Järnvägsstationer

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Järnvägsstationer

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2007, 22:44

Besöka äldre järnvägsstationer kan man alltid göra, många stationshus längs med järnvägar är numera privatbostäder liksom f d banvaktsstugor och andra järnvägsbyggnader. Det är någonting som jag tänker göra längs med den forna järnvägen mellan Uppsala och Enköping som revs vid mitten av 1980-talet.

Det finns två bra förteckningar över järnvägsstationer i Sverige och detta inkludera även dessa som har funnits.

http://web.telia.com/~u18109566/historia/ajs/stn.htm
Stig Lundins historiska hemsida

http://web.telia.com/~u58610346/Svjvbygg.html
Bilder och lite information på svenska järnvägsbyggnader.

http://www.jvmv.se/bandelsregister/LOK- ... vgStnA.htm
Historik om varje järnvägsstation som har funnits i Sverige.
SKÄRFELTEN 215. UEJ. Hållplats anlagd 1912. 1945 reparerades och målades hållplatsstugan.
Det var en av de stationer/hållplatser som nedlades längs med den forna enskilda järnvägsbolaget Uppsala-Enköpings järnväg(förstatligt sedan 1934) vid slutet av 1960-talet. Den gamla stationen blev snabbt ett bostadshus, järnvägsområdet efter vägen mot Uppsala-Näs är numera en golfbana och resterna av järnvägsspåret är uppsluken.

Se mer i tråden: viewtopic.php?t=19794

Där jag tar upp UEJ.

Några andra stationer längs med denna forna sträcka är Biskopskulla och Härkesberga. Båda stationsbyggnaderna känner jag inte till om de fortfarande finns kvar.

Det finns mycket som helst om dessa byggnader, som var uppdelade i olika klasskategorier(kommer till det senare).

Om bl a Abisko station
http://www.route.nu/stf/abisko/block2/a ... _ostra.htm

Är det någon annan som är intresserad av stationsbyggnader?

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 6 september 2007, 11:59

Jag är det. Har också åkt runt en del och studerat äldre och nyare stationer. Min barndoms bana var Tornedalsbanan. Modern kom från trakterna där och vi reste upp med tåg på besök några gånger om året. Stationerna i Karungi och Skogskärr samt hållplatsen i Tornesel var magneter för en liten pojke. Förra sommaren gjorde vi en resa med hyrd rälsbuss på stambanan och till Happis med uppehåll just vid Karungi. En sorglig syn, men man ser hur det var på storhetstiden.

På hemmaplan (Stockholm Söder) cyklade vi ofta till Hässelby Villastad och åkte fram och tillbaka med tåget till Spånga. Hade vi flax var det en hygglig kondis och lokis så vi fick åka fram och tillbaka hela dagen på en tur & returbiljett. Det tåget gick som anslutningståg till lokaltåget i Spånga. Men det var ånglok, godsfinka och passagerarvagn...... Hade man flax så kom också "Silverpilen", det vill säga soptåget till Lövsta. Som också var ångloksdaget. Här var det ångloksdrift ända in på 1970-talet. Hässelby Villastad station kan man faktiskt se resterna av än i dag.

Fadern kom från Roslagen och därmed reste vi ofta med tåg till Åkersberga eller Norrtelje för vidare befordran med buss och båt. När vi inte åkte med ångbåten hela vägen förståss. Så även dessa två stationer har jag ett klart minne av hur det var på 50-talet.

I modern tid så har jag haft förmånen att ha ett jobb som sänt mig runt hela världen. Och jag har försökt att åka tåg så mycket som möjligt så jag har åkt i många länder. Men min absoluta favorit bland de utländska stationerna är Antwerpens centralstation. Som man har renoverat för oräkneliga massor av Euro på senare år. Här snackar vi om en järnvägskatedral. I stora biljetthallen ser man ända upp i tornen. Takhöjd på minst 50 meter..... Och järnvägshallen är en klassisk inglasad hall som är totalrenoverad. Med hydrauliska stoppbockar från anno kallt. Slutligen måste man gå in på järnvägspuben och njuta. Cafe de Koenig.... Man kommer in genom si så där 10 meter höga dörrar. Där inne är det marmorgolv, stuckaturer med guld på väggarna och tuuuuunga kristallkronor. Ungefär som att inta sin pilsner på ett medeltida slott. Det är obligatoriskt att slinka inom och göra sin beställning: "Westmalle Donk e Jenever, asseblief". Men det blir gärna att man sitter och njuter så pass att man tar en i andra benet också. Och kanske i tredje...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2007, 12:10

Vill nog helst inte veta vad Donkeyman hänvisar till som trede ben :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2007, 14:47

De som förknipas med järnvägsstationer nu är.

Rimbo-kinesrestaurang
Norrtälje-Busscentrum
Finsta-Kafé
Balingsta-privatbostad
Rö-
jag vet inte riktigt, antar att det är någon form av minnesmärke eftersom det står skyltat Rö station längs med sträckan Rimbo-Stockholm.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 22 september 2007, 11:35

Falun har en väldigt fin äldre stationsbyggnad kvar. Å, på stationsområdet i Falun så finns det äldre fina lokstall bevarade, med fina äldre ånglok kvar i.. Vädigt trivsamt och mysigt å vanndra runt på detta stationsområde.. Jag har även åkt tåg nere i Israel, fast de två Stationer jag då åkte mellan var ganska sterila, men just tågvagnarna var mysiga, precis som att kliva tillbaka i svensk standard flera år, med träbänkar å den äldre mijön i vagnarna man kan tänka sej på 30 och 40-talen.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 22 september 2007, 12:52

Borlänge har haft en mycket vacker stationsbyggnad, fast den revs någon gång på 60-talet om jag inte har fel, å istället så har det byggts en väldigt ful och steril stationsbyggnad, ibland är det väldigt synd att äldre vackra hus, får ge vika för sterila och opersonliga hus, som stationen här i Stan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 september 2007, 15:15

Visst stämmer det att järnvägsstationen i Falun har spårområde på båda sidorna av stationshuset.

För några veckor sedan så var jag och tittade lite grann på gamla sträckan av Uppsala-Enköpings järnväg....Linjen gick som en krok norr om Härkeberga kyrka, den förra stationen ligger lite grann åt nordväst om kyrkan. Kör man från kyrkan så skall man svänga till höger och sedan mot Enköping, andra gården är en privatbostad som är den f d stationshuset. Från stationshuset i Härkesberga så är den gamla järnvägsbanken en fin cykelväg, efter övergången med en enskild väg så är det snårig.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 23 september 2007, 17:30

Ja det stämmer Stefan, att järnvägsstationen i Falun har spårområden på båda sidor av stationshuset.. Spårområdet på den ena sidan är ju till för av och påstigning för persontågen och spår för godstrafiken att åka på.. Å på den anndra sidan stationshuset är det mest en uppställningsplats för tågseten. Men även en opprestaurerad bandel från ett pappersbruk anlöper ju också på baksidan av stationshuset där i Falun.. För några år sedan så restaurerades en järnväg som har varit nedlagd i många år, som kommer från Grycksbo Pappersbruk. Å, det är ju lite positivt att en järnväg restaureras och börjar användas igen. Men hela sträckan togs ej i Bruk tyvärr, för det gick ju direkt tåg förr från Falun och oppemot Rättvik och Mora, men nu lär de som vill åka tåg från Falun till Rättvik/Mora ta vägen förbi järnvägsstationen här i Borlänge..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 september 2007, 20:23

Jag förmodade att det var någonting så i Falun.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 25 september 2007, 06:36

Men annan väldigt trevlig station här I Dalarna är den som ligger i Rättvik, för in mot Rättvik från söder ligger järnvägen bredvid sjön Siljan.. Å, den stationen ligger i ett tallområde, å inte så många hundra meter ner till en stor badstrand vid Siljan och Campingen alldeles bredvid.. Så där har sommarluffare med tåg, det väldigt bra, de behöver inte gå många meter med stora packningar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 september 2007, 15:02

Annars är Järle, Sveriges äldsta stationshus, byggd 1854.
Själv har jag inte varit där, men önskar att åka dit.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 28 september 2007, 20:08

Just stationshus är ju något som är en trevlig upplevelse om man är intresserad av järnvägshistoria, fast då ska det ju vara de äldre stationshusen som finns kvar å inte dagens opersonliga stationer... Jag har hört att Järle station skulle vara gammal, men det var väldigt roligt att få veta att det är Sveriges äldsta stationshus... Här i Dalarna finns det en liten stationsbyggnad som är äldre, skulle tro att det är ifrån 30 eller 40-talen som fortfarande är i bruk, å det är i Tällberg som ligger inom Leksands Kommun. Annars så är det ju vanligt att små stationer läggs ner, men inte denna å det är väldigt roligt..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 september 2007, 19:26

Om Tällberg stationshus är äldre än Järle och om det är 1800-talet som du ville sätta in denna decennier i, så måste det har varit en annan verksamhet i Tällberg innan järnvägen kom. :roll:

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 30 september 2007, 19:36

Alltså Tällberg Järnvägsstationshus är inte äldre än Järle, jag menade 1930 eller 1940-talet. Jag menade att det är äldre på så sätt att det är äldre än många av dagens moderna stationshus.. :oops: :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2007, 00:12

Anders Nyman skrev:Alltså Tällberg Järnvägsstationshus är inte äldre än Järle, jag menade 1930 eller 1940-talet. Jag menade att det är äldre på så sätt att det är äldre än många av dagens moderna stationshus.. :oops: :oops:
OK, det kan betyda att vi missförstod varandra, ingenting att haka upp sig på. :)

Jag tyckte nämnde i ett tidigare tillfälle att Smedby stationshus utanför Kalmar inryms en radioaffär, det gjorde iallafall det under 1990-talet. Var inne i denna affär en gång, hade massa bilder upphängda på väggarna som antydde detta.

Stefan

Skriv svar