Portvaktare..

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

Portvaktare..

Inlägg av Kampuchea » 15 januari 2003, 21:00

..jag å en kompis har - ända sedan vi såg ttt - bråkat högt å ljudligt om vad det är för ena rörelser som öppnar å stänger den gigantiska porten som leder in till mordor..han hävdar bestämt att det är två st. grottroll, medan jag menar att det måste vara någonting annat, efter som dessa ser ut å ta mera i bänkpress än grottrollet i moria..nån som vet??

Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

Inlägg av Kampuchea » 15 januari 2003, 21:01

..rörelser = varelser, naturligtvis..hmm..vad fick jag det ifrån?!

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 15 januari 2003, 21:07

jag tror då att det är grott troll...
och om det inte är det så är det något som liknar dem ganska mycket....=)))

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 15 januari 2003, 22:36

Efrit skrev:jag tror då att det är grott troll...
och om det inte är det så är det något som liknar dem ganska mycket....=)))
Kanske inte "grott troll" men absolut grottroll! :)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 09:42

Ja, grotttroll är det nog, för dom är väldigt lika det i Moria.

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 16 januari 2003, 12:25

Flikkan skrev:Ja, grotttroll är det nog, för dom är väldigt lika det i Moria.
Tja, eller Olog-hai...

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 12:29

nää men det är nog ett grottroll... är ganska säker på att det är de....
fast man kanske har fel...

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 16 januari 2003, 12:35

Efrit skrev:nää men det är nog ett grottroll... är ganska säker på att det är de....
fast man kanske har fel...
...är du någon slags expert på at skilja på grott-troll och andra typer av troll??? :wink:

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 12:43

japp det är jag =D
nää men nån som sa har ovan att det var något annat...=|

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 15:07

Det är ju ganska säkert ett troll iallafall, men det kan ju lika gärna vara ett bergstroll som ett grottroll. Känns faktiskt nästan mer troligt.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 januari 2003, 15:29

dom varelserna som öppnar Mordors portar är helt klart grotttroll.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 16 januari 2003, 15:38

Gothmog II skrev:dom varelserna som öppnar Mordors portar är helt klart grotttroll.
skulle gärna vilja veta hur man ser skillnad på ett bergstroll och ett grottroll?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 januari 2003, 15:46

hangatyr,

skillnaden är mycket liten, men om man studerar trollen noga så ser man att grotttroll har en tendens att ha håriga insidor av armarna, medan bergstrollen inte har någon hårväxt än annat i handflatorna. :D

Seriöst nu, jämför "porttrollen" med grotttrollet och du kommer se att ansiktena är otroligt lika. Jag anser att trollen är av samma natur som det i Moria i FotR

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Tja...

Inlägg av D. Andersson » 16 januari 2003, 15:47

Själv gissar jag på att det är en olog-hai. Betänk att det är dagsljus ute, men trollen klarar det! Endast olog-hais som gör.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 16:28

okey..
nu har det kommit några bud på vad det är...
nån som vet säkert vad det är som öppnar portarna???? =)

Skriv svar