Historiska personligheter på Runstenar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Historiska personligheter på Runstenar

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2003, 18:06

Var kan man hitta referenser angående historiska personligheter på våra runstenar i Norden. De personer jag främst tänker på är Theodorik den store, Odoacer (Ottokar m.m.), Attila (Atsel, Etzel m.m.)?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 juni 2003, 18:18

På vilka runstenar då menar du? Attila heter förresten Atle i Norden.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 juni 2003, 21:28

Attila/Atle omnämns i en av de isländska sagorna. När det gäller våra runstenar finns det inte mycket information om storpolitik att hämta. Deras funktion var inte att berätta om historia utan att hålla minnet över döda anhöriga vid liv. En av de få som bröt mot den traditionen var Jarlabanke som reste fyra runstenar för att berätta för eftervärlden att han ägde hela Täby och just hade byggt en bro över en våtmark.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 juni 2003, 23:08

detta med att berätta om väg/brobyggen var väl inte helt ovanligt? det finns ett exempel från södertälje också: Om stormannen holmfast som lät röja väg och bygga bro. Går att avnjuta vid (en meter från vägen) holmfastvägen i Södertälje.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 juni 2003, 23:17

Av de tusentals runstenar som finns bevarade är det väldigt få som inte är en "gravsten utan grav". De flesta runstenar restes av kristna i början av 1000-talet. En teori gör gällande att runstenarna var ett substitut för de gravar som efter kristnandet förlades intill en kyrka och inte längre i närheten av gården.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2003, 23:22

Djinghis Khan skrev:På vilka runstenar då menar du? Attila heter förresten Atle i Norden.
Kärt barn har många namn. Jag har för mig att jag sett Atsel i någon saga.

Jag har för mig att åtminstone Theoderik omnämns på en gotländsk runsten. Annars går även hänvisningar från sagorna bra. I Beowulfkvädet nämns en del om Attila. Hmm, det kanske var där han stavades Atsel.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 10 juni 2003, 23:40

Detta kunde bli en guldsträng. Kanske måste man inte bara förvänta sig europeiska härskare på runstenen (har för mig att den Didrik? som nämns på runstenen inte är Teoderik utan en kung/hövding i Frankerriket.

Om det går väl att spekulera?

Annars kunde man väl kolla lite på de personer som nämns i Sverige:

tex: Vid ruinerna av Hovgården på Adelsö står runstenen Håkanstenen.

På runstenen står det: "Tyd du runorna! Rätt lät Tolir, bryte i Roden, rista dem åt konungen. Tolir och Gylla lät rista (dessa runor) båda makarna efter sig till minnesvård ... Håkon? bjöd rista."

Tolir var bryte, vilket betyder att han var kungens fogde på Hovgården och Gylla var hans hustru. Håkan har antagits vara kung Håkån den röde?

(Något verkar strula med min avatar, så jag bytte till en elefant)
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 juni 2003, 23:46

Dan Koehl skrev:Håkan har antagits vara kung Håkån Håkansson?
Har aldrig hört talas om den kungen. Vem var han?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2003, 23:48

Dan Koehl skrev:Detta kunde bli en guldsträng. Kanske måste man inte bara förvänta sig europeiska härskare på runstenen (har för mig att den Didrik? som nämns på runstenen inte är Teoderik utan en kung/hövding i Frankerriket.
Jo, det är klart att det föreligger stort utrymme för tolkningar, och en av tolkningarna har jag läst skulle vara just Theoderik. Problemet är väl att nästan alla germanska namn, lätt överdrivet, slutar på -erik. Vet du vilken sten det är/var?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 11 juni 2003, 06:10

Det är mycket riktigt på Rökstenen som Theoderik (Tjodrik) står omnämnd. Stenen i fråga står mellan Ödeshög och Vadstena, precis öster om Vättern. Den långa runinskriften är en av de intressantaste och mest kryptiska som hittats, betydligt intressantare än de vanliga korta texterna i stil med "Björn reste denna sten efter far sin". Jag har för mig att Rökstenen också är daterad till ett par hundra år tidigare än majoriteten av svenska runstenar. (De flesta verkar ju ha tillkommit efter kristnandet och är prydda med kors och doningar.)

I flera hundra år har förståsigpåarna kommit fram till alternativa tolkningar av den långa texten, hittat eller trott sig hitta chiffer och dolda budskap och haft allmänt kul. Jag tror att forskarna nu anser att de har den definitiva tolkningen av budskapet, så när som på små detaljer. Men det har forskarna säkert å andra sidan trott i alla tider...

Den här tolkningen hittade jag i alla fall på nätet. Även ursprungstexten finns återgiven där, för den som vill försöka förstå fornsvenskan. Men kom ihåg att stenen har runor på flera (alla?) sidor och kors och tvärs, så det är inte självklart att texten skall läsas just i den ordning som den står på sidan.
Till minne av Vämod står dessa runor. Men Varin skrev dem, fadern, till minne av den döde sonen, Jag säger de unga det, vilka de två stridsbyten var som tolv gånger blev tagna som krigsbyte,båda på en gång från man efter man. Det säger jag som det andra vem som för nio släktled sedan miste livet hos reidgoterna och han dog hos dem till följd av sin skuld. Då rådde Tjodrik den dristige, sjökrigarnas hövding över Reidhavets kust. Nu sitter han rustad på sin gotiska häst, med sköld över axeln, den främste av Märingar. Det säger jag som det tolfte var Gunns häst ser föda på slagfältet, där tjugo konungar ligger. Det säger jag såsom det trettonde, vilka tjugo konungar satt på Själland under fyra vintrar, med fyra namn, födda åt fyra bröder. Fem med namnet Valke, Rådulfs söner, fem Reidulf, Rugulfs söner, fem Haisl, Hards söner, fem Gunnmund, Björns söner. Nu för de unga säger fullständigt envar ... eftersporde... Jag säger de unga det, vem av Ingvaldsättlingarna som blev gäldad genom en hustrus offer. Jag säger de unga, åt vilken kämpe en ättling är född. Vilen är det. Han kunde krossa en jätte. Vilen är det. Nit. Jag säger de unga: TOR Sibbe viets väktare avlade nittioårig (en son).

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 11 juni 2003, 09:27

Örjan skrev:
Dan Koehl skrev:Håkan har antagits vara kung Håkån Håkansson?
Har aldrig hört talas om den kungen. Vem var han?
Blandade ihop lite där i hastigheten. Menade Håkan Röde, född på 1040-talet, var antagligen svensk kung ca 1070-ca 1079.
Den stegrande kamelen skrev:Det är mycket riktigt på Rökstenen som Theoderik (Tjodrik) står omnämnd.
Tror det är den Tjodrik som man lutar åt var en frankerkung.

Jag bryter ut de inlägg som handlar om Attila i isländska sagoroch Roden till egna strängar.

Hoppas bara denna fortsätter, det finns ju massor av personer att behandla och diskutera. Och i motsats till kändisarna i skvallerpressen kan de inte försvara sig, sa jag föreslar att vi hänger ut dem ordentligt! 8)
Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 11 gånger.

Skriv svar