peojon skrev:
Ja min kritik var kanske inte så där preciserad. Den anti brittiska tonen är inte påfrestande, den är rent av påträngande och förstör helhetsbilden. Då författaren blandar in brittiska truppers nederlag 1940 så kan man ju bara undra vad han egentligen är ute efter. Han använder dessutom ett rent förlöjligande språk då han skriver om de brittiska insatserna, vilket jag inte tycker hör hemma på sidan.
Han språket är bara bitvis värre en det som påfallande ofta fötrekommer när många (men långt ifrån alla) "pro-brittiska" skildringar av perioden avhandlar icke-brittiska trupper. Jag gillar som sagt inte heller övertrampen men ser dem som en delvis förstålig reaktion på den anglo-centriska historieskrivning en som inte haft några problem att framhäva britterna på andras bekostnad. Se bara det nedlåtande samt Paddy Griffith använt ofta som regel snare än undantag även om han främst använt det i artiklar och inte lika markant i sina böcker.
Jfr hur upprört det blev när historiker började ifrågasätta Oman och hans beskrivning av Maida.
Sedan skall man komma ihåg att det är flera olika personer som skrivit på sidan inte bara en, så jag anser att man skall bedömma varje artikel för sig. Men visst vore sidan bättre utan ett par av de anti-brittiska artiklarna.
peojon skrev:
Då han skriver om tex de nederländska kavalleriets tvekan att anfalla så kommer han dragandes med11e Hussarernas flykt från slagfältet utan att berätta vad detta var för förband. Hans text om Spanien 1807-14 är ganska löjlig dessutom. Där skriver han saker som är direkt felaktiga.
Synd, för jag håller med dig om att bitarna om taktik och organisation är bra. Läser man hela sidan så får man en ganska bitter smak efteråt.
Jag hittar inga referenser till en flykt av några "11:e hussarer" (Något sådant regemente kan jag f.ö inte hitta i den brittisk slagordningen) i texten ifråga, endast detta:
At Genappe Uxbridge unsuccessfully attempted to persuade the British 11th Light Dragoon Regiment to charge in support of the 7th who were being driven back by French lancers. ("My address to these Light Dragoons not having been received with all the enthusiasm that I expected, I ordered them to clear the chausee and said, 'The Life Guard shall have this honour', and instantly sending for them.")
Eller menade du detta oklart syftande stycke som verkar handla om 7:e Hussarerna??
At Waterloo the hussars also didn't charge the lancers and also seem that they refused to charge into the flank of cuirassiers. This is surprising to read as the British cavalry suppose to "gallop at everything" and only the Dutch-Belgians were the ones who cowardly refused to charge the "French rascals". If you believe the British authors, the British cavalry was only too willing to charge. OK, but when Verners ordered the charge upon cuirassiers he soon discovered he was quite alone ! The British hussars didn't follow him and he had to flee.