varför jag driver detta hart, är för att jag ser hur historien för närvarande förvanskas, inte bara här, utan pa internet över huvu taget. jag vänder mig mot detta. man läser tex att Vikingar grundade Kievriket, vikingar segrade i slaget om Kiev mm vilket är ingenting annat än rappakalja. I nestrorskrönikan star ingenting nämnt om vikingar.
Jag vänder mig dessutom emot att den version av viking som börjat uppträda pa skalman senate aret motsvarar ett svenskt vedertaget negrepp, det är enligt min mening just nu detta ord förändras, och av människor som saknar intresse att sätta sig in i ordets betydelse, men har en subjektiv asikt vad det skall betyda, vilket övriga anses bör sta ut med.
Om andra begrepp och termet behandlades pa detta sätt pa skalman sa inbillar jag mig att det skulle bli ramaskri.
Eftersom tydligen ingen annan bryr sig om att upplysa nyanlända ungdomar kring detta, utan later desinformationen ärvas vidare, gör jag cad jag kan för att debatten halls sa historisk den kan, och atminstone pa samma niva som andra ämnen pa skalman, som knappast far behandlas pa samma manér.
men fragan är ju fri, och det är förmodligen inte förbjudet att börja kalla B-52:0r för faglar eftersom de flyger, royalistter för trälar eftersom en slav i sverige en gang gillade kungar, eller stridsvagnar för hästar för man kan ju rida pa dem.
Jag anser att den filosofi, som begagnats som stöd för att fortsätta att urholka ordet vikings ursprung är en vilseledande atervändsgränd som gagnar ingen. Och för varje sanningssökande som landar pa skalman och upplyses om sakernas rätt tillstand, är ett steg i rätt riktning, även om vederbörandes illusioner nagot krossats, jag tror inte detta är sa allvarligt trauma, under alla förhallanden jämförbart med alla andra som kommer hit och tror en massa saker, men far sig en neutral kunskapssyn levererad, vilken kanske är mindre spännande än de myter de hört, men mera korrekt.
Överst pa denna sida star historiskt forum, inte serietidning eller hagbard handfaste. Lat oss fastsla att det finns ett otal föresprakare för direkta felinterpretioner av ordet viking i dagens samhälle, i litteratur, och pa Internet.
Det skulle förvana mig om forumet skalman vill räkna sig till dessa?
men framför allt fragar jag mig:
Vad är det som är sa motbjudande att använda termen nordmän, skandinaver, eller svenskar, när det är dessa ord so avses?
Jag är även här djupt övertygad om att dessa strängar da skulle bli mycket rikare, bättre, fullare, och fa fler deltagare, än om man redan fran början dillar till det med snack om vikingar.
Mitt stalltips när det handlar om vanliga människor fran norden, använd helt vanliga neutral termer för dessa, och utvärdera efter en tid om detta skadade tradarnas innehall, värde eller korrekthet.
Du har rätt i att detta bör belysas redan i inledningen till tradarna.
Jag hoppas magnus inte har nagot emot att jag begagnar just traden om ordet och begreppet viking för detta syfte, och klistrar den.