Pansarvagn Tysk?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Roland
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 1 maj 2004, 14:05
Ort: Skåne

Pansarvagn Tysk?

Inlägg av Roland » 2 maj 2004, 22:08

En arrangerad bild... förställande vad?
Tyskt eller annat?
Bilagor
pansarvagn.jpg
pansarvagn.jpg (172.56 KiB) Visad 4272 gånger

Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Re: Pansarvagn Tysk?

Inlägg av uddevalla » 2 maj 2004, 23:14

Roland skrev:En arrangerad bild... förställande vad?
Tyskt eller annat?
Kulsprutorna liknar Browning, men de ser väl långa ut. Kan det vara Maxim? (ryska). Hjulen är för tunna för en tung vagn. Gissar på en läyy bepansring som placerats på en vanlig kärra.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 4 maj 2004, 11:08

Jag tycker nog att kulsprutorna ser ut av att vara av märket Lewis. Kan dock ha fel. Dessutom så hade väl britterna med en massa pansarbilar under 1vk ? Skulle vara kul om någon här vet vad detta föreställer.

Micke

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 4 maj 2004, 11:27

Hur vet du att bilden är arrangerad? Bara undrar... :?

Roland
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 1 maj 2004, 14:05
Ort: Skåne

Inlägg av Roland » 4 maj 2004, 13:32

Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan.
Jag kan givetvis ha fel, men det verkar misstänkt med patronlådorna på marken...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 4 maj 2004, 14:53

Roland skrev:Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan.
Jag kan givetvis ha fel, men det verkar misstänkt med patronlådorna på marken...
Det kan ju också "smällt" till och saker och ting "flyttat" på sig.
Den ser ju övergiven ut.

Användarvisningsbild
Hans N
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2003, 00:57
Ort: hemmet

Inlägg av Hans N » 5 maj 2004, 01:06

Roland skrev:Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan...
Kan faktiskt vara så att framkallning har gjorts med negativet spegelvänd av misstag, på så vis hamnar patronbanden på "fel" sida!

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 5 maj 2004, 08:32

Det verkar som om pansarvagnen ifråga inte var en motorförsedd en utan helt enkelt en stabil hästkärra med pålagda pansarplåtar som fungerar som fast eldpunkt. Alla dessa patronband och tomma lådor tyder på att den stått på samma ställe och skjutit en bra stund.

Den stod och sköt så mycket den orkade lite uppifrån ovanför slätten, med kulsprutebesättningen hjäpligt beskyddat, och med flera reservskyttar inuti (skyttarna hade ju inget bra skydd ovanför buken - de måste haft reservskyttar).

Det skulle förklara den döda ammunitionskarlen - fanns inte plats för honom inne så liket kastades ut.

Men visst, det kan mycket väl vara arrangerat. En filmscen???

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 17 maj 2004, 12:46

Roland skrev:Patronbanden ligger tillrättalagda. Dessutom på "fel" sida om kulsprutan.
Det behöver ju inte vara så att kulsprutan faktiskt sköt i den riktning den pekar i på bilden. Lika gärna kan den ha skjutit i motsatt riktning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 maj 2004, 12:22

Kulsprutorna är ju engelska Vickers Mk I. Dom avändes i flera arméer så någon ID enbart därför - är inte möjlig.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 18 maj 2004, 12:42

Så rätt varjag. Lägger in en bild. (Vapnet är pluggat)
Bilagor
Vickers 303 Mk1.jpg
Vickers 303 Mk1.jpg (40.37 KiB) Visad 4032 gånger

Skriv svar