Gandalfs trollstav
-
Trippad kick
- Medlem
jag håller med gothmog och flikkan!!! jag tycker klart bäst om Gandalf som grå och inte vit!!! Aragorn är också mücket bättre som Vidstige än som Elessar
Gandalfs tredje stav är väl slät och vit men den har någotnting högst upp!!! har för mig att jag sett någon sådan bild...ska kolla om jag hittar den igen...
Gandalfs tredje stav är väl slät och vit men den har någotnting högst upp!!! har för mig att jag sett någon sådan bild...ska kolla om jag hittar den igen...
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Det gör det. Om jag minns rätt så stämmer beskrivningen tämligen exakt in på Christopher Lees Saruman: vitt hår, men rester av svart i mustaschen och vid tinningarna.På tal om svart och vitt så ska väl Saruman vara svarthårig, i alla fall enligt Unfinished Tales.....eller står det något annat om hans hårfärg i LotR?
Det skulle jag tro. Gandalf säger ju nåt i stil med att han "numera är Saruman. Saruman som han borde ha varit". Och eftersom de skall vara förvillande lika är det väl inte så konstigt om de faktiskt är det...är det nån mer än mig som tycker att gandalf ser ut som saruman när de stöter på honom första gången i TTT? är det här nåt PJ har gjort för att visa att brödraskapet tror att det är saruman?
-
Trippad kick
- Medlem
Whoops, var det fel sorts trollkarlsstav vi pratade om? Oh dear...Nanny Ogg skrev:A wizard's staff has a knob on the end, knob on the end, knob on the end
A wizard's staff has a knob on the ennndddd!
What he does with it is magic!
A wizard's staff has a knob on the end
And runes run up the shaft
It's long and proud and stiff and loud
It's the pride of wizardcraft.
Från Discworld Songs, The Wizard's Staff Has A Knob On The End
Tolkien verkar ha skrivit största delen av Istari kapitlet år 1954. LotR var väl redan färdigskriven då? Då borde väl rimligtvis Sauromans hårfärg vara samma i både LotR och Unfinished Tales. Tolkien måste ju ha gjort en miss här...men texten i UT var ju inte färdigbearbetad så han kanske skulle ha ändrat det senare. Såhär står det i alla fall i UT.Det gör det. Om jag minns rätt så stämmer beskrivningen tämligen exakt in på Christopher Lees Saruman: vitt hår, men rester av svart i mustaschen och vid tinningarna.
Om Istari
Om du minns rätt (vilket du säkert görThe first to come was one of noble mien and bearing, with raven hair, and a fair voice, and he was clad in white.......
Jo, men citatet du tagit fram säger ju bara hur Saruman såg ut när han kom till Midgård. Ringens Krig utspelade sig ju långt senare, och även om Istari inte åldrades i samma takt som "riktiga" människor, så var de inte helt opåverkade av tidens tand.Tolkien måste ju ha gjort en miss här...men texten i UT var ju inte färdigbearbetad så han kanske skulle ha ändrat det senare.
Tycker inte att Tolkien gjort någon miss.
Ja han har ju åldrats och blivit vithårig det hade jag inte tänkt på!!!Jo, men citatet du tagit fram säger ju bara hur Saruman såg ut när han kom till Midgård. Ringens Krig utspelade sig ju långt senare, och även om Istari inte åldrades i samma takt som "riktiga" människor, så var de inte helt opåverkade av tidens tand.
Tycker inte att Tolkien gjort någon miss.