Tunnlarna under Neapel

Skriv svar
Johan Matsson
Medlem

Tunnlarna under Neapel

Inlägg av Johan Matsson » 26 juni 2006, 22:17

Under staden Neapel finns 10 mil tunnel. Till vissa delar 5000 år gamla. De har användts under 1500-1600 talen till begravningsrum under epedimier. Under vk2 som skydd för massor av rädda och döende som klottrat på väggarna i veckor.

Känner mig sugen på att åka dit av dels den och andra orsaker. Någon som varit där? Får man gå in i tunnlarna?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juni 2006, 11:07

Illustrerad Vetenskap hade en artikel om "efter döden" och behandlade bl a en gravkammare i artikeln, kommer inte ihåg om det var en gravkammare utanför
Neapel.
Har för mig att det stod någonting om att man fick gå ner på sin egen risk.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 juni 2006, 11:23

Jag sökte lite på internet och hittade inte mycket
Sie können ungefähr einen Kilometer der vielen Kilometer Tunnels unter der Stadt besuchen.
http://www.slotsch.de/html/neapel.html

Annars kanske du kan styra om din resa till Rom?
http://www.catacombe.roma.it/

/Martin

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 6 juli 2006, 02:47

Jag var i och runt Neapel förra sommaren ganska länge, såg en hel del fornlämmningar där men hörde eller såg inte ett ord om några tunnlar. Så jag vet inte...

Ändock är det lönt att åka till Neapel även om du inte hittar några tunnlar. Man ska besöka Herculaneum, Pompeij, åka upp på Vesuvio, samt ta en dagstur till Salerno via den undersköna klippiga, högt belägna Amalfikusten och besöka det gamla Paestum. Detta, samt spendera lite tid i den extremt stökiga, klibbigt varma och trångbodda statskärnan (vilket är ett helvete att försöka köra ut ur), gå på det arkeologiska museumet (som har ett rum fullt med gammal romersk perverterad erotisk konst, samt extremt bra grekiska samlingar).

Att spendera tid på att äta mängder med extremt delikat pizza på ställen som "Da Michele" (Neapels, och kanske världens bästa pizza), mängder med världsbäst italiensk glass, mängder med dagsfärsk buffelmozzarella, mängder av pasta, solmogna tomater (Neapeltraktens röda guld, inte ett dugg som de här hemma) gnocchi, färsk fisk och skaldjur är också rekomenderat väldigt starkt. Neapel ligger ju fan i Italien, halva anledningen att resa dit är ju att man vill käka. :lol:

Sen finns ju öarna Ischia (Isk-ia) och Capri att utforska, men jag undvek dem. Tyckte de kändes tantiga heltenkelt.
Rekommenderar att bo utanför Neapel, i någon av kustbyarna runtomkring, eftersom man inte alltid pallar med den här kriminella och trångbodda (men häftiga) storstan under hela semestern, man kanske vill ta ett dopp eller två dessutom?
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 10 gånger.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 10 juli 2006, 01:13

Jag tänker åka till Neapel enbart för den konst som finns i kyrkorna där annars. Jag har nyligen hört att detta tunnelsystem som vad jag hört först byggdes och användes av grekerna skall vara stängt för allmänheten. Mat lär det bli, absolut.

Skriv svar