerna av juter, angler och saxer som emigrerade till Britannien. Juterna förstod jag kom från Jylland, men anglerna vet jag inte.
Är namnformen "hoe" på slutet en jutisk namnform?
Lite info om Itzehoe från Wikipedia:
Staden verkar ju vara rätt gammal i alla fall.
Mvh Andreas
Itzehoe [ɪtsəˈhoː] is a town of Germany, in the Bundesland of Schleswig-Holstein, the capital of Kreis Steinburg.
It is located on the Stör, a navigable tributary of the Elbe, 51 km northwest of Hamburg and 24 km north of Glückstadt. The population is about 34,900.
The church of St Lawrence, dating from the 12th century, and the building in which the Holstein estates formerly met, are noteworthy. The town has a convent founded in 1256, many schools, a hospital and other benevolent institutions. Itzehoe is a busy commercial place.
Itzehoe is the oldest town in Holstein. Its nucleus was a castle, built in 809 by Egbert, one of Charlemagne's counts, against the Danes. The community which sprang up around it was variously called Esseveldoburg, Eselsfleth and Ezeho. In 1201 the town was destroyed, but it was restored in 1224. The new town was granted the Lübeck rights by Adolphus IV in 1238, and the old town in 1303. During the Thirty Years War Itzehoe was twice destroyed by the Swedes, in 1644 and 1657, but was rebuilt on each occasion. It passed to Prussia in 1867, with the duchy of Schleswig-Holstein.
Germany's lowest elevation is to be found a short distance from Itzehoe, in the Wilstermarsch, which reaches 3.54 m below sea level.
Staden verkar ju vara rätt gammal i alla fall.
Mvh Andreas
Njae, menar du att han bara skulla hittat på ett namn? Då kunde karaktären lika gärna hetat Brian... Njae, tror nog att han kollade upp vad folk hette på den tiden.Giancarlo skrev:Med tanke på att Ivanhoe är ett artonhundratalspåfund utan någon förlaga tror jag det mest är ett
nonsensnamn som Sir Walter Scott, författaren, hittat på.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Enligt en del nätsidor där man kan hitta namn till sitt barn, till exempel den här, har namnet Ivanhoe ryskt ursprung och är en medeltida variant av John. Skulle i och för sig föredra lite mer gedigna källor innan jag accepterar detta som rena fakta... 
Jag har hållit på och snokat så smått i engelsk etymologi (läs: googlat) för att få reda på vad 'hoe' eller 'hoo' i ortnamn betyder, och det tycks betyda landtunga, hög udde. En plats som det är lämpligt att befästa således. Släkt med 'hoh' i tyska och 'höjd' i nordiska språk, så det är inte otroligt att det är saxiska. Det finns en by i Essex som heter Wivenhoe* (nära Colchester, med kyrka i saxisk stil), så Scott kan nog ha fått inspiration från närmare håll. Essex ligger egentligen för långt söderut för att figurera i Ivanhoe, där några av huvudpersonerna kommer från York, cisterciensklostret Rievaulx och Sherwood Forest.
*Tack till Douglas Adams & John Lloyd för den kunskapen.
*Tack till Douglas Adams & John Lloyd för den kunskapen.