Betydelsen hos ordet viking

Skriv svar
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Re: Betydelsen hos ordet viking

Inlägg av Lejonmod » 14 maj 2023, 17:23

vandal skrev:
10 mars 2023, 10:03
Sloveni som jag tidigare skrev om har ett slaviskt språk där order vicin betyder en våldsam handling.
Vandal
Jag har kollat runt med några språkforskare. Ett svar jag fick var: "Jag kan inte hitta några kopplingar mellan ordet "Vičin" och ordet "viking" i något slaviskt språk. Det finns dock en möjlig koppling mellan det slaviska ordet "vits" eller "vitez" som betyder "krigare" och ordet "viking", men det är viktigt att påpeka att det är en hypotes och det finns ingen bekräftad etymologisk koppling mellan dessa ord".
Kan du beskriva hur du fann kopplingen på ett sådant sätt att du övertygar språkforskare?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 2 juli 2026, 05:13

Många år har förflutit sedan min första inloggning i Wien år 2002, och jag har sedan dess helt och totalt omprövat synen på ordet viking, och förenklar det till det gamla ordet för pirat fram till ca 1400-talet, och med global omfattning, de tidigaste dokumenterade vikingarna kom från Israel, Grekland och Afrika, jag tror Sverige (Svithiod?) kan ha haft mellan 2 och 4 kända vikingar, Norge färre än 15 och de flesta dömda fredlösa och utstötta ur gemenskapen.

Jag länkar till min sida på Wikimedia där delar av min nuvarande sammnfattning kan läsas (på engelska), med källstöd: https://meta.wikimedia.org/wiki/User:Dan_Koehl/Viking

texten mest på engelska men jag lyfter fram några viktiga punkter på svenska :
  • Historiska museet skriver på sin webbplats: "Ordet viking finns på några få runstenar från perioden och verkar oftast betyda ungefär ”sjörövare”. Det var alltså inte namnet på ett folk eller en grupp" Källa: https://historiska.se/upptack-historien ... ikingarna/
  • Birkamuseet skriver på sin webbplats: "I både det anglosaxiska och de skandinaviska språken betydde viking sjörövare. Det hade ingenting med just nordbor att göra. Att ordet idag används allmänt om människor som levde på vikingatiden är totalt felaktigt. Vikingatida människor eller människorna på vikingatiden är mera korrekt att använda." " Källa https://www.birkavikingastaden.se/ordet-viking/
Första gången ordet viking omnämns är i Erfurt epinalerna från uppskattad tid mellan 500 och 700-talet där det är en översättning av latinets piratae, praticam och piraticum. Inenting annat. Inga busar, inga radier i England, inga besökare till Grönland eller Amerika utan ett globalt ord för pirater utan specificerad geografisk anknytning.

Under Alfred des store översätt bibeln som Exidus och där omtalas patriarken Rubens söner som seavikingis ifornengelskan.
Vidare i en översättning av Orosius omtalas Alexander den stores far som viking: Vikings, as any pirate, could origin from anywhere: The first documented use of the word viking is made by Orosius, written in latin, and translated into old english. There is to read about Alexander the Great´s father, Philip II of Macedonia: Philippus vero post longam obsidionem, ut pecuniam quam obsidendo exhauserat, praedando repararet, piraticam adgressus est. translated into: ac he scipa gegaderade, and i vicingas wurdon. In this time the word pirat was not used in the english language, the latin piraticam was directly translated to vicingus. Source: https://archive.org/stream/kingalfredsa ... g_djvu.txt

Den som någon gång i livet letar after källstöd för termen "Vikingatiden" kommer inte hitta något stöd alls, perioden har aldrig existerat, och under mer än 200 år mellan 793-1066 nämns inte en enda viking som har anfallit england, frankrike eller spanien. Därmeot kan man läsa i Heimskringla hur 2 norska kungar jagar och dödar vernda existerande viking under perioden medan de själva rövar längs kuster under jakten, dock utan att benämnas vikingar:

Harald I of Norway At last, Harald was forced to make an expedition to the West, to clear the islands and the Scottish mainland of some Vikings who tried to hide there.. (the original text says in english translation:

King Harald heard that the vikings, who were in the West sea in winter, plundered far and wide in the middle part of Norway; and therefore every summer he made an expedition to search the isles and out-skerries (1) on the coast. Wheresoever the vikings heard of him they all took to flight, and most of them out into the open ocean. At last the king grew weary of this work, and therefore one summer he sailed with his fleet right out into the West sea. First he came to Hjaltland (Shetland), and he slew all the vikings who could not save themselves by flight. Then King Harald sailed southwards, to the Orkney Islands, and cleared them all of vikings. Thereafter he proceeded to the Sudreys (Hebrides), plundered there, and slew many vikings who formerly had had men-at-arms under them.
https://www.wisdomlib.org/scandinavia/b ... c5036.html

Och Hårfagers son fortsätter och dödar de sista vikingarna, samtidigt som svenska berömda historiker påstår att vikingar anfaller england och upptäcker maerika etc.... :D

King Haakon Haraldsson of Norway (c. 920–961), also Haakon the Good (Old Norse: Hákon góði, Norwegian: Håkon den gode) and Haakon Adalsteinfostre was a famous viking hunter and killer of vikings, some of those vikings were Vends from Vindland, a historical name for Slavs who inhabited present-day northeast Germany: Then Hakon steered southwards with his fleet to seek the vikings, and so on to Sealand. He rowed with two cutters into the Eyrarsund, where he found eleven viking ships, and instantly attacked them. It ended in his gaining the victory, and clearing the viking ships of all their men. "". "Then Hakon proceeded along the coast of Skane, pillaging everywhere, levying taxes and ransome from the country, and killing all vikings, both Danish and Vindish."

Source: https://www.gutenberg.org/files/598/598-h/598-h.htm

Wikiedia påstår att vikingar kunde vara handelsmän, vilket Snorre dementerar bestämt: Vikings, as any pirate, can not be labelled as tradesmen, (or any civil profession) because tradesmen doesnt perform piracy: Snorri Sturlusson writes in Egil Skallagrimsson about Björn Farman: Björn var farmaður mikill, var stundum í víking, en stundum í kaupferðum; Björn var hinn gervilegasti maður. (english: Björn was a great traveller; sometimes as viking, sometimes as tradesman.) Source: https://sagadb.org/egils_saga.is

Det är dags att glömma vad vi hört om vikingar på krogar och i skolan, och vi bör gemensamt uppdatera vår kunskap analogt med forskningsläget? Det slutgiltiga beviset fick jag när jag förra sommaren besökte Assurs sten (Brostenen) i Upplands Bro. Hela Svithiods kust ingick i Roden och Ledungen och här kan vi läsa om vad samtidens svenskar ansåg om vikingar: Translitterering av runinskriften:

kinluk × hulmkis × tutiʀ × systiʀ × sukruþaʀ × auk × þaiʀa × kaus × aun × lit × keara × bru × þesi × auk × raisa × stain × þina × eftiʀ × asur × bunta · sin × sun × hakunaʀ × iarls × saʀ × uaʀ × uikika × uaurþr × miþ × kaeti × kuþ × ialbi × ans × nu × aut × uk × salu[1]

Normalisering till runsvenska:

Ginnlaug, Holmgæiʀs dottiʀ, systiʀ Sygrøðaʀ ok þæiʀa Gauts/Gauss, hon let gæra bro þessa ok ræisa stæin þenna æftiʀ Assur, bonda sinn, sun Hakonaʀ iarls. Saʀ vaʀ vikinga vorðr með Gæiti(?). Guð hialpi hans nu and ok salu.[1]

Översättning till nusvenska:

Ginnlög, Holmgers dotter, syster till Sygröd och till Göt, hon lät göra denna bro och resa denna sten efter Assur, sin man, son till Håkon jarl. Han var landvärnare mot vikingar med Geter. Gud hjälpe nu hans ande och själ. Ginnlög reste stenen efter sin make Assur, vilken som "landvärnare" sannolikt hade en ledarposition i ledungen. Intressant är att vikingar omtalas, och stenen ger ett stöd för teorin att Uppland, åtminstone vid denna tid, hade ett regionalt organiserat försvar gentemot fientligt inställda vikingaflottor, som upprepande gjorde strandhugg utmed kusterna. Assur hade "Geter" som medhjälpare, av det vikingatida hövdinganamnet "Kaetir" i betydelsen "sjökonung" Min kommentar: jag tror att den som nämner Geter kan ha lekt gissningslekar och det är väl OK? Jag vill då utöka med en gissning: Dåtidens svear med handelsförbindelser ner till Konstaninopel kan knappast ha rövat ena dagen och spelat köpmän nästa? handelscentra och liknande förutsätter både ett förtroende och ett behov av skydd. Jag tror att geter ibland är ett ord som användes i Kievriket och kan i detta fallet innebära att skyddet mot vikingar (pirater) kan ha uträckts till hela handelsvägen ner till Bysanz. Jag skulle aldrig ha skickat hästar och dyra produkter till Bysanz med mina söner om jag inte litade på att det fanns ett organiserat försvar mot pirater längs vägen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Brostenen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 juli 2026, 11:38

Roligt att se dig igen Dan.

Mycket välunderbyggd och intressant läsning, stort tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 2 juli 2026, 14:45

Hans skrev:
2 juli 2026, 11:38
Roligt att se dig igen Dan.

Mycket välunderbyggd och intressant läsning, stort tack.

MVH

Hans
Tack Hans och det är fantastiskt roligt att ha blivit pensionär och kunna ägna sig åt historia och Skalman, och diskutera med dig igen. Jag har saknat Skalman, det bästa svenska historieforumet på nätet. Jag är glad och stolt att ha en historik tillbaka till år 2000- Nog om detta tillbaka till sakfrågan så nämnde jag Erfurt epinalerna, och det finns en mycket intressant avhandling skriven av Christine Fell, professor in history at University of Nottingham, och just denna relevanta avhandling hon skrivit finns online på https://www.thebritishacademy.ac.uk/doc ... 72p295.pdf

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 juli 2026, 17:15

Jag ser fram emot en mer aktiv Dan.

Jag vill minnas att när man först blev medlem, försvann på pappret, 2002. Så vår äldsta medlem är från då även om forumet är äldre. Med medlemmar.

memberlist.php?mode=&sk=c&sd=a#memberlist

Forumet sägs vara från 1999.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skalman.nu

Jag har inte bestämt mig för om detta är roligt eller ett tecken på ålder, att vad vi gjort är historia.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2026, 19:37

Kan du förklara igen vad det är du försöker säga?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 juli 2026, 19:55

1. Dan är bra
2. Forumet fanns 1999
3. Något strul innebar att man idag tror att forumet kom 2002 då de äldsta medlemmarna, enligt server eller annat tjafs som jag inte begriper, kom då
4. Vi är gamla surgubbar

Fler frågor?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2026, 20:29

Det gjordes en nystart av forumet 2002, med, troligen, ny mjukvara i syfte att få bort de värsta otrevlig typerna och samtidigt skärpa reglerna för deltagande.

fileoscar
Medlem

Inlägg av fileoscar » 2 juli 2026, 23:02

Tack Dan för en fin utläggning om betydelsen av benämningen viking!

En fundering i sammanhanget: Vad innebär det för hur vi ska se på de berömda jomsvikingarna? Vanligtvis förutses de vara legosoldater med koppling till danerna, men med din tolkning skulle de kunna hamna i nytt ljus. Eller ser du kanske utsagorna om Jomsborg och jomsvikingarna som en myt utan reell verklighetsbakgrund?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 3 juli 2026, 09:50

Markus Holst skrev:
2 juli 2026, 20:29
Det gjordes en nystart av forumet 2002, med, troligen, ny mjukvara i syfte att få bort de värsta otrevlig typerna och samtidigt skärpa reglerna för deltagande.
Jo, jag var faktiskt med redan då, och tröttande på att klientelet hörde till typen som blir lite dimmig i ögonen när man nämner Waffen-SS och gärna tycker det var ett proto-NATO och lämnade. Återkom efter att det rensats, forumet har varit mycket bättre sedan dess.

Min första post på det "nya" forumet är tydligen från 28:e juni 2002.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 juli 2026, 15:11

Bra fråga, och fastän det kanske framgår att jag har funderat och forskat kring begreppet viking, så är jag däremot inte lika klar över jomsvikingarna. Så jag passar lite på den frågan och nöjer mig med att konstatera från ett historiekritiskt perspektiv att det inte vimlar av särskilt många olika källor. Därför blir möjligheten att jämföra och ställa källor mot varandra mindre, varpå risken att de få källorna är subjektiva och förskönande ökar.Men om jag minns rätt avrättades de sista jomsvikingarna, vilket antyder att deras sociala status inte riktigt motsvarar den hjältedyrkan som yngre "vikingafans" ofta har, där de utmålas som någon sorts ädla krigare. Istället kanske de ansågs lika kriminella som de som Norges kungar jagade och dödade för att stabilisera handelsvägar, ungefär som Hansan senare gjorde.

Det är kanske viktigt att hålla i minnet att vissa fångar i fängelser kan ha en enormt hög status inom sin grupp, utan att det betyder att samhället i övrigt utanför fängelset delar denna dyrkan. Och de isländska sagorna bör kanske ses i perspektivet att åtminstone en del islänningar härstammade från personer som flytt makten i Norge, vikingar eller inte, och som kunde ha anledning att försköna sina förfäder på ett vis som kanske inte eliten i Norge gjorde. Det finns all anledning att applicera Weibulls förstoringsglas när man läser isländska sagor och minnas att de är partiska. Skönmålningen såvitt jag vet saknar stöd från norska källor som stödjer tolkningarna i isländska sagor.

Hemma i Norge kanske handelsmännen inte delade uppfattningen om hur vackert och romantiskt det var att attackera handelsfartyg, döda besättningen och försvinna till någon ö med rovet. All handel är ju beroende av skydd mot kriminell verksamhet. Ett bra exempel är ju Stockholm, vars "grundande" i själva verket var ett budskap från Birger Magnusson och hans son Valdemar till Hansan att deras handelsvägar till Stockholm hölls säkrade från pirater och annat, vilket möjliggjorde Hansans beslut att etablera sig i Stockholm.

Jomsvikingarna kanske istället pekar på ett motsatsförhållande till detta: en samling skurkar och kriminella som lyckades att under en tid etablera sig i Julin.Men flera källor antyder att de hade visst skydd av kungamakten och då framstår för mig en intressant idé. Om ordet viking bara var det gamla namnet på pirat, så ska vi inte glömma att det har funnits två radikalt olika sorters pirater:

Typ 1: De totalt kriminella, ett hot mot all handel, som inte tillhörde något etablerat samhälle utan var utstötta från detta och förklarade fredlösa.

Typ 2: Kaparna, som till och med hade brev från kungen med såväl tillstånd som uppmuntran eller order att angripa handelsfartyg som ett led i en politiskt stöttad, och kanske till och med sponsrad, aktivitet av makteliten (läs kungar).Flera senare exempel finns med kapare som slutat som guvernörer på öar i Karibien och umgicks med den högre ekonomiska eliten. Dessa "pirater" hade ju hög status och tillit eftersom deras pirateri inte var okontrollerat riktat mot alla, utan nästan påminde om en krigshandling.Där stannar jag i mina funderingar kring ett ämne jag känner mig mindre påläst på, och hoppas att andra kanske vill fylla på mer om Jomsvikingarna.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 5 juli 2026, 00:27

Artikeln av Christine Fell var bra.

Jag tyckte om konstaterandet om att det är svårt att datera poesi, ändå är det något som folk sysslar med väldigt mycket, och för de historiskt intresserade ofta för att se om inte en favoritdikt kan passa bra ihop med deras egen teori om den.

En sak som kanske inte alla vet, när de bara läser en dikt, är att även de gammalengelska "måste" ha allitteration i sig. För att göra det mycket enkelt, så måste den första betonade stavelsen i en vers ha samma startljud som det första i nästa. Här tänker man sig att varje "vers" är en halvrad. Från Widsith: som har diskuterats i tråden.
Mid Scottum ic wæs ond mid Peohtum ond mid Scridefinnum;
mid Lidwicingum ic wæs ond mid Leonum ond mid Longbeardum,
Nu drabbar det inte ett ord som Lidwicingum direkt, mer än att det bestämmer något om vad man kan få säga efteråt. Den här versen fungerar inte.
mid Lidwicingum ic wæs ond mid Geatum ond mid Suþdenum,
Kör man den, så börjar de kasta ruttna tomater och skriker, "bär ut den här jäveln". Den som är uppmärksam ser att det hade gått bra med Geatum, bara raden hade slutat med Longbeardum, för så gör diktaren i raden före.

Förutom det finns det en standardteori om fem olika typer av rytm, som man får blanda, men testar man en annan rytm blir lyssnarna förmodligen också missnöjda, som om vi lyssnar på en låt med helt tokig takt. Ungefär så tror jag man kan tänka om det.

Men kort sagt, de här, som den nordiska skaldediktningen, är något hårt styrda, och det kommer att påverka innehållet. Man kan därför inte utifrån dikten säga att två olika begrepp hör ihop särskilt mycket. De kan göra det, och en bra diktare hade förmåga att bunta ihop det som passade ihop, i en lista, men alltid? Det kan vi inte riktigt veta. Tämligen säkert har en smart diktare ibland också bara hittat på lämpliga namn på länder och folk, och för den sakens skull måste det inte vara så att det fanns några syddaner som var lämpliga att förknippa med götar och svear, men det är möjligt. Säkerligen har en lyssnare också känt till hur det fungerade, och inte haft problem med att en etikett inte är riktigt som i en modern ordbok. Det där är från en annan rad i Widsith förresten.
mid Sweom ond mid Geatum ond mid Suþdenum.
Hur som helst är prosa att föredra, och för begrepp som Lidvikingar och Syddaner blir det viktigt att se om de förekommer på fler ställen i ett lands litteratur, för att få en bättre uppfattning om vad det handlar om.

Man kan utveckla just Lidvikingar, men det börjar bli dags för fotboll och lite annat, men som Fell skriver kan "viking" betyda olika saker i olika texter, och det där skriver väl svenska språkvetare också om, som Hellquist: ett platsnamn måste inte betyda att pirater bodde där.

En annan sak i tråden handlar om palatalisering. Vi säger ju viking, men i gammalengelskan var ordet mer wiching, fast det stavades wicing. I tråden har vi också sett från frisiska, eller vad det var, att det verkar ha hetat... kanske witzing där. Det får en ju att undra varför vi inte har någon palatalisering. Det öppnar väl för att det är ett gemensamt ord som fanns redan före det att germaner skapade riken i England, men jag är inte språkvetare. Hur som helst känns det inte som något konstigt - det finns ju andra sådana ord, och pirater fanns säkert i Nordsjön/Östersjön långt före vikingarna.

Hur gammalengelskt -ch skulle bli k vet jag inte, men en språkvetare har säkert exempel på hur palatalisering kan försvinna, så det är väl inte helt säkert att det inte är något vi har lånat.

Hur som helst, att ordet mer eller mindre används för att beskriva pirater verkar uppenbart.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 juli 2026, 01:54

koroshiya skrev:
5 juli 2026, 00:27
Artikeln av Christine Fell var bra.

Hur som helst, att ordet mer eller mindre används för att beskriva pirater verkar uppenbart.
Jag håller med om Fells artikel, och när jag för första gången stötte på den så blev jag förvånad över den uppskattade åldern, den förflyttar rdet viking hundrals år före man vanligtvis placerar den. Det existerar ibland ett litet överpatriotiskt inflytande på oss skandinaver att vi trots vår allmänt erkända flexibilitet och ödmjukhet, ruvar påen del där vi tror oss vara lite unika.

Länge trodde jag på, och upprepade gärna i samtal, att ordet lagom skulle vara unikt svenskt, för att inte tala om falukorv. Något desillusionerad blev jag när en apotekare förklarade den latinska termen Quantum satis på en flaska medicin, liksom en del av min svenska stolthet över vår falukorv fick sig en törn, när jag i Österrike fick en mycket god Wurst-Salat med s.k. Extra -Wurst, vilket är Österrikiska för samma sort korv. PÅ tyska kallas den av någon anledning Lyoner.

Och länge? har det ansetts att ordet viking skulle vara ett fornnordiskt ord, När kloka gubbar försökte hitta logiken i ordet, så bestämde de att det ju måste ha ett nordiskt ursprung och sen dök allsköns gissningslekar upp, alltifrån att det var ett folk från Viken (där om man läser källor INGEN viking kommer från...) eller att de höll till i vikar. Gogglar man detta kan man hitta tusentals fall där en svensk eller norrman berättar för amerikaner eller engelsmän att ordet Bay kallas vik i vårt land och därför o.s.v. Sen målar fantasin upp en spännande historia om att de låg och lurpassade i vikar, och när en rik, men korkad farygsägare rodde eller seglade förbi, så var de listiga vikingarna framme och rövade bytet, högg huvet av den dumma rika farbrorn och tillbringade nästa natt med hans hustru.

Men det mest korkade en samling kriminella på ett fartyg kan göra? Tänk att sitta där instängd i en vik och inte kunna fly med skeppen? Och återigen, läser man källorna om där riktiga historiska vikingar nämns så håller de till på öar, inte i vikar. Logiskt, från en ö kan man fly i alla riktningar...

Men vi vet ju inte hur långt tillbaka skandinaver använde ordet viking. Bara för att det saknas dokument så betyder det ju inte att ordet inte kan ha använts? Men, i nuläget så får man kanske bara acceptera att ordet viking med olika stavningar förekommit i flera Europeiska språk kanske 500 år innan det dokumenteras på fornnordiska på några runstenar.
Och mellan 700 och 800 år innan det dyker upp i Isländska sagor, där man har gjort stor sak av maskulinum och femininum, och det påstås att viking bara skulle förekomma som verb. Åsikter grundade på att mn inte haft en aning om att orde navänts under kanske 1000 år utanför Nordens språkbruk.

Ett gäckande problem är också att man länge saknat en dokumentation där det tydligt klargörs vad ordet betyder.
Framför sprakande brasor med whiskyn i handen har sedan ansedda historiker, plötsligt gett sig själva en enorm frihet i att gissa hit och dit, och inte utgjorde national romantiken en disciplinerade funktion, istället fick drömmar och fantasier slå rot i ett ord som man trodde att man kunde lista ut om man bara var klipsk och drack riktigt dyr whiskey.

Men det tycks finnas förutom Erfurt epinalerna dör ordet viking är översättning av latinets piratae, piraticam och piraticum, ädå två källor som ger viss definition av ordet. Den ena dök upp tidigt i denna tråd, med Barzams översättning där Adam av Bremen skriver på latin dessa pirater som kallas vikingar, och Snorre nämner i sin berättelse om Björn Farman i Skallagrimr saga att
Björn var farmaður mikill, var stundum í víking, en stundum í kaupferðum; Björn var hinn gervilegasti maður. (english: Björn was a great traveller; sometimes as viking, sometimes as tradesman.) Källa: https://sagadb.org/egils_saga.is
Många vill ju utvidga vikingabegreppet nuförtiden till att det skall betyda alltfrån handelsman till upptäcktsresande och annat. Utan att kunna stötta det med en enda rad från en historisk källa.
Men Snorre är tydlig, förutom att han när han omtalar vikingar i Norge, ofta tillägger att de var fredlösa och utstötta ur gemenskapen, så ger han tvärsäkert belägg för att handelsman och viking INTE är samma sak.

Mycket kan sägas om Snorre, men logiskt bör han ha haft lite mer kunskaper om ordet viking än vi har idag.

För den som svävar i tveksamheter, kan jag bara tipsa om att noggrannt och ordentligt läsa Ingvars saga Vittfarne, som t.o.m. Dick Harrisson verkar ha glömt att läsa innan han skrev om Ingvar. Eller så spleda whiskey en viss roll nör en av Sveriges mest kända historiket förklarade för oss att Ingvar ledde ett vikingatåg.Jag minns inte exakt om Harrison t.o.m. framställde Ingvar som vikingaledare eller liknande romanstiska begrepp.

Läser man sagan så ser man med tydlighet, att Ingvar och hans följe ALDRG nämns som vikingar. Inte en enda gång.
Däremot, så blir Ingvars flotta angripen i Svarta havet av Kaukasiska pirater, och DE omnämns som vikingar.

Såhär kan man hålla på. Njals saga har en sekrion Gunnar från Lidarende. Gunnar är vittberest och äger flera skepp, och förefaller tom ta sig in i Mälaren. Ingen i Gunnars följe kallas vikingar, däremot stöter de på vikingar i Mälaren eller strax utanför kusten. Sedan drar Gunnar till Estland, där han hamnar i ett mindre sjöslag med vikingar, som enligt sgan kom från Skottland. Och efter att han vunnit striden mot vikingarna träffar de på en dansk som kidnappast av vkingarna. Vikingar vimlar det inte av i sagorna, men de förekommer då och då, och aldrig vill jag påstå som beteckning för en etnisk grupp, utan bara som ett namn för pirater.

Ordet pirat, eler engleskan pirate förefaller dyka upp omkring 1400-talet. Och antingen fanns det aldrig pirater före det i nordeuropa, eller så så användes ett annat ord för pirater. Där stannar jag denna gång för att inte bli onödigt tjatig.

Jag vill hellre höra andras ideer och kanske få mothugg. Men jag konstaterar att en av skandinaviens största experter på denna tid, John H. Lind, vidare Historiska Museet, och Birkamuseet, inte leker gissningslekar längre.

Samtliga tre översätter viking med sjörövare. I två anglosaxiska verk med översättningar av Bibeln och Orosius översätts latinet piratae och piratcam med viking, åtminstone vid två tillfällen, dels för Rubens söner i Israel, som för Alexander den stores far, Filip II av Makedonien. Till detta tillkommer Sigurds saga Jorsalfarer som omtalar när norska Sigurd och hans flotta (där ingen kallas viking) utanför Balearerna blir attackerad av muslimska arabiska pirater från Afrika, vilka kallas vikingar i sagan.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 juli 2026, 11:59

Dan, jag läser med spänning och framför din tes till diverse utrikes födda. Senast igår kväll, eller natt. Kvinnan från Portugal och snubben från Turkiet gick väl hem 01:30. De var lätt chockade.

Hursomhelst mitt bidrag rör bara Lyonnais, fransk korvhistoria som man kan ersätta Falukorv med i recept.

Bild

Finns olika varianter och är inte garanterad.

MVH

Hans

Skriv svar