Historiska Museet

Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 14:35

hannberg skrev:Tycker att Wasamuseet väljer en bättre modern väg ändå.
Vasamuseet har ju också haft exempellösa framgångar vad gäller antalet besök. Men vad jag förstår går det nedåt där också, vi får väl se vad de hittar på (jag kan ha fel).

Ett intressant exempel tycker jag är Armémuseum, som ju byggdes om i grunden för några år sedan. Jag - som verkligen gillade det gamla museet - gick dit med stor skepsis. Men jag hade med mig mina döttrar (då typ 10 och 8 år gamla), och de blev helt fängslade. Vilket de inte hade blivit på gamla Armémuseum.

/ Probstner

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 december 2004, 14:52

Probstner skrev:
B Hellqvist skrev:Visst, men som en aspekt av verksamheten, inte som dess huvudinriktning.
Vem skall bestämma huvudinriktningen då?

/ Probstner
En kompetent museiledning. Vasamuseet har ju sin givna inriktning, men man lyckas förmedla väldigt mycket kunskap utan att hänfalla åt SHM-chefens räddhågsna "vi vet inget, så då kan vi inget säga". Armémuseum har lyckats skapa en bra balans mellan historia och budskap, föremål och form. Nog gnydde en del gamla "dammiga-hyllor-och-gulnade-lappar"-typer, men efter att studiesamlingen kom upp, så borde även de vara nöjda. All historia är föremål för tolkning, och det är bättre att försöka förmedla någon sorts bild än ingen bild alls. SHM-chefens inställning är i grunden antiintellektuell, och skadlig i långa loppet.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 14:54

B Hellqvist skrev:En kompetent museiledning.
En kompetent museiledning är en som får besökare till museet. F ö håller jag med Dig h o h.

/ Probstner

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 14 december 2004, 14:57

Ursäkta felstavningen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 december 2004, 15:08

Probstner skrev:Vem skall bestämma huvudinriktningen då?
Det är regeringen och riksdagen som beslutar om riktlinjer och mål för Statens historiska museer. Verksamhetsgrenar som nämns är bevarande, förmedling och kunskapsuppbyggnad. Exempel på desamma:

Bevarande:
Målet är att förbättra förutsättningarna för samlingarnas långsiktiga bevarande. Arbetet med samlingarna skall bedrivas utifrån en långsiktig policy för insamling och gallring av föremål. Myndigheten skall registrera, dokumentera, digitalisera och vårda samlingarna.
Målet är att samlingarnas sammansättning bättre skall spegla skilda perspektiv, t.ex. kön, klass, kulturell bakgrund och generation. Skilda perspektiv skall också uppmärksammas och prioriteras när det gäller det löpande arbetet med samlingarna.
Förmedling:
Målet är att öka tillgängligheten till samlingarna och nå fler och nya besökare. Samlingarna skall göras tillgängliga i hela landet, t.ex. genom presentationer på Internet, vandringsutställningar, depositioner och utlån. Statens historiska museer skall nå besökare från hela landet. Åtgärder skall vidtas för att öka tillgängligheten för funktionshindrade.
Målet är att vidareutveckla den pedagogiska verksamheten i direkt kontakt med bl.a. skola samt universitet och högskola.
Kunskapsuppbyggnad:
Målet är att Statens historiska museer genom kunskapsuppbyggnad grundad på forskning och i samverkan med andra skall bidra med ny kunskap inom sitt verksamhetsområde. Särskilt avseende skall fästas vid samarbete med universitet och högskolor, skolor och andra museer.
Källa: Statens historiska museer - Verksamhetsplan för år 2004

Eftersom man nu har en chef som egentligen vill driva ett konstmuseum så plockar han ut de bitar som passar. För det verkar vara det som är grundproblemet - inte att få mer besökare, inte att göra historien mer levande, utan just att han egentligen vill ha ett konstmuseum. Vasamuseet är ett lysande exempel på hur man kan fullgöra sina uppdrag och göra massorna glada och intresserade, det verkar finnas någon elitistisk uppfattning att man måste välja antingen det ena eller det andra. Där verkar f.ö. Kristian Berg ha valt en tredje väg, där han varken bryr sig om uppdrag eller besökare, för hur många är intresserade av modern konst?

Att sedan få se ett namn som Dick Harrison i styrelsen är extremt förvånande. Jag skulle mycket gärna vilja höra hans kommentar till det hela.

Edit: För två år sedan gick en debatt i Populär Arkeologi, de har samlat inläggen här.
De fem arkeologerna som sparkades verkar vara huvudnumret, om flummiga konstutställningar har jag inte hittat något men de hade kanske inte börjat vid den tiden.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 14 december 2004, 16:31

JAg tycker att den nya chefen för HM har rätt i sak faktiskt. Det postmoderna perspektivet har både en och annan sak att säga oss om saker och ting. Exemplet med pilspetsen som han tog upp är i min mening huvudet på spiken, det säger oss INGET om hur det var förr. I mångt och mycket tycker jag det daltas och förskönas med historien allt för mycket, Museérnas roll har under 200 år varit att visa "hur krigiskt" allt var förr och hur bra allt är idag. (OBS lite tillspetsat från min sida).

Men å andra sidan är jag barnsligt förtjust i klassiska historiska museér, såsom Pergamonmuseet i Berlin. Kort och gott jag är kluven inför hela debatten.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 17:03

Hexmaster skrev:Det är regeringen och riksdagen som beslutar om riktlinjer och mål för Statens historiska museer. Verksamhetsgrenar som nämns är bevarande, förmedling och kunskapsuppbyggnad.
Liksom för andra veksamheter som förväntas göra lokala tillämpningar av centrala styrdokument så är tolkningsutrymmet stort för en chef som kan argumentera för sin sak. Vi förutsätter att den chef som får behålla jobbet anses fullgöra uppdraget i enlighet med de intentioner som uttrycks av regering och riksdag. Ur ett demokratiperspektiv blir då antalet besökare den huvudsakliga faktorn att utvärdera för att mäta verksamhetens kvalitet, i alla fall vad gäller punkterna "förmedling" och "kunskapsuppbyggnad".

/ Probstner

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 december 2004, 17:22

Har besöksantalet gått upp eller ner sedan den här nya inriktningen blev ett faktum? Rimligen borde besöksantalet gått upp i och med slopandet av entréavgift och det omtalade ökande historieintresset bland allmänheten?

För övrigt trodde jag att vi hade ett Statens Historiska Museum och ett Statens Konstmuseum - arbetsfördelningen beträffande fältet nutida konst torde ge sig självt. *ondsint stockkonservativt skrockande*
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 14 december 2004, 17:25

Med tanke på det som visats i olika medier så är fråga om man inte bör ändra namnet till:
Hysteriska museet

Å andra sidan bör jag som skåning nog inte ha någon åsikt i frågan, utan nöja mig med att finansiera eländet via skattsedeln.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 17:33

Sarvi skrev:Har besöksantalet gått upp eller ner sedan den här nya inriktningen blev ett faktum? Rimligen borde besöksantalet gått upp i och med slopandet av entréavgift och det omtalade ökande historieintresset bland allmänheten?
Just därför är det också omöjligt att säga något bestämt om hur mycket mer eller mindre den nya inriktningen avskräcker skattebetalarna från att besöka museet.

/ Probstner

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 14 december 2004, 17:44

Postmodernister i Historiska muséet, tvi vale! :x

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 december 2004, 18:01

Probstner skrev:Just därför är det också omöjligt att säga något bestämt om hur mycket mer eller mindre den nya inriktningen avskräcker skattebetalarna från att besöka museet.

/ Probstner
Men har man verkligen ingen som helst koll? Egendomligt. Brittiska museer lyckas hålla rätt bra koll på sina besökssiffror, trots avsaknaden av entreavgift. Om inte annat borde staten och museiledningen ha ett egenintresse av att se hur välbesökta olika utställningar är, för att i det första fallet se hur mycket valuta man får för anslagspengarna och i det andra fallet för att utvärdera hur framgångsrik en utställning varit. Märkligt sätt att sköta verksamheten, enligt min ringa mening.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 december 2004, 20:21

Besökssiffror är det enda som gäller om man vill veta hur populär en viss utställning eller ett visst museum är vid en viss tidpunkt; det är väl närmast definitionen av "populär". Men när det gäller statliga skattefinansierade institutioner så har de en fördel och ett ansvar som andra museer inte har; de behöver inte gå med vinst, de behöver inte maximera antalet besökare vid varje given tidpunkt, men de måste fullgöra sina uppdrag. Att ett historiskt museum låtsas att det är ett konstmuseum kan omöjligt vara förenligt med dess uppdrag. Det finns mängder av konstmuseer i riket och i Stockholm, många av dem helt eller delvis statligt finansierade, att just Historiska Museet skulle börja ställa ut modern konst i någon nämnvärd omfattning är lika absurt som att Medicinhistoriska eller Armémuseet skulle göra det.

Jag tar slutklämmen igen: Historiska Museet skall inte ägna sig åt konstutställningar eftersom det inte är deras grej. Antalet besökare spelar ingen som helst roll när de ägnar sig åt sådant de inte skall ägna sig åt.

Förresten fick HM en besökstopp tiden efter rabaldret med installationen "Snövit". Givetvis berodde den helt och hållet på uppmärksamheten i media; givetvis är det inget som helst betyg åt museet för att de fixat en fin utställning med hög kvalitet; alltså, besökssiffran säger ingenting om museets verksamhet.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 20:49

Hexmaster skrev:besökssiffran säger ingenting om museets verksamhet.
Men den säger en hel del om museets verksamhet uppfattas som angelägen av skattebetalarna.

Angående besökssiffrorna kan de nog ha koll, vad jag menade var att man inte kan jämföra före (mot betalning) med efter (gratis).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 december 2004, 21:23

Probstner skrev:
Hexmaster skrev:besökssiffran säger ingenting om museets verksamhet.
Men den säger en hel del om museets verksamhet uppfattas som angelägen av skattebetalarna.
Nej - det var just det Snövit-exemplet gick ut på. Folk var nyfikna på installationen som de sett på TV att någon fått ett spel av, vilket museum det gällde var helt underordnat.

Skattebetalarna (vilket inkluderar alla vi som sällan eller aldrig är i närheten av Stockholm) har sällan eller aldrig någon uppfattning överhuvudtaget om vad statliga institutioner ägnar sig åt. Är det möjligtvis därför som Kristian Berg får fortsätta att driva sitt KonstHistoriska Museum?

Skriv svar