Hur många?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Lord Alzamoth
Ny medlem
Kontakt:

Hur många?

Inlägg av Lord Alzamoth » 9 april 2002, 20:16

Hur många Fantasy böcker har ni läst de senaste 3 åren??

jag har räknat ut att jag har läst ca: 398 böcker!! inklusive omläsningar (på 3år alltså)

Funderar lite på om jag är den som har läst flest böcker här inne, varje bok säger vi har ca 350 sidor.

Böcker: ca398
Sidor: ca 139300
Dygn: ca 65
Timmar: ca 1548
Minuter: ca 92867
Sekunder: ca 5572000

Men är man bäst så är man.. bara att acceptera =)
"His blood on the rocks of Shayol Ghul, washing away the Shadow, sacrifice for man's salvation"

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 april 2002, 20:43

hmm, jag brukar inte direkt räkna de böcker jag läser....

Användarvisningsbild
Lord Alzamoth
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Lord Alzamoth » 9 april 2002, 20:47

Det här är en grov översikt... jag kan ha läst lite fler eller lite mindre... jag tog mig en kvart att räkna ut hur många det var =)
Den serien jag hade läst mest var tydligen

David Eddings: 11ggr
Robert Jordan: 7ggr
J.R.R Tolkien: 6ggr

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 april 2002, 14:09

Inte vet jag, man läser ju inte för att man ska ha läst si och så många böcker utan för att man tycker om böckena.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

.

Inlägg av Sarvi » 10 april 2002, 14:24

Kvalitet före kvantitet säger jag, att läsa Eddings mer är en gång kan inte vara bra för hälsan... :wink:

Ska vi nominera någon till denna viktiga och betydelsefulla titel :? föreslår jag Hellqvist som ibland postar på forumet, mannen som ensam håller en hel bokhandel flytande (nästan iaf).

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 10 april 2002, 16:33

Ärlig talat vad har det för någon inverkan på ditt lic om jag svarar 1000 böcker eller 0 Lord Alzamoth ??

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 april 2002, 19:39

dessutom suger david eddings så kraftigt att det knappt kan räknas som litteratur... nejdå, kanske inte, men det går ju inte ens att jämföra med t.ex tolkien.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 10 april 2002, 20:43

Har inte läst Eddings men jag tvivlar på hans böcker kan hålla speciellt hög kvalite med tanke på dess kvantitet :monkee:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 april 2002, 21:18

ja har läst de 2 första böckerna nu på påsklovet (på rekommendation av mina klasskompisar som typ avgudar honom... :monkee: ) men det blev inga fler sen, för jag orkade inte läsa sånt skräp helt enkelt... ja ogillar speciellt alla små meningar där han lägger i sina åsikter om saker och ting. att man förstår från första kapitlet att tant pol är polgara och i tredje kapitlet att gammelvarg är belgarath (som ska komma som en 'chock' senare i boken...) gör ju inte det hela mer läsvärt heller..... :|

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 10 april 2002, 22:21

Davis Eddings är, enligt min mening, förbannat dryg.
Försökte mej på en av hans böcker (första i någon serie) och den var verkligen inte min smak.Väldigt omagisk och verklighetstrogen på nåt vis och magin var beskriven med nån slags ickealvisk mänsklig kallhet.

Vad gäller min konkurrerande Lords undersökning har jag nog i stort sättt bara läst Tolkiens böcker desenaste tre åren.

Användarvisningsbild
Khamul
Ny medlem

Inlägg av Khamul » 10 april 2002, 22:53

Måste dock säga att jag tyckte inte att Eddings böcker var så dåliga, men det var dock ett tag sedan jag läste dem (Ca: 6 år sedan) men jag skulle då aldrig läsa om dem.

Annars så är Terry Brooks en extremt tråkig och seg författare läste dom två första böckerna för ett bra tag sedan och det är rena plagiatet på Tolkien fast mycket sämre.

(Oj det där lät konstigt)

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 11 april 2002, 16:37

Jag håller med om att Terry Pratchett är grym, även om det inte är samma stil som Tolkien...

Just nu läser jag Terry Brooks (tror jag han heter) Shannarna-böcker.
De är ganska hyggliga också.
Men Eddings ger jag inte mycket för... :P

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 april 2002, 16:43

jag har en stor bok i sommarstugan som heter 'shannaras svärd' eller nåt liknande som ja fick för en tre år sen, men som ja då la ner efter andra sidan (tyckte att det var för många krångliga namn...) men som ja nu funderar att börja läsa nu i ett försök att hitta lite duglig fantasy förutom tolkien :D (känner att det nu kommer att komma en strömflod med tips om bra fantasy, jag vet att det finns, mycket och bra, men det gäller bara att läsa det så man kan avgöra varesig det är det eller inte själv...)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 11 april 2002, 18:45

Känns som om det är läge att rekommendera tråden "nybörjare på fantasy" från gamla forumet. Där fanns stora mängder tips och diskussion om andra förf. Jag orkar inte heller upprepa mina synpunkter om t ex Eddings här, även om han är på tal, så jag hänvisar dit. 8)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 11 april 2002, 18:51

Tycker ivarjefall att någon Modertor borde flytta det här till övriga författare, inte ens grundämnet har något med Tolkien att göra, okej kanske lite, men inte mer än Eddings eller nån annan författare.

Ps. Jag tycker att Terry Pratchet är bra men låååååångt ifrån Tolkiens nivå Ds.

Skriv svar