Roden och Ledungen

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 11 juni 2003, 23:57

Tyd du runorna! Rätt lät Tolir, bryte i Roden, rista dem åt konungen. Tolir och Gylla lät rista (dessa runor) båda makarna efter sig till minnesvård ... Håkon? bjöd rista."
Roden? Är inte det i Norrtälje?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 12 juni 2003, 00:06

Andreas Wien skrev:
Tyd du runorna! Rätt lät Tolir, bryte i Roden, rista dem åt konungen. Tolir och Gylla lät rista (dessa runor) båda makarna efter sig till minnesvård ... Håkon? bjöd rista."

Mvh Andreas Wien
Roden/Roslagen omfattade hela Upplandskusten norr om Österåker och Gästriklands kust. Troligen omfattade det även södra Upplands kust och det som är upplandsdelen av Stockholm. Men till Adelsö sträckte sig inte roslagen, så tolkningen att Tolir skulle ha varit fogde på hovgården verkar inte stämma.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 13 juni 2003, 22:51

Örjan skrev:
Andreas Wien skrev:

Mvh Andreas Wien
Roden/Roslagen omfattade hela Upplandskusten norr om Österåker och Gästriklands kust. Troligen omfattade det även södra Upplands kust och det som är upplandsdelen av Stockholm. Men till Adelsö sträckte sig inte roslagen, så tolkningen att Tolir skulle ha varit fogde på hovgården verkar inte stämma.
Kuststräckorna i Uppland ar 800 har ju ganska lite gemensamt med nuvarande, sa en jämförelse är ju inte relevant. Samtidigt är det förmodligen omöjligt att sas bevisa Rodens sträckning ar 950.

Men Roden skall savitt jag förstatt, ha omfattat samtliga kusträckor inom Sveariket, inklusive mälaren, samt delar av Sörmland och i alla fall tidvis, delar av Östergötlands kust. Sa Hovgarden bör enligt min mening ha varit en del i Roden, och kan rentav ha varit dess centrum för tiden vid runstenens ristande?

Skeppslagsindelningen lär sedan ha förändrats och börjat kallas Rodzlag, den var fortfarande den administrativa enheten ur vilken ledungen rekryterades. Sista ledungen lär ha varit pa/mot Gotland pa 1300-talet.

Den senare termen Roslagen har sitt ursprung härifran, men har ej längre samma gränser.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 13 juni 2003, 23:20

Dan Koehl skrev:
Örjan skrev:
Andreas Wien skrev:

Mvh Andreas Wien
Kuststräckorna i Uppland ar 800 har ju ganska lite gemensamt med nuvarande, sa en jämförelse är ju inte relevant. Samtidigt är det förmodligen omöjligt att sas bevisa Rodens sträckning ar 950.

Men Roden skall savitt jag förstatt, ha omfattat samtliga kusträckor inom Sveariket, inklusive mälaren, samt delar av Sörmland och i alla fall tidvis, delar av Östergötlands kust. Sa Hovgarden bör enligt min mening ha varit en del i Roden, och kan rentav ha varit dess centrum för tiden vid runstenens ristande?

Skeppslagsindelningen lär sedan ha förändrats och börjat kallas Rodzlag, den var fortfarande den administrativa enheten ur vilken ledungen rekryterades. Sista ledungen lär ha varit pa/mot Gotland pa 1300-talet.

Den senare termen Roslagen har sitt ursprung härifran, men har ej längre samma gränser.
Har faktiskt aldrig hört den tolkningen av Roslagen, men det låter nästan för bra för att vara sant. Varför skulle man kalla ett "land" för roddlag? Vilken källa kan du anföra?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 14 juni 2003, 00:00

Leonidas skrev:
Dan Koehl skrev:[Men Roden skall savitt jag förstatt, ha omfattat samtliga kusträckor inom Sveariket, inklusive mälaren, samt delar av Sörmland och i alla fall tidvis, delar av Östergötlands kust. Sa Hovgarden bör enligt min mening ha varit en del i Roden, och kan rentav ha varit dess centrum för tiden vid runstenens ristande?

Har faktiskt aldrig hört den tolkningen av Roslagen, men det låter nästan för bra för att vara sant. Varför skulle man kalla ett "land" för roddlag? Vilken källa kan du anföra?
Tex Roslagsmuseet: Vad är Roden?, Östgötalagen (vilken jag aldrig läst) lär skall kring skattekniska spörsmal tala om "jarls bryte i Rodz bo" (ÖgL D XIV) , detta vid en tid när ledungen börjat omvandlas till skatt är min gissning.

Rodzlag, Rodslag och Roslag beskriver ett medeltida indelningssystem för Svearikets kustförsvar, senare omvandlat till en lagsaga och till slut till dagens Roslagen. Centralorter o Roden var vid de hamnar där stridsskppen lag och folks samlades vid ledung, ofta kallade Husbyar.

Ett hundare (här verkar finnas en koppling till det datida england) ställde upp med hundra man och fyra stridsskepp. (1 skepp hade en styrman och tolv roddare pa var sin sida=25 man), och varje gard med en man, varför ett hundare bestod av hundra gardar. Hundaret skall sedan ha övergatt i socknar och/eller häraden.

Sahär har jag uppfatt det (även innan jag sag Roslagsmuseets sida). Jag vet dock att det finns skeptiska historiker och att alla teorierna kring Rodens skeppslag och hundare inte far stöd av alla. Kanske finns andra asikter?

Lat dem här stötas och blötas likt ledungsskepp i oktoberstorm pa väg till Ingermansland :wink:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 juni 2003, 00:09

Nej, nej. Jag har i speciella åsikter kring detta spörsmål. Jag finner det dock otroligt att roddlag skulle ha gett upphov till namnet på ett folk, vilka i sintur ger namn åt folket och nationen Ryssland.

Gällande kontakterna mellan östanglerna och upplänningarna så framträder denna kontakt som mer är handel. Troligtvis är det en av uppländsk härkomst som ligger i Sutton Hoo-graven.

Kopplingen hundare har troligvis gett engelsmännen måtter "hundred".

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 14 juni 2003, 00:24

Leonidas skrev:Nej, nej. Jag har i speciella åsikter kring detta spörsmål. Jag finner det dock otroligt att roddlag skulle ha gett upphov till namnet på ett folk, vilka i sintur ger namn åt folket och nationen Ryssland.
Kopplingen Ruotsi, Ruser, Rus och ryssland via Nestorskrönikan är jag med pa, men var nämns detta i strängen ovanför, hittar det inte?

-Fortfarande lite oklar pa vad du menar?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 14 juni 2003, 00:45

Dan Koehl skrev:
Leonidas skrev:Nej, nej. Jag har i speciella åsikter kring detta spörsmål. Jag finner det dock otroligt att roddlag skulle ha gett upphov till namnet på ett folk, vilka i sintur ger namn åt folket och nationen Ryssland.
Kopplingen Ruotsi, Ruser, Rus och ryssland via Nestorskrönikan är jag med pa, men var nämns detta i strängen ovanför, hittar det inte?

-Fortfarande lite oklar pa vad du menar?
Det nämns inte i något inlägg ovan. Jag trodde bara att det vad det du syftade på med roddlag, när du skrev om Roslagen.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 3 januari 2004, 17:27

Jag tycker detta är ett intressant ämne och tar härmed upp det igen. För det första undrar jag om inte Roden är en förvanskning av Rod, den här en-ändelsen, anser nog en del är ett senare tids påhitt och på stenen står ju att Tollir var kungens Bryte Rod.
Om ledungen finns ingen jättemängd dokumentetion bevarad, något finns dock.

Olaus Magnus skriver i sin "Historia om de nordiska folken" 1555

"Om de fartyg som av ålder äro brukliga i Norden och dess användning".
I gamla tider var det vanligt, att varje landskap, även de som ej nådde fram till havet, höll sina skepp jämte allt tillbehör förvarade i någon säker hamn vid kusten, ofta nog i täckta skjul på själva stranden, såsom jag själv haft tillfälle att iaktaga på Norges även Sveriges kuster. Vid behov försåg man nu dessa i hast med nödig utrustning, livsmedel och väpnat manskap så gott man under tiden kunde och förmådde varpå de sattes i sjön och utsändes för härnad. Flera eller färre allt efter Fursten påbud. De voro genom tecken färger och namn så lätta att skilja från varandra, att de närhelst strid uppstod med en fientlig flotta, städse utan villervalla kunde manövrera efter sin befälhavares behag. Dock kunde det inträffa att en storm inträffade och skingrade skeppen över havet."

Beträffande detta har Marinarkeologen Christer Westerdahl utvecklat några intressanta teorier i en artikel i Rospiggen 1992.

Han går bland annat in på platsnamn som nog kan anses stamma ur detta. Nämn på Snäck kan sannolikt härledas ur denna organisation - snäckviken snäckgärdet o.s.v. Beträffand detta med att som Olaus Magnus skriver "De voro genom tecken lätta att skilja från varandra...
Ett exempel torde då vara nuvarande Västra och Östra Haninge där åtmistone tre runstenar som pryds något som utan tvekan kan anses vara en orrtupp, eller om det möjligen är en tjädertupp . Westerdahl menar att Haninge hundares snäckor förde ett totemdjur i form av en orr eller tjädertupp i sina segel. Samma gäller för nuvarande Lyhundra som Westerdahl menar kan ha hetat Lohundare och här finns en runsten som man nog kan anse, vara dekorerad med ett Lo.

Personligen tycker jag man göra följande reflektion:
De bötesvårdar d.v.s. säja vårdkasevakter som stod och frös vid sina väldiga timmerhögar ute vid kusten, måste på något sätt kunnat skilja kreti från pleti, så jag tror han har en poäng här. Om bötesvården brännde av sin vårdkasekjedja för att egna skepp närmade sig vore det ju närmast stolligt, på något sätt borde man rimligen säkrat detta.
Vad tror ni?

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 januari 2004, 20:50

SkeppsREDA i Norge, glöm inte det. Roden och Reda låter ju i alla fall lika. De gamla skeppsredorna motsvarar idag häradet.

http://www.orust.se/omo/1000/1200-talet ... redor.html

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 3 januari 2004, 22:11

Widsith"SkeppsREDA i Norge, glöm inte det. Roden och Reda låter ju i alla fall lika. De gamla skeppsredorna motsvarar idag häradet.
Om Tollir är kungens bryte i Rod så är han det i Rod. Varför skulle han vara det i Roden? Dessutom hänvisar du till Norska 1200 tals källor. Runstenen som inte ska betraktas som någon kuriositet utan faktiskt ett skrivet dokument sådär från 1050 hävdar att Tollir är bryte i Rod. inte i reda eller roden, men visst är det intressant när man frågar sig var ordet skeppsredare kommer ifrån.
Så är det väl fullt möjligt att våra norska bröder hade egna distinktioner beträffande sin försvarsorganisation.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 4 januari 2004, 02:27

Kul att du väckte tråden till liv. Sist jag kikade in på detta fick jag uppfattningen att Rod, Rodz och Roden förvisso var samma namn men att ordet förändrades med tiden. Tror Rod och Rodz skulle ha varit äldre.

Kanhända kan den pålitlige Barzam hjälpa oss på traven.

I vfsh är detta väldigt spännande, ett organiserat kustförsvar som kanske styrdes av "kungen" eller kanske av hävd av bybor och storbönder själva, reglerade av ting och annat, och med husbyar som nav?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 januari 2004, 03:20

Dan Koehl skrev:Sist jag kikade in på detta fick jag uppfattningen att Rod, Rodz och Roden förvisso var samma namn men att ordet förändrades med tiden. Tror Rod och Rodz skulle ha varit äldre.
Det har väl inte med ålder att göra, utan med att Roden (Rôdhin 1296) är bestämd form av Rod (och Rodz genitiv: Rodzlagen 1493). Så kallades ju t ex Tiundalands Rod även för Norra Roden.

Dock står det ju som sagt bara Rod (Roth) på ovannämnda runsten, samtidigt som Roslagsmuseet skriver att ingen form av Roden gått att bekräfta på våra runstenar ...

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 januari 2004, 09:11

Ja detta får väl anses som något mystiskt, jag ser att även SAOB anser att Roden är bestämd form av Rod.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 5 januari 2004, 14:44

Jag klistrar NE:s artikel om Roden:
Nationalencyklopedien skrev:Roden, historiskt kustområde i Uppland. R. omnämns första gången i Upplandslagen 1296, då det fastslogs att "lagen skall gälla även i Roden", något som antyder att R. ursprungligen legat utanför hundaresindelningen. R:s ursprungliga funktion och omfattning är, trots att frågorna länge diskuterats, oklara; på vad sätt namnet är besläktat med de fornsvenska formerna av verbet "ro" och substantivet "rodd" är också omdiskuterat (jfr Rus). En sammanställning av medeltida omnämnanden av R. och orter däri ger vid handen att området, i varje fall efter 1296, omfattat skeppslagen i Tiundaland och en del av dem i Attundaland, från Älvkarleby socken i norr till Frötuna och Länna socknar i söder. Tidvis tycks även Hamrånge, Hille och halva Valbo socknar i Gästrikland ha räknats dit, medan Attundalands sydligaste skeppslag inte ingått. Från ca 1500 blev R. ett allmänt begrepp, ungefär motsvarande "det uppländska kustområdet", dit även orter längre in i landet och söder om det egentliga R. räknades. Detta utvidgade område kom med tiden att benämnas Roslagen (tidigast belagt 1493).
2004-01-05 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=294666

Skriv svar