Under staden Neapel finns 10 mil tunnel. Till vissa delar 5000 år gamla. De har användts under 1500-1600 talen till begravningsrum under epedimier. Under vk2 som skydd för massor av rädda och döende som klottrat på väggarna i veckor.
Känner mig sugen på att åka dit av dels den och andra orsaker. Någon som varit där? Får man gå in i tunnlarna?
Tunnlarna under Neapel
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jag sökte lite på internet och hittade inte mycket
Annars kanske du kan styra om din resa till Rom?
http://www.catacombe.roma.it/
/Martin
http://www.slotsch.de/html/neapel.htmlSie können ungefähr einen Kilometer der vielen Kilometer Tunnels unter der Stadt besuchen.
Annars kanske du kan styra om din resa till Rom?
http://www.catacombe.roma.it/
/Martin
Jag var i och runt Neapel förra sommaren ganska länge, såg en hel del fornlämmningar där men hörde eller såg inte ett ord om några tunnlar. Så jag vet inte...
Ändock är det lönt att åka till Neapel även om du inte hittar några tunnlar. Man ska besöka Herculaneum, Pompeij, åka upp på Vesuvio, samt ta en dagstur till Salerno via den undersköna klippiga, högt belägna Amalfikusten och besöka det gamla Paestum. Detta, samt spendera lite tid i den extremt stökiga, klibbigt varma och trångbodda statskärnan (vilket är ett helvete att försöka köra ut ur), gå på det arkeologiska museumet (som har ett rum fullt med gammal romersk perverterad erotisk konst, samt extremt bra grekiska samlingar).
Att spendera tid på att äta mängder med extremt delikat pizza på ställen som "Da Michele" (Neapels, och kanske världens bästa pizza), mängder med världsbäst italiensk glass, mängder med dagsfärsk buffelmozzarella, mängder av pasta, solmogna tomater (Neapeltraktens röda guld, inte ett dugg som de här hemma) gnocchi, färsk fisk och skaldjur är också rekomenderat väldigt starkt. Neapel ligger ju fan i Italien, halva anledningen att resa dit är ju att man vill käka.
Sen finns ju öarna Ischia (Isk-ia) och Capri att utforska, men jag undvek dem. Tyckte de kändes tantiga heltenkelt.
Rekommenderar att bo utanför Neapel, i någon av kustbyarna runtomkring, eftersom man inte alltid pallar med den här kriminella och trångbodda (men häftiga) storstan under hela semestern, man kanske vill ta ett dopp eller två dessutom?
Ändock är det lönt att åka till Neapel även om du inte hittar några tunnlar. Man ska besöka Herculaneum, Pompeij, åka upp på Vesuvio, samt ta en dagstur till Salerno via den undersköna klippiga, högt belägna Amalfikusten och besöka det gamla Paestum. Detta, samt spendera lite tid i den extremt stökiga, klibbigt varma och trångbodda statskärnan (vilket är ett helvete att försöka köra ut ur), gå på det arkeologiska museumet (som har ett rum fullt med gammal romersk perverterad erotisk konst, samt extremt bra grekiska samlingar).
Att spendera tid på att äta mängder med extremt delikat pizza på ställen som "Da Michele" (Neapels, och kanske världens bästa pizza), mängder med världsbäst italiensk glass, mängder med dagsfärsk buffelmozzarella, mängder av pasta, solmogna tomater (Neapeltraktens röda guld, inte ett dugg som de här hemma) gnocchi, färsk fisk och skaldjur är också rekomenderat väldigt starkt. Neapel ligger ju fan i Italien, halva anledningen att resa dit är ju att man vill käka.
Sen finns ju öarna Ischia (Isk-ia) och Capri att utforska, men jag undvek dem. Tyckte de kändes tantiga heltenkelt.
Rekommenderar att bo utanför Neapel, i någon av kustbyarna runtomkring, eftersom man inte alltid pallar med den här kriminella och trångbodda (men häftiga) storstan under hela semestern, man kanske vill ta ett dopp eller två dessutom?
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 10 gånger.
-
Johan Matsson
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41