Förut har du hävdat att kyrkebyälv varit "Icke existerande"
Det har jag aldrig hävdat! Och försök inte med att jag skulle "förvirra debatten", särskilt inte genom att lägga ord i munnen på mig!
Jag anför att Arvika enligt en teori skulle vara uppkallat efter en å. Det är enligt detta intill leda upprepade "ar är genitiv av á" som går igen i alla läroböcker, alltid tillsammans med exemplet Arboga.
Om vi antar att ortnamnets ursprung är lokalt, och att namnet senare genom att sockenkyrkan byggts där blivit hela socknens namn, så måste man kunna förmoda att de olika delarna i namnet har motsvarigheter i naturen på platsen. Enligt Svensk Etymologisk Ordbok betyder namnet Arvika "åvikarna", varken mer eller mindre. Ordboken säger inte "älvvikarna" vilket man skulle kunna förmoda om det är så att man anser betydelsen av genitivet ar vara likvärdigt med både å och älv. Nej, Svensk Etymologisk Ordbok talar uttryckligen om en
å. På platsen för dagens Arvika finns det ett vattendrag, men detta är inte någon å. Vattendraget heter Kyrkbyälven, och det är alltså en älv. Svensk Etymologisk Ordbok hävdar att en å skall existera i Arvikas närhet, men den ån existerar inte, för det är en älv istället. Den å som Svensk Etymologisk Ordbok hävdar existerar är icke existerande. Däremot existerar Kyrkbyälven. Skall jag upprepa det några gånger till med annorlunda ordval?
Svensk Etymologisk Ordbok har alltså, kors i taket, gjort en blunder då man skriver att Arvika betyder "åvikarna", förmodligen för att man är så förbannat tunnelseende att man absolut vill ha det till att ar är ett genitiv av á, dvs å.